En forblåst vinterkveld for noen uker siden ble vi vist inn på et diskret møterom i et hotell like ved Kastrup lufthavn. På det myke gulvteppet sto to svarte karbonhardtails med blankfreste preproduksjons-komponenter.
I en monter ved siden av hvilte en gruppe med dummykomponenter i mørk skumplast. Vi ble med på Europas første møte med Shimanos nye XTR-gruppe, før de ferdige seriedelene var kommet på plass. Og det er ingen tvil: Nå vil Shimano vise SRAM hvem som er eldst i gamet om sykkelgir.
Til høsten kan du selv sjekke ut om de klarer oppgaven, når XTR 2007 kommer på markedet. Inkludert hjulsett og skivebremser er XTR slanket med 350 gram i forhold til forrige versjon. Etter en intens kveld hos Shimano var dette førsteinntrykkene vi hadde på blokka:
Mindre smykke, mer redskap.Mindre edelt, mer robust feeling.
Primært evolusjon, ikke revolusjon. Rapidfire og nytt baknav er hovednyhetene
Her kommer en rask gjennomgang av det vi så i København:
Rapidfire er tilbake
En av de mest interessante nyhetene i våre øyne er nye Rapidfire, som skal slåss med SRAM om triggerfansen der ute. Den byr på flere helt nye funksjoner:
Multi ReleaseDenne funksjonen lar pekefingerhendelen slippe ut to klikk med vaier i ett trykk. Med tradisjonelt bakgir måtte du før trykke åtte ganger med pekefingeren for å slippe kjedet fra største til minste drev bak. Nå behøver du bare trykke fire ganger, siden en full vandring på lillespaken utløser girvaieren i to trinn. Ønsker du bare å gire ett trinn, beveger du bare spaken halvveis inn. Det er en markert terskel i vandringen som gjør det meget enkelt å stoppe der.
Two-Way ReleaseHer kommer Shimano etter SRAM og gir deg mulighet til å bruke tommelen på begge spakene. Men hos XTR kan du dytte lillespaken både framover og bakover for å gire, effekten er den samme. På vår lille prøvetur likte vi umiddelbart Shimanos løsning bedre enn SRAM - fordi den vesle spaken da blir enklere og mer naturlig å betjene. Instant ReleaseNok en nyhet i den lille spaken som slipper ut vaier: På andre triggere skifter du gir først når spaken er på vei ut igjen. XTR Rapidfire slipper løs vaier i det du trykker spaken inn. Det kan synes som en ørliten detalj, men det var ikke vanskelig å merke forskjellen fra de gamle versjonene. Giringen skjer lynraskt.Sideveis flyttbarSRAM XO-triggerne kom med denne finessen, Shimano ble selvsagt nødt til å toppe den.
Mens SRAM XO har to posisjoner du kan montere hendelen på, kan XTR-hendelen skyves trinnløst sideveis omlag en centimeter for å tilpasse den til bruk innenfor eller utenfor bremsehendelen. En liten unbrako på hendelkroppen løsnes, så kan du stille inn. SRAM XO er mer plundrete, fordi du må skru hendelen helt av styreklemma for å flytte den.FørsteinntrykkVi prøvekjørte ikke ferdige hendler, bare preproduksjonsversjoner i CNC-frest finish. Dersom serieproduksjonen får samme presisjon, er min egen XO-trigger herved til salgs. Multirelease framsto som en nydelig løsning, tommel/tommel-operasjon funker bedre enn på SRAM - pluss at spakene opererer mykere og lettere enn hos SRAM XO, som undertegnede kjører på i dag.
Ny Dual Control
Men Dual Control var slett ikke død - det omdiskuterte konseptet er nå helt redesignet, og har finessene fra Rapidfire bortsett fra Two-Way Release.
Vi fikk bare noen sekunders fikling med den nye DC-oppsettet og kan ikke si stort om funksjonen, men bildene røper det meste: Et mer kompakt design, med hendler som kan justere avstanden til styret for å passe store og små hender like bra.
Nye Dual Control bygger klart mindre innover på styret i forhold til den gamle, og framstår som en langt mer kompakt og robust enhet med oljereservoaret opp mot styrefestet i stedet for på en egen plattform i retning senter av styret.
Som på bakgiret er X-en brukt som grafisk element. Bremseslangen er også rettet mer nedover, i stedet for vannrett innover mot styreframspringet.
Nye og kjappere nav
Shimano serverer et helt nytt hjulsett med superlette felger i Scandium, men det var først og fremst baknavet vi ble mest interessert i:
Endelig har Shimano laget et lett high-end-nav med raskere inngrep. Vi har ennå ikke fått ut alle detaljene om innmaten, men der sørger flere gripepunkter for at dødgangen er kraftig redusert. Ifølge Shimano er inngrepet nå 125% raskere enn forrige generasjon XTR. Dermed blir det framdrift straks du tråkker på pedalen, der det tidligere var merkbar dødgang. Brukere av Chris King-nav er bortskjemt med det raskeste inngrepet i bransjen. Nye XTR er ikke like kjapt, synes vi - men heller ikke langt unna.
Et eget framnav med 20mm-aksling! Det var en overraskelse fra gruppa som oser krøsskøntri-konkurranse i hvert eneste molekyl, men stadig flere oppdager at økt styrepresisjon gir økt kjøreglede. Et 20mm-nav der selve akslingen låses i gaffelbeina gir en helt annen stivhet enn vanlig hurtigkobling, og stadig flere av de mer hardbarka stisyklistene er på vei over på denne løsningen. Shimanos eksperter understreket også at baknavet nå har fått bedre tetninger og et sinnrikt system for å holde fettet på plass i lagrene lengre enn hva dagens løsning fikser. Tykkere akslinger i de vanlige navene skal også sikre bedre stabilitet.Innfestingen av eikene er endret til en løsning a la Mavic Crossmax-baknavet, i stedet for den tradisjonelle flangen. Vi så kun nav med feste for 24 eiker, og vet ennå ikke hvilke andre versjoner som kan komme.
Nye gir
Shimano gjør et stort nummer av at nye XTR gir full valgfrihet til å velge komponenter som fritt kan kombineres som du vil. Vel. Det skulle jo bare mangle, det er for eksempel slik konkurrentene pleier å gjøre det! Men nå er det tid for å gjøre godt igjen tidligere sesongers mangel på valgfrihet, og dermed er XTR-bakgirene tilbake i både high-normal og low-normal, akkurat som nye LX og XT-nyhetene.
XTR-bakgiret bryter kraftig med det gamle, blanke og smykkeaktige giret. Nå er stilen mer industriell, med en stor X som grafisk element i konstruksjonen - akkurat som på bremsehendlene og framgiret. Det nye bakgiret er bredere mellom dreiepunktene i hovedkroppen for mer stabilitet, og er også den eneste delen av den nye gruppa som er tyngre enn den gamle versjonen. Vi snakker om gram ekstra.
Det nye framgiret har ikke de helt store nyhetene, bortsett fra ett smart grep: Stillskruene er nå vinklet 45 grader utover, slik at demperoppheng ikke kommer i veien for skrutrekkeren du bruker for å justere stopp-punktene. Dette lanseres 1.juni 2006.
Ny kassett og nye pedaler
Den nye kassetten bak er lettere enn noensinne. Det har Shimano klart blant annet ved å dele bærearmene (spideren) opp i tre deler med to drev på hver - med fire løse, separate drev ytterst.
De nye XTR-pedalene er de første pedalene med XTR-betegnelse, tidligere har topp-pedalene alltid vært felles for XT og XTR. Kort sagt: Mer åpent design og lettere vekt. Vi har ikke prøvd den, og kan ikke si mer foreløpig.
Flere nyheter kommer
Shimano vil ikke offisielt slippe bilder av det nye kranksettet, framgiret og bremsene før lengre utpå forsommeren, men flere nettsteder har allerede røpet hva som kommer.
Både Hollowtech II-kranklageret og skivebremsene blir stort sett uforandret, men har visuelle forandringer utvendig.
Kranksettets råeste detalj blir nok midtklinga i karbon med titantenner for økt holdbarhet, i tillegg til den slipte overflaten på utsiden av krankarmene - som skal sørge for at finishen tåler mange, mange mil med skosubbing uten å se herpa ut. Armene blir ikke i karbon, som ryktene har hevdet, rett og slett fordi Shimano mener aluminium fortsatt er det beste materialet for oppgaven. Kranken lanseres også først 1.juni 2006.
Separate skivebremshendler er også en naturlig del av Shimanos nye valgfrihets-regime, og selve skivene er også helt nye. Mer om dette etterhvert.
Shimano XTR 2007 skal være tilgjengelig på markedet i oktober 2006.