SRAM tok til en viss grad Shimano på senga da de i fjor sommer lanserte supergruppa XX. Oppmerksomheten fra eliteryttere, media og de som ønsker at de var eliteryttere har vært formidabel for SRAMs nye toppgruppe.
Shimano måtte svare.
Nå svarer de med nye SLX- og XT-grupper med tidelte frikranser og tredelte kranker. Til sammen 30 gir får du med de nye gruppene.
Først og fremst er det et lettere gir på toppen, som er tillegget i forhold til før. Shimano gjør akkurat som SRAM ved å legge på en 36-klinge i frikransen. Dette gjør at du kan klatre selv de bratteste bakkene på mellomskiva og ganske så bratte bakker på storeskiva på kranken. Shimano hevder at hovedfordelen er lavere kjedespenning og dermed mindre friksjon.
For SRAMs 2x10-opplegg har et av hovedmålene vært å kunne bruke hele kransen fra den store klinga på kranken.
Dette er ikke anbefalt med Shimanos tredelte krank, men mye tyder på at XTR-gruppa som lanseres i august kommer til å få todelt krank med samme mulighet som på SRAM XX.
De nye XT og SLX-gruppene kommer med nye kranker beregnet på tidelt bruk, men med lik Q-faktor (bredde mellom pedalene) som før.
De nye krankene kommer kun i en variant med 42-32-22 som tannhjulsvarianter. Dette betyr at du, 30 gir til tross, kun får lettere gir enn tidligere. Tyngre utvekslinger, som er populært til grusrittene her hjemme vil ikke bli tilgjengelig med det første.
42-klinge på kranken gjør at du kan bruke den største skiva ved flere anledninger, men foreløpig bør du altså ikke kombinere denne med 36-tannhjulet på kransen. Frikransen på XT-nivå kommer i første omgang i to varianter: 11-34t og 11-36t.
Det er litt vanskelig å se hva Shimanos nye grupper tilfører, annet enn muligheten til å skryte av at du har 30 gir.
At du kan tilbringe enda mer tid med kjedet på mellomklinga er selvfølgelig et aspekt, men om det er noen reell fordel er vanskelig å si. Med kjedet på storklinga er ikke de største tannhjula på kransen bak tilgjengelige, all den tid krankens Q-faktor ikke er krympet sammenlignet med tidligere. De nye delene ser til forveksling lik ut som tidligere grupper fra Shimano.
Lite nytt, altså, og vanskelig å se hvordan Shimano kan gi dette et navn som Dyna Sys, som det nye tidelte konseptet heter.
En fordel med disse gruppene er selvfølgelig at du nå kan matche XX-gruppa på rittsykkelen med tidelt XT eller SLX-krans på trenings-/reservehjulet. Hvis du har slikt. I tillegg har Shimanos kjeder for vane å gire litt bedre enn SRAMs, men landeveiskjedet Dura Ace fungerer jo allerede til tidelt.
Den nye SLX-gruppa skal først og fremst matche SRAMs X7-gruppe som ble lansert tidligere i våres.
Les også Terrengsykkels duelltest av utstyrsgruppene Shimano XTR mot SRAM XX i Terrengsykkel nr. 24 som er i salg nå.