Nye elektriske komponenter fra Shimano og SRAM på vei?
Nyheter om innmeldte patentsøknader forteller litt, men ikke alt om hva som kan være på vei av nye, elektroniske komponenter fra de store produsentene.
ELEKTRONIKK PÅ VEI? Det kan være ting som tyder på det. Foto: Skjermdump
Lesetid: 3 minutter
Elektronikk på sykkel er av mange spådd å være retningen det går mot i framtiden. Det mest åpenbare er selvfølgelig på motoriseringen av sykler med komponentene man finner på elsykler, men det stopper selvfølgelig ikke der.
Med elektronikk kan man styre mange forskjellige komponenter, og vi har til nå sett integrasjon av elektronikk både på gir, senkepinner, og ikke minst tilbehør som GPSer og wattmålere.
Nå er det imidlertid mye som tyder på at flere elektroniske komponenter er på vei.
Nettstedene Cyclingtips.com og Pinkbike.com melder om at både Shimano og SRAM har meldt inn patenter om tyder på at nye komponenter er på vei.
For Shimano sin del er det snakk om patenter på gir. Siden det ikke er nevnt noe om et framgir, spekulerer derforCyclingtips i at det kan være snakk om en terreng-gruppe uten framgir. Det er ikke helt usannsynlig. Drivverk med bare ett tannhjul foran er likevel også noe som er stort på grussykler og finnes på noen landeveissykler.
Da den nye 12-delte topp-gruppa XTR ble lansert for noen år siden var dette uten elektroniske alternativer, noe som fikk mange til å lure på når dette ville komme.
Shimano var forholdsvis tidlig ute med sin Di2-gruppe. De var først ute med elektroniske gir til landeveissykler. Forrige generasjon terrengsykkelgir kom også i elektronisk versjon, både på XT og XTR-nivå. Dette var en elektronisk, men ikke trådløs løsning.
Shimano har ikke noen trådløs gruppe - SRAM har patent på løsningen med separat batteri montert på selve girskifterne. Andre trådløse girgrupper på landeveien - FSA for eksempel, har ledning mellom girene og et batteri plassert inne i rammen, men trådløs overføring fra hendlene på styret til girene.
Fra SRAM er det ikke bare nevnt gir, men også demperteknologi og wattmåling. Mange har nok fått med seg den kostbareAXS-gruppen fra SRAM, og den trådløse AXS-senkepinnen, brukt av blant annet rundbanestjernen Nino Schurter.
SRAM har med AXS-komponentene vist at trådløs giring kan fungere både på landeveien og i terrenget.Landeveisgruppene Force AXS og Red AXS kombineres også ofte med bakgir fra terrenggruppene XX1 og X01 Eagle på grussykler.
Når kommer det?
Patentsøknadene har noen klausuler om konfidensialitet. Det betyr at det er først 29. juli for SRAM-komponentene og 26. juli for Shimano-komponentene at vi kan bli litt klokere.
Men som mange har fått med seg, er det to ting som kan gi oss noen indikatorer.
For det første har Shimano 100-års jubileum i mars, og har allerede lansert noen nettsider med nedtelling til noe hittil ukjent som skal skje.
For det andre er det (om enn litt på etterskudd, og høyst usikkert) OL til sommeren. Det er ikke uvanlig at produsenter av både sykler og komponenter bruker slike anledninger til å gi nye produkter sin ilddåp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.