Shimano øker 1x11-satsingen

Shimano har vært litt avventende når det kommer til satsing på 1x11-drivverk. Nå går japanerne all-in.

Sist oppdatert: 1. mars 2016 kl 12.39
shimano 1x11 gir
SHIMANO-NYTT: Større kassett og nye krankdrev er på vei fra Japan, begge deler til bruk i et 1x11-oppsett.
Lesetid: 4 minutter

Shimano sendte i går ut en pressemelding der de forteller oss at de i 2017 kommer til å begynne salget av en helt ny 11-delt kassett og helt nye krankdrev beregnet på 1x11-bruk. At de sender ut denne informasjonen nå skyldes nok mange spørsmål fra markedet om større 1x11-satsing hos den japanske giganten.  

Shimano har allerede 1x11-løsninger på både XT og XTR-nivå, men bruksområdet for disse har vært litt begrenset av kassetten, som på XTR kun har gått fra 11-40 tenner, mens XT-kassetten anno 2016 går fra 11-42 tenner.

SRAM som til nå har vært ledende på 1x11-oppsett har som kjent sin 10-42-kassett, noe som har gitt SRAM et større spenn i tilgjengelige gir.

 

ETTERLENGTET: Shimano kommer endelig med egen kjedelås.
ETTERLENGTET: Shimano kommer endelig med egen kjedelås.

ETTERLENGTET: Shimano kommer endelig med egen kjedelås. 

Shimanos nye kassett vil strekke seg fra 11-46 tenner og vil med det dekke mye av det samme spennet som SRAMs 10-42 kassett.

Shimanos kassett vil selvfølgelig passe på deres standard-boss som har vært førstevalget for syklister i en årrekke. SRAMs 10er-tannhjul gjør det nødvendig med SRAMs egne Xd-boss.

Har du Shimano tidelt fra før, vil du kunne bruke det samme bakhjulet du allerede bruker, uten å modifisere noe som helst.

Da vi var på besøk hos Shimano i Japan i januar var det to ting de var opptatt av med kassetter med stor spredning. De mente at for stor avstand mellom girene er uheldig, og at et minste-tannhjul mindre enn 11 tenner fort blir ineffektivt, sårbart for slitasje og vil skape rumling i drivverket under sykling. Store tannhjul gir mindre drivverkfriksjon enn små. Shimano legger da opp til bruk av ett hakk større krankdrev enn SRAM, slik at tannhjulene blir større.

Dette vil gi teoretisk lavere friksjon, en også noe høyere vekt og dårligere bakkeklaring. 

 Paret med den nye kassetten lanserer Shimano også nye tannhjul til kranken som vil ha en utforming som Shimano har valgt å kalle, Dynamic Chain Engagement, DCE. Utformingen ser ut til å være noe tilsvarende SRAMs og andres tjukk/tynn-utforming som mange vil ha stiftet bekjentskap med allerede.

Denne utformingen gjør at annen hver tann på tannhjulet passer inn i kjedets innerledd, og annenhver tann passer med kjedets ytterledd.

Dette sikrer at kjedet ikke hopper av tannhjulet, i hvert fall når det kombineres med et bakgir med kjedestrammende kløtsj-funksjon. Tannhjul med slik utforming lar seg ikke bruke i oppsett med flere krankdrev da tannhjulene holder så godt på kjedet at et gir ikke vil kunne gire det av, uten at det sliter for mye på både kjede og tannhjul.

Sjekk vår vitenskapelige test av fulldemper mot halvdemper

 

Shimano er sykkelbransjens store metall-eksperter og vil bruke metall på smarte måter i de nye tannhjulene. Tannhjulene på XT-nivå vil bli forsterket med stål i tennene, mens XTR-tannhjulene får ekstra sterkt aluminium i tennene.

 

DCE: Dynamisk kjede-kobling, eller noe sånt blir oversettelsen av Shimanos nye krankdrev-utforming.
DCE: Dynamisk kjede-kobling, eller noe sånt blir oversettelsen av Shimanos nye krankdrev-utforming.

DCE: Dynamisk kjede-kobling, eller noe sånt blir oversettelsen av Shimanos nye krankdrev-utforming. 

Den nye store kassetten fra Shimano er i følge Shimano først og fremst tiltenkt bruk som en enduro-kassett, eller en kassett til kupert stisykling. Den vil i første gang kun bli tilgjengelig på XT-nivå. Planlagt vekt er på hele 450 gram, noe som vil gjøre den litt mindre interessant for vektopptatte rittsyklister. Til sammenligning veier en SRAM XX1-kassett med 10-42 oppsett rett over 250 gram.

 

Den store Shimano-kassetten vil uansett også passe med XTR-bakgir i tillegg til XT.

 

Mens kassetten og de nye krankdrevene kanskje vekker størst oppsikt er det en liten ny detalj fra Shimano som gleder oss enda mer. 

Shimano kommer nå for første gang ut med en egen kjedelås. Shimano har alltid brukt en egen låsesplint for å skjøte kjedene sine. Og dette har fungert fint, gitt at du har splint i riktig lengde og kjedekutter som passer. Men disse splintene er lette å miste på tur og de er langtfra like enkle i bruk som SRAM, KMC og Wippermans kjedelåser. Med kjedelås som skjøtedel er det også lettere å ta kjedet av og på sykkelen ved behov.

Enten for å sirkulere på kjeder, for å bytte trinsehjul, for å rengjøre kjedet eller ved bytte av ramme eller lignende. Shimanos kjedesplint har alltid vært en engangsaffære.

Kjedelåsen oppgis å være mulig å montere uten bruk av verktøy. Det oppgis ikke om den er tiltenkt flergangsbruk eller ikke, men erfaring tilsier at selv kjedelåsene som er ment å være engangs, fungerer flere fanger, gitt at du har egnet tang til å åpne dem med.

Du kan selvfølgelig bruke både SRAM og KMC kjedelåser på Shimano-kjeder, gitt riktig bredde på lås og kjede, men det gir ekstra trygghet å bruke kjedelås som hører til kjedet du bruker. 

 

 

Publisert 1. mars 2016 kl 12.11
Sist oppdatert 1. mars 2016 kl 12.39

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen