Nyhetene hadde Europa-premiere på en visning i København i går, og terrengsykkel.no var selvsagt på plass for å se og prøvekjøre hva Shimano har i ermet for 2006 og 2007.
Det ble presentert en rekke sentrale nyheter av sykkelgir, blant annet denne videreutviklingen av de klassiske Rapidfire-hendlene for LX og XT-nivået - og bakgir som funker på «gamlemåten», med utgangsposisjon ytterst på kassetten bak.
Med SRAMs komponentsuksess de siste par sesongene, var det ikke uventet at Shimano svarer på utfordringene. Særlig SRAMs serie med triggerhendler har blitt godt mottatt, og Shimano ser ingen grunn til å sitte stille og se på.
En ren tommeljobb
Dette lille knippet med nye terrengkomponenter er et tillegg til dagens XT- og LX-grupper. Den viktigste nyheten er at hendlene nå kan brukes på samme måte som SRAM-triggerne:
Du kan velge å bruke tommelen til både opp- og nedgiring, eller du kan bruke pekefingeren for å slippe ut vaier i stedet. «Dual Release» er begrepet Shimano bruker om løsningen. Vi fikk bare en kort prøvetur med Dual Release - men det lille vi kjente, var svært positivt.
Lilletriggeren var svært enkel å nå med tommelen, og tommelhendelen er krympet for å unngå fingerkollisjon - uten at komforten er borte. XT-hendlene er bygget opp med flerdoble lagre innvendig for å sikre en myk og samtidig solid hendelfølelse, mens LX byr på en noe enklere løsning.
Kun ett år siden forrige LX-versjon
Det var ellers ingen signaler om noen andre revisjoner av XT- eller LX-gruppa, som ble lansert så nylig som henholdsvis 2004og 2005.
Det er dermed ingen tvil om at SRAMs aggressive inntreden på Shimanos enemerker har tvunget japanerne til å redefinere sin egen, tradisjonelle markedsposisjon som alene ved roret.
Bare det nye, mer industrielle designet på XT-giret vitner om en annen retning enn det mykere preget fra 2004-gruppa - og minner, tilfeldigvis, en smule om SRAMs egen toppmodell...
Tok feil av markedet
-Vi trodde at vi med en bred overgang til Dual Control kunne få terrengmarkedet med oss i denne retningen, men slik ble det ikke, innrømmet en Shimano-representant før lanseringsforedraget.
Shimano har likevel en enestående posisjon, etter mange år som totalt ubestridt markedsleder med en utviklings- og designavdeling på rundt hundre ansatte spesialister hjemme i Osaka. Disse jobber kun med sykkelkomponenter, og har åpenbart økt takten for å møte SRAM til dyst. Shimano akter å slippe flere nyheter i løpet av våren, alt for å vinne tilbake de mange kundene de har mistet i det knallharde entusiast-segmentet.
Vil la flere velge Shimanobremser
Shimano er opptatt av å understreke at de tar markedet på alvor, og en annen, liten nyhet er talende i den sammenhengen: Shimanos skivebremser for XT og LX er nå kun tilgjengelige med Centre Lock-innfesting av skiva - Shimanos egen patent. Men mange ledende navfabrikanter lager kun nav med seksbolts-innfesting, og akter ikke å betale for å lisensiere Shimanos løsning. For ikke å miste flere kunder i den retningen, slipper Shimano nå en ny bremseskive med den gamle, gode seksbolts-standarden - som passer på de aller fleste nav.
Andre nyheter er blant annet en ny DXR-gruppe for BMX, en ny Alfine-gruppe for bybruk med et baknav med 8 innvendige gir basert på Nexus 8R, men nå med clutch for mykere giring samt skivebremser. Vi kommer tilbake til disse i løpet av kort tid.