Shimano Saint 2004:For utfor og frikjøring

Shimano lanserer en egen gruppe for utfor og frikjøring i 2004. Den går under navnet Saint, og har fått betegnelsen M800. Men tilfører den egentlig noe nytt?

Av: Ole
Sist oppdatert: 14. mars 2003 kl 15.58
shimano xtr saint nav gir bremser
SHIMANO SAINT: Nye nav med 20mm fremaksling, 12mm gjennomgående bakaksling, og NOK EN STANDARD for feste av bremseskiven!
Lesetid: 5 minutter

Oppdatering 13.03.2003

Vi har nettopp funnet ut at Saint levers uten bremsehendler og skiftere. Det betyr at du enten må bruke de integrerte 2003-XTR-hendlene, eller en vanlig 9-delt girvelger. Med girvelgeren får du problemer med bremsing og giring til lettere gir samtidig, fordi pekefingeren skal brukes til å gire, og det er den de fleste bruker til å bremse med. Og det er jo nettopp ved kraftige nedbremsinger du trenger å gire til et lettere gir.

Shimano har til nå manglet en ren utstyrsgruppe for utfor og frikjøring.

Den nye gruppen er en komplett herjegruppe som pris- og kvalitetsmessig havner mellom XT og XTR.

Navnet så lenge ut til å bli XTX, men Shimano endte opp på Saint, med den tekniske betegnelsen M800. Det er et system med 9-delt girsystem, nav med nok en standard for skivefestet, bremse- og girhendler integrert ala XTR, samt en helt ny krank.

Nye nav

Fremnav med 20mm aksling, baknav med 10mm gjennomgående bolt. Men navene bruker ikke den etablerte 6-bolts-standarden, og heller ikke den typen som XTR bruker. Neida, Shimano har bestemt at det er på tide med atter en standard, og har gitt oss nav med en variant av XTR-festet, med større diameter.

Baknavet er i tillegg laget slik at du kan montere Saint-bakgiret rett på akslingen, og dermed slippe unna problemet med bøyd girøre.

Bakgir

Bakgiret er av den "baklengse" typen, dvs "Rapid Rise, eller "Low Normal". Det betyr at giret selv trekker seg mot lettere gir, og går til tyngre gir når du drar i vaieren.

I tillegg har det en innebygget, justerbar stoppemekanisme som hindrer det å slå i ramma på sykler med Horst Link og lignende. Videre er det forsterket slik at det tåler en god del mer juling enn XT og XTR. Det er laget for å monteres på akslingen til Saint-baknavet, som betyr det at du også må kjøpe baknavet. En modell av dette giret med vanlig giring samt standard feste hadde vært tingen!

Krank

Kranken er av samme design som nye XTR. Det er brukt store lager som sitter på utsiden av rammen på hver side, og den høyre armen og akslingen er én del.

Den vesntre armen er klemt rundt akslingen vha. 2 bolter. Denne ser ut som den er både veldig stiv og sterk. Svakheten kan være de to boltene som holder venstrearmen. Vi vet foreløpig ikke om kranklageret kommer i veien for dagens kjedeførere og ISCG (International Standard Chain Guide), eller om kranken bruker standard boltsirkeldiameter.

Bremser

Bremsene får en caliper som likner på XTR, men ser ut til å være lengre og dermed har større klosser.

Det er brukt "Post Mount"-fester ala Manitou, med medfølgende adapter for IS-fester som er det alle andre bruker. Bremsene bruker mineralolje, så de er derfor ikke så bra egnet når det er kaldt, og kan være livsfarlige hvis du får fukt i systemet.

Hvorfor bruke olje som bremsevæske, når verden ellers for lenge siden har innsett at det ikke er bra nok? Ekte bremsevæske er glykolbasert, og har benevnelsen DOT (Department Of Traffic - de amerikanske trafikkmyndikhetene). De fleste andre sykkelbremsprodusenten bruker enten DOT 4 eller DOT 5.1.

Hendler

Vi har ikke fått bilder av hendlene ennå, men de skal være av den samme typen som XTR, dvs at du girer med bremsehendelen.

Vi synes ikke dette virker som en god idé, hverken med hensyn til bruk eller ved en kræsj. Det kan ofte være klønete nok å bremse og gire med dagens XT (det går greit med normalt bakgir, klønete blir det først med "Low Normal"), og det blir neppe bedre av at du må gjøre alt med bremsehendelen.

Vi lengter faktisk av og til etter girspaker hvor man bruker tommelen til alt, og fingrene kun til bremsing. Det går rykter om at SRAM kommer tilbake med sine tommel-aktiverte skifterpods, nå i forbedret utgave.

Nyskapende?

Vårt inntrykk er at her har Shimano hovedsaklig gjort én ting: Etablert enda ett sett standarder det ikke er behov for. 6-bolt-fester til bremseskivene fungere utmerket, hvorfor introdusere enda en standard her? Det var ille nok med XTR. Og selv om det navfestede bakgiret kanskje er lurt, skaper en ny standard mer problemer enn det løser.

Hva med å heller lage en forbedret utgave av Nexus baknav, slik at man kan bygge sterke hjul uten dish, og bli kvitt all leamikken der bak. Og 9-delt? Er det noe man IKKE trenger til utfor og frikjøring, er det masse, tynne tannhjul og et tynt kjede. Med Airlines brukte Shimano 7 gir, og det er mer enn nok.

Da kan man bruke et tykkere kjede, og få et sterkere bakhjul. Ingen kjører 9-delt på sine utforsykler.

Kjøper du en ferdig utforsykkel, og den kommer med Saint, er du tvunget til å bruke mer eller mindre hele gruppen.

Du kan ikke engang bytte til andre skivebremser. Da må du også bytte både hjul og bremsehendler, og løse skifterpods funker elendig til utfor med Low Normal-gir. Kranken kan brukes separat, men det gjenstår å se hva som skjer på kjedeføringsfronten.

Vi synes det er temmelig arrogant av Shimano å komme med et sett nye standarder som ikke tilfører noe vesentlig nytt, når småfirmaene rundt omkring har jobbet lenge for å komme frem til standarder for ting som funker.

IS og 6-bolt til skivebremser, ISIS-kranklager, ISGS for kjedeførere, 20mm fremnav, baknav med hovedsaklig 12 og 20mm gjennomgående bolt.

Det eneste fra Shimano på en typisk utforrigg er 8-delt shifterpod, samt Ultegra bakgir. Det sier jo litt når de to tingene man bruker fra Shimano enten er laget for landeveissykling eller er utgått.

Saint? De' e' itj saint!

Publisert 12. mars 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 14. mars 2003 kl 15.58

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen