Saint-gruppa inneholder Shimanos skreddersydde løsninger for utfor, frikjøring og annen bruk som krever maksimal holdbarhet og robuste detaljer.
Den har ikke fått mye oppmerksomhet de siste par sesongene, men dukker nå opp i ny drakt som trolig vil gjøre den mer interessant for flere.
Skivebremsene er designet helt på nytt, med fire stempler i hver kaliper og enkel justering av hendel-styre-avstand uten verktøy. 50 prosent mer stoppekraft, ifølge propagandaen fra Shimano.
Går over til ordinært bakgir-feste
Saint introduserte i første versjon et bakgir som ble festet direkte til en gjennomgående bakaksling, for maksimal styrke. Løsningen ble ikke akkurat noen hit, og er nå droppet. Det nye bakgiret festes på vanlig måte i girøret på ramma.
Drivverket byr på et bakgir i Shadow-versjon (giret er plassert lengre inn under kassetten bak for å være mindre utsatt for slag fra stein og røtter) på linje med brodergruppene SLX, XT og XTR.
En finesse Saint-giret er alene om, er en todelt innstilling som justerer girarmen optimalt for enten landeveiskassetter (23-28 som største drev bak) eller tradisjonelle terrengkassetter (32-34 som største drev bak).
Bakgir med støtfanger
Saint Shadow har i tillegg økt fjærspenning, et mer vridningsstivt og langt bredere ledd-oppheng enn de andre Shadow-versjonene samt en egen ”støtfanger” på yttersiden, samtidig som det har slanket seg friske 100 gram i forhold til gamleversjonen.
En etterlengtet shortcage-versjon med superkort trinsearm er også på plass, til glede for alle som kun kjører ett drev i front med liten kassett bak - og dermed ikke trenger å ta opp masse kjedeslakk.
Lettere krank og mindre krankgir
I Shimanos pressemelding brukes det tre utropstegn etter uttalelsen om at det nye kranksettet er både 100 gram lettere og stivere enn det gamle.
Uansett: Kranken kommer med mer klaring mot ankelen enn før, og en stålinnsats som besørger gjengene til pedalene. Går du for ett drev i front, kan du velge mellom alternativene 34/36/38/40/42T.
Skal du ha to drev, heter løsningen 36X22, selvsagt med en solid slagring ytterst (også kalt bashguard på utenlandsk).
SLX-gruppa var først ute med krankgir laget spesifikt for to drev, Saint kommer med ditto – giret er bygget for å håndtere 36x22-løsningen, og gir mer klaring mot feite bakdekk enn vanlige krankgir.
En større og lavere plassert innerplate skal også minske risikoen for at kjedet spretter av og rømmer ned mot krankhuset under rufsete kjøring.
Nav og girhendler oppgradert
Navene og Rapidfire-hendlene føyer seg inn i mønsteret vi har sett fra nye SLX, XT og XTR – med bedre tetninger og raskere inngrep i baknavet, samt de vanlige girspakene der utslipp av girvaier kan skje med både tommel og pekefinger.
Nye Saint skal være i handelen i august. Priser er ennå ikke kjent.
Promofilm fra The Collective
Shimano Saint er trofast sponsor av filmene til The Collective-teamet, og lanseringen av nye Saint faller sammen med den forestående premieren på Seasons fra The Collective Films.
Shimano surfer bølgen ved å få laget en egen promovideo med Thomas Vanderham der testingen av Saint-prototyper under filmopptakene er stikkordet.