Nok en gang sørger Shimano for å la nye finesser sildre nedover i hierarkiet.
Den nye Deore-gruppa som kommer på markedet i september, er i praksis en LX-gruppe i enklere finish og utførelse, med unntak for Hollowtech-kranksettet.
Deore må fortsatt klare seg uten utenbordslagrene fra Hollowtech II-løsningen hos storebrødrene LX, XT og XTR, og fortsetter med Shimanos gamle Octalink-feste til separat aksling.
Både Dual Control og RapidFire
De flittig omdiskuterte Dual Control-hendlene er derimot på plass, sammen med Low Normal-bakgiret (som altså hviler i innerste posisjon og derfra må skyves nedover til tyngre gir med tommelen - motsatt av det tradisjonelle systemet).
Men Shimano tar ingen sjanser med den såkalte «nybegynnergruppa» og lar fortatt den alternative RapidFire+-løsningen (tommel- og pekefinger-hendel under styret) og et standard bakgir beholde plassen i programmet.
Skivebremsene er som snytt ut av nesa på LX og XT, bare uten den forseggjorte finishen.
Bremsene kommer nå med både 160, 180 og 203mm skiver - bra for alle som lenge har savnet den mellomste dimensjonen fra Shimano. Både hydraulisk og vaierdrevet mekanisk bremse er tilgjengelig, sammen med et v-bremsesett med noe lengre armer enn tidligere.
De nye Deore-girene er bygget opp etter samme mønster som de dyreste gruppene.
Såkalt Wide Link-konstruksjon med større avstand mellom dreiepunktene skal tilby nærmest identisk stivhet og girpresisjon - i alle fall i ny tilstand, før forskjellene i materialkvaliteter, byggepresisjon og finish eventuelt blir følbare i forhold til toppgruppene.
Og så: En digresjon
Navnet Deore har fulgt Shimanos terrengsykkelkomponenter helt siden den aller første Deore XT-gruppa ble lansert på Milanomessa i 1982.
Ifølge den tyske historieboka «Die Erfolgsstory des Mountainbikes» (Christian Penning 1998) oppsto navnet i en viss språkforvirring: En Shimano-medarbeider i utviklingsgruppa ville gjerne ha et navn med en edel klang, og ringte tidlig en av Shimanos internasjonale kontorer for å få stavet det franske ordet for gull: «D´Or». Ifølge kilder hos Shimano ble det litt krøll i telefonen, og dermed ble gruppa hetende Deore XT.
En suksess fra 2000
Uansett: Shimanos nåværende Deore-gruppe ble første gang lansert til 2000-sesongen, til øredøvende applaus for sin solide ytelse sett i forhold til prisen.
Den gang rykket Deore inn som erstatter for STX og STX-RC-komponentene, som lå like under LX på rangstigen. Siden har Deore etablert seg som redningen for alle med mye entusiasme og ikke fullt så store budsjetter.
Til nesten en fjerdedel av prisen på XTR-gruppa - og omlag halve prisen av XT-komponentene - kan du i Deore-utstyret sikre deg terrengsykkeldeler som gjør jobben så bra at bare de virkelig kresne rynker på nesa over vekt, finish eller lagerkvalitet.
Det er lite som tyder på at 2006-versjonen blir dårligere, tvert i mot.
Det mest interessante med Deore-gruppa er heller ikke hva den koster over disk, men hva den gjør med ytelsene til 2006-syklene i de overkommelige prisklassene.
Dersom de nye Deore-bremsene leverer som de skal, kan alle som til neste år orienterer seg i 7000-kronersklassen virkelig glede seg.
Komplett gruppe for 2.300 i dag
For de som lurer: Kjøper du dagens Deore-gruppe løst, får du komplette gir og -hendler, bremser med -hendler, kranksett, nav, kassett og kjede for litt over 2.300 kroner hos lavprisbutikken Fast-Bikes-no. Det er mye for pengene.
Og mer skal det altså bli.