SRAM 2x10 GripShift

Mange har venta på det lenge, men nå er den på vei: SRAMs GripShift-vrider til 2x10-oppsett. De har allerede rukket å vise seg dugelige til å vinne VM. Se produktbildene og les om sakene her.

Av: gauter
Sist oppdatert: 30. mars 2012 kl 13.13
sram gripshift sykkel
Førstemann: Legendariske Greg Herbold vant VM i utfor i Durango i 1990 på sin Miyata med GripShift. Dette var det barskeste av det barske, med hjelm fra norske Etto og platehjul. Legg også merke til løypa: Ikke helt Champery 2011.
Lesetid: 2 minutter

 Denne saken blei først publisert 21. februar, men er nå oppdatert nederst med nye, detaljerte opplysninger fra SRAM.

 

Den levende legenden Greg "H-Ball" Herbold vant tidenes første utfor-VM i terrengsykling i like legendariske Durango, USA. Det gjorde han med GripShift-vridere på styret på sin Miyata.

21 år seinere vinner tsjekkiske Jaroslav Kulhavy rundbanerittet i VM på en Specialized S-Works Epic 29. Også denne sykkelen har GripShift-gir på styret, nærmere bestemt prototyper på de XX-vriderne som denne våren er på vei ut på markedet.

I mellomtida har GripShift vært brukt av andre storheter som Ned Overend, John Tomac, Rune Høydahl, Thomas Frischknecht og Anne-Caroline Chausson.

Forskjellene mellom Herbolds og Kulhavys VM-vinnende varianter av GripShift er selvsagt enorme. Ikke minst at førstnevntes var laget av tyske Sachs, mens et oppkjøp i 1997 gjorde at SRAM overtok rettighetene til patentene.

Uansett, systemet har hatt mange tilhengere det siste tiåret. Da SRAM i 2009 lanserte sitt 2x10-system, syntes imidlertid GripShift-tilhengerne å være glemt. De nye tidelte bakgirene var ikke lenger kompatible med vrihendlene som tillater så lynkjappe kjedeforflytninger over hele kassetten. De ivrigste gramjegerne har også savna muligheten for tidelt GripShift.

Les om og se bilder av Ronny Ræstads spesielle selvbygg med tyskmodifisert GripShift her.

Men nå er det altså slutt på ventetida for dagens GripShift-tilhengere. I løpet av april skal de nye 2x10-vriderne være tilgjengelige, i følge SRAM. Selv om likhetene synes å være mange, skal de nye GripShift-hendlene være fullstendig redesigna sammenligna med forrige generasjon. De nye X0- og XX-hendlene vil være kompatible med alle SRAMs 2x10-grupper.

Inntil videre er SRAM svært tilbakeholdne med detaljinfo om de nye hendlene.

Terrengsykkel har - selv om vi har spurt - ikke fått vite noe vekt, pris, leveringstid i Norge, eller om selve vriderne kan kombineres med andre holker. Vi tar det uansett for gitt at de kun kan brukes sammen med SRAM-gir, siden Shimano-gir har et annet, ikke-kompatibelt vaiertrekk. På nettet svirrer ryktene om skyhøye priser.

Vi vil oppdatere saken så snart vi veit mer. Foreløpig får vi gjengi hva SRAM har meddelt oss i pressemeldinger: "Stay tuned for more detailed information on the new SRAM Grip Shift soon."

 Oppdatering ultimo mars 2012:Både X0- og XX-vriderne vil være på markedet i løpet av mai måned.

Prisen på settene blir henholdsvis ca. 1600 kroner og 2100 kroner. Vekta oppgis å være 207 gram for hele enheten inkludert medfølgende vaier, og 80 gram for selve holken. Det virker ikke spesielt lett ved første øyekast, men husk at denne vekta er for mye mer enn selve girvrideren. Avhengig av hva slags holker man sammenligner med, vil likevel vektbesparelsen ikke bli like stor som mange kanskje hadde håp om.

Innvendig er vrideren forsynt med tre kulelagerbaner, noe som skal gi friksjonsfri funksjon og lang levetid, sammenligna med de gamle GripShift-vriderne. Der var det plastikk mot plastikk, og behov for hyppig vedlikehold.Se bilde nederst til høyre.

Forskjellene på X0 og XX er marginale, og vektmessig skiller det kun ørsmå gram. De eneste forskjellene er at X0 leveres med standard vaier og strømpe, mens storebror XX kommer med Gore Ride-On. I tillegg har XX deksel av karbon, mens X0 har aluminium. For øvrig er alt annet likt, både utvendig og innvendig.Settene leveres med nye, egne spesialholker som skrus fast til styret med en låsering ytterst.

Denne holken klikkes fast til vriderenheten innerst ved hjelp av tenner med mothaker, kalt "Jaws". Dette skaper også en forsegling som holder møkk og fukt ute. Holken kan byttes ut, men da må man huske på å tette vriderens "kjeft" med den medfølgende tetteringen. Det gjøres uten verktøy - smart. For øvrig venter vi at det blir plenty med andre produsenter vil komme med passende holker om ikke lenge.

 

Publisert 30. mars 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 30. mars 2012 kl 13.13

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen