Shimano med kassett og nav for 29er

Blant nyhetene fra Shimano for 2009/2010-sesongen finner vi en ny kassett med utveksling spesielt tilpasset sykler med store hjul. Shimano setter også i gang med et nav som tåler det ekstra momentet.

Sist oppdatert: 19. februar 2009 kl 14.44
shimano kassett sykkelgir gir
TIL 36: Shimanos nye 29er-krans går fra 12-36. Akkurat det du trenger for å komme opp den skikkelig bratte bakken.
Lesetid: 2 minutter

Under en sykkeltest tidligere i vinter irriterte flere av Terrengsykkels testryttere seg over den tyngre utvekslingen som 29-tommers hjul medfører.

Vi undret oss da over at det ennå ikke var lansert drivverk spesifikt for store hjul, for eksempel en krank med 20-30-40klinger.

Nå har Shimano lansert en mulig løsning på problemet, nemlig en kassett med 36 tenner på største drev. Kassetten har fått navnet HG 61-9, og antall tenner på drevene er følgende: 12 - 14 – 16 – 18 – 21 –24 – 28 – 32 - 36.

Det er spesielt i forbindelse med sykling i midterste klinge foran at tyngre utveksling har vært et problem. Utvekslingen 32 – 34 kombinert med store hjul blir fort for tungt, slik at man altfor ofte må ned på minsteklingen foran. Å bytte til Shimanos nye 29erspesifikke kassett bør derfor være en stor forbedring.

Eneste ankepunkt er at tyngste utveksling er 12-tenner, slik at den nye kassetten har noe mindre spennvidde enn en 11 – 34 kassett. Dette, i tillegg til at større drev veier mer, gjør at vi fortsatt håper 29erspesifikke kranker vil komme på markedet en gang i fremtiden.

Shimanos nye kassett er også en velkommen nyhet for de som ønsker å benytte seg av todelt krank med for eksempel 29-40-klinger, men som er redd det blir for tungt. Og for de som allerede vurderer å bytte til lettere utveksling kan Shimano med glede opplyse om at HG 61-9 er kompatibel med alle bakgir av typen Shadow.

Forsterket boss

Sammen med den nye kassetten introduserer Shimano også en ny navgruppe spesielt designet for å tåle det ekstra momentet som et 36-tannsdrev medfører når brukt sammen med en 22-tenners klinge foran. 29er-navene kommer i to versjoner, M629 for centerlock og M529 for seks-bolt.

M629 kan skilte med hele 32 inngrepspunkter for å veie opp for økt dødgang i kranken som følge av lavere utveksling. Det finnes også fornav i M629 og M529-serien.

Akkurat som 22-34 for mange er en lite brukt girkombinasjon med tradisjonell hjulstørrelse, vil ikke 22-36 være en mye benyttet utveksling selv med store hjul. Det vil derfor trolig fungere greit å benytte seg av HG 61-9 uten å bytte til nav med forsterket boss. Hvordan dette vil forholde seg ved eventuelle reklamasjoner vet vi dessverre ingenting om.

Publisert 10. februar 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 19. februar 2009 kl 14.44

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen