Oslo Sportslager tar inn Rohloff Speedhub sykkelgir

Oslo Sportslager forhandler nå med tyske Rohloff om import av de spektakulære Speedhub 14-girs navene. Snart bygger de opp to sykler med disse, en av dem for skogsbruk. Her tar vi en kikk på systemet.

Sist oppdatert: 19. november 2002 kl 09.31
sykkelgir rohloff
Avansert: Du vil sannsynligvis ikke klare å fikse dette navet selv. Trøsten er at det har vist seg å være ekstremt pålitelig.
Lesetid: 5 minutter

Oslo Sportslager tar nå i første omgang inn to 14-girs Rohloff Speedhub-nav for å bygge opp to demosykler:

Ett nav settes på en Everest terrengramme som utstyres for stisykling. Det andre navet har feste for skivebrems og havner på en hybrid med Avid mekaniske skivebremser.

Det sistnevnte prosjektet bør forøvrig bli den helt ultimate helårssykkel, med tilnærmet vedlikholdsfrie bremser og 14 gir som ikke påvirkes av verken snø eller søle.

Rohloff Speedhub er ikke akkurat dusinvare, og Oslo Sportslager melder at de primært vil ta inn navene på forespørsel.

Men stopp en halv: Hva er en Rohloff Speedhub?

La oss ta en ørliten kikk på saken mens vi venter på at demosyklene blir klare for testkjøring:

14 gir innebygget

Rohloff Speedhub er et digert nav med 14 innebygde gir. Det betyr at du kun bruker ett drev foran og ett drev bak, men likevel kan få like lette og like tunge gir som ved et vanlig 27-girs oppsett.

Dette navet har blitt brukt av flere lag i åttedagers-rittet Transalp Challenge uten noen problemer, og i år vant Christiane Rumpf det legendariske utforrittet Megavalanche med en Rohloff Speedhub.

En Speedhub har forøvrig like store sprang mellom hvert gir, i motsetning til et girsystem med tre drev foran og flere drev bak - der mange av girene vil overlappe hverandre.

Med Speedhub kan du også gire over hele skalaen mens sykkelen står bom stille, siden kjedet ikke skal klatre fra ett drev til et annet.

Det var skrytelista. Hvor er så ulempene?

De kan du enkelt oppspore ved hjelp av A) en vekt og B) et kredittkort: Navet veier 1700 gram og koster hjemme i Tyskland mellom 5.500 og 6.000 kroner.

Lansert i 1996

Prisen har selvsagt mye å gjøre med den intrikate konstruksjonen. Navet kom på markedet i 1996, etter seks års utviklingsarbeid. Og personlig kjenner jeg hvordan 16-ampers-sikringene i hjernebarken min popper ut bare ved tanken på å skulle sette seg inn i hvordan det faktisk fungerer der inne under skallet.

Hjernen bak navet tilhører Bernhard Rohloff (52) fra Kassel i Tyskland. Den sykkelinteresserte maskiningeniøren arbeidet som utvikler av akslinger hos Mercedes, før han i 1986 startet for seg selv. Han ville produsere bedre og smalere sykkelkjeder for å kunne bruke flere gir på landeveisracere.

Allerde tre år senere ble Rohloff-kjedene brukt i Tour de France og som standardutstyr hos den italienske komponentmakeren Campagnolo. Kjedene regnes av mange som verdens beste, men Speedhub er et langt viktigere bidrag til den tekniske sykkelhistorien.

17.000 nav solgt til nå

Til nå har de 22 ansatte ved Rohloff-fabrikken produsert og solgt over 17.000 Speedhub-nav. Et nav ble returnert til fabrikken av en eier som etter 40.000 kilometer ville vite hvordan det sto til med slitasjen der inne.

Navet ble åpnet, og mekanikeren studerte det nøye. Han fant ingen slitasje overhodet, påstår Rohloff. Det eneste vedlikeholdet som anbefales, er et årlig bytte av den halve desiliteren smøreolje som flyter rundt der inne. Oljeskiftet utføres ved å åpne en skrue, tømme oljen ut og fylle ny olje inn.

Rohloffs produktsjef Carsten Geck har selv brukt det samme navet i tre år. Han sykler aktivt utfor, og kom på 12. plass i årets Megavalanche. Med heltrukne vaierstrømper rapporterer den lett inhabile brukeren om null vedlikehold i løpet av en hel rittsesong.

317 gram tyngre enn XT?

Men så var det vekta, da. Et XT baknav veier 450 gram, adskillig mindre enn Speedhub på 1700 gram. Men Rohloffs eget regnestykke sammenlikner et Speedhub-oppsett med et Shimano XT-system, og konkluderer med en total vektøkning på 317 gram.

Det skyldes selvsagt at du med Rohloff kan droppe hele frikransen samt girskifterne foran og bak, to av drevene foran og et godt stykke av kjedet. Dermed sparer du inn noe av det tapte.

Men det hjelper likevel ikke nok: Da jeg testkjørte en tidlig Speedhub i 1998, bremset jeg hardt med forhjulet og forsøkte å løfte opp og svinge bakenden av sykkelen. Det var ikke helt som hjemme, gitt. Fortsatt er navet best egnet for alt annet enn lette terrengsykler på tekniske stier.

Flytter navet opp i ramma

Men her har en annen tysker nå tatt affære: Rammebyggeren Kalle Nicolai har plassert en Speedhub midt i ramma på sine utfor- og frikjøringssykler. Dermed fordeles vekta langt mer balansert, og bakhjulet slipper å flytte på en girkasse på 1,7 kilo hver gang det fjærer over et hinder.

På Nucleon-rammene går kjedet fra krankdrevet opp til Rohloff-navet, og så går et nytt kjede til bakakslingen.

Nicolais Nucleon-rammer anklages av enkelte for å være over-teknologisert. For Kalle Nicolai er oppsettet bare logisk: Han begynte med konstruksjon av motorsykkelrammer, og mener at en girkasse hører hjemme i senter av sykkelen - ikke rundt bakakslingen.

Det virkelig interessante ligger i oppfølgingen: Nicolai ser for seg flere typer sykler med Rohloffs girkasse plassert midt i ramma. Dette kan godt være begynnelsen på noe stort.

I mellomtiden venter vi spent på at Oslo Sportslager får importørstatus, og vi kan komme tilbake med en testrapport. Som de sier etter barnetimen: Følg med, følg med!

Publisert 19. november 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 19. november 2002 kl 09.31

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen