SRAM har akkurat lansert sin trådløse gir-teknologi på et rimeligere GX-nivå. Har du tolvdelt SRAM-drivverk fra før kan du oppgradere til trådløs giring for en rimeligere penge.
FOLKELIG TRÅDLØST: Nye SRAM GX AXS bringer den trådløse AXS-teknologien til et vesentlig lavere prispunkt.
Lesetid: 4 minutter
SRAM har vært gode på å utvikle nye gir-løsninger på toppnivå og så tilby tilsvarende teknologi til lavere pris etter hvert.
Nå kommer den nærmest revolusjonerende AXS-teknologien til SRAMs folkegruppe, GX.
AXS-teknologien har vist seg å være både funksjonell og solid. Det trådløse girsystemet har vist seg å bli populært både på landeveien og i terrenget og gjør det også mulig å blande terreng og landeveisdeler for et allsidig grus-oppsett.
En utfordring har så klart vært at AXS-delene har vært svindyre og kun tilgjengelig på SRAMs øverste nivå. De nye GX-delene koster vesentlig mindre enn sine dyrere XX1-forfedre. For prisen av at et XX1 AXS bakgir får du nå alt du trenger for å oppgradere ditt mekaniske 12-delte SRAM-drivverk til et trådløst AXS-system.
30 prosent rimeligere
For 6999 kroner for du alt du trenger for å gå fra mekanisk giring til elektronisk, trådløs giring. Prisen på tilsvarende pakke på XX1-nivå er 10 500 kroner.
AXS-oppgraderingen består av bakgir, girknapper, batteri og batterilader. GX-bakgiret skiller seg fra de dyrere XX1 og X01-girene ved at det har girarm i stål i stedet for aluminium og dermed veier 64 gram mer enn et X01 AXS gir.
Sammenlignet med mekaniske girdeler på GX-nivå legger AXS-versjonen på 47 gram.
Akkurat som XO1 og XX1-gruppene er det nye GX AXS-giret laget for å brukes med SRAMs ekstra store 10-52-kassetter, eller med 10-50-kassetter hvis du foretrekker det. Du kan bruke GX-girknapper med X01 og XX1 bakgir hvis du ønsker det, eller motsatt. Du vil også kunne bruke GX AXS-bakgiret med Force eller Red AXS-girhendler til grus- og landevei.
Nytt batterilokk
Samtidig som SRAM lanserer GX AXS-gruppa lanserer de også et lokk til å feste utenpå batteriet på bakgiret. Dette skal beskytte batteriet mot slag og forhindre at batteriet kan løsne under uvøren sykling.
Batteri-dekslet er tilgjengelig løst som ekstrautstyr for 159 kroner og kan selvfølgelig brukes på X01 og XX1-bakgir også.
Motordemper mot brekkasje
GX-bakgiret som sådan er også beskyttet mot slag og brekkasje med en funksjon som SRAM kaller Overload Clutch. Bakgiret vil bevege seg innover kassetten når det får et slag og dermed forhindre at det eller girøret brekker av. Overload clutchen demper slaget ved å koble fra girboks-motoren i giret lynraskt slik at bakgiret blir fritt til å bevege seg med slaget, uten å brekke eller bøye seg.
Det er selvfølgelig smart at bakgiret er i stand til å snike seg unna harde slag all den tid et nytt bakgir, selv på GX-nivå koster 4339 kroner.
SRAMs trådløse AXS-teknologi har vært på markedet i flere år allerede. Først som 2x11-delt landeveisgruppe kjent som eTap, så som de tolvdelte AXS-gruppene både for landeveis- og terrengsykler fra 2019-sesongen. I terrenget har AXS-gruppene vist seg å fungere både til rundbane og stisykling og har gjort det vesentlig lettere å rydde opp på styrer der man ønsker å kontrollere mer og mer.
Med AXS-gir monterer man bakgiret og parer det med girspakene ved å holde inne en knapp og så er det bare å sykle i vei.
For sykkelbyggere, verksteder og fabrikker er det selvfølgelig greit å slippe og fikle med intern vaierføring, enten den er mekanisk eller elektrisk. Batteriet på nye GX AXS er akkurat det samme om på alle de andre AXS-komponentene, inkludert Rock Shox Reverb AXS-senkepinne og AXS-gruppene til landevei. Batteriet som sitter på bakgiret lades fullt på en time og vil vare minst 20 timers sykling. Batteriet i girspakene er et standard CR2032 myntbatteri. Dette vil under vanlige omstendigheter vare en hel sesong.
Gjennom SRAMs AXS-app kan du med telefonen justere girene, du kan velge hvordan du vil at girknappene skal skifte gir og du kan selvfølgelig følge med på batteristatus både for det oppladbare girbatteriet og engangsbatteriet i knappene på styret.
SRAM GX AXS
Vekt GX AXS bakgir med batteri: 453 gram
Vekt GX AXS girsknapper: 68 gram
Vekt XO1 AXS bakgir med batteri: 389 gram
Vekt mekanisk GX-bakgir, girspaker og vaier og strømpe: 475 gram
Vekt GX AXS-bakgir, girknapper og batteri: 523 gram
Pris på GX AXS oppgraderingspakke bestående av bakgir, girknapper, batteri og batterilader: 6999 kroner
Pris GX AXS bakgir u/batteri: 4339 kroner
Pris GX AXS girknapper: 1749 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.