SRAM holder ikke kortene tett til brystet når de har en ny gruppe klar.
At det bare var et tidspørsmål før tidelt terrenggiring kom til folket, var en selvfølge. Nå kan du få mye av funksjonen med den nye XX-gruppa til en lavere pris og en høyere vekt. I tillegg kan du - hvis du har blakka deg på XX - være trygg på at du kan snobbe ned hvis noe ryker når kontoen er slunken.
To ganger ti
X7-gruppa til SRAM blir en direkte konkurrent til Shimanos supre SLX-gruppe.
Er du en terrengsykkelentusiast som er mer opptatt av funksjon og holdbarhet enn lav vekt og høy pris, så er det på dette utstyrsnivået du får klart mest for pengene.
SRAM har tidligere slitt med å ta opp kampen med Shimano her, mens de har fått mer aksept i de helt øvre prisklassene. Dette kan potensielt snu når SRAM nå lanserer hele serien sin med tidelte løsninger. X7 her er først ute, men både X.9 og X.0 er forventet i nye versjoner i løpet av våren og sommeren.
X7 skal i følge SRAM ha det meste som XX har, bortsett fra prisen.
Bakgiret får den samme direkte vaierføringa og karbongirarm akkurat som storebror.
Vaiertrekket er også det samme som på XX. X7 og XX kan dermed brukes om hverandre.
Bakgiret kommer i tre forskjellige lengder: Kort, medium og lang.
Alle kan brukes med den nye kransen med 36 tenner på største klinge.
Kranken som SRAM har gitt navnet S1400, kommer selvfølgelig som todelt løsning. To klinger er fremtiden, hvis vi skal tro SRAM, selv for de som ikke er stinne av gryn.
Shimano vil bevise senere i sommer at de i hovedsak deler SRAMs tro på dette konseptet. Som XX kommer X7-kranken med to tannhjulsalternativer, 26/39 og 28/42.
De to kombinasjonene er utformet for å jobbe sammen og SRAM anbefaler ikke å blande sammen.
26/42 vil ikke gire bra, ifølge SRAM-gutta.
Girspakene har selvfølgelig også samme funksjon som XX-spakene. Her er det kun ett klikk på venstrespaken og ni klikk på høyrespakene.
Begge spakene er kompatible med Matchmaker-festene, og styreklemma kan tas av hvis du ønsker å hekte spakene på kompatible bremsehendler.
Spakene har såkalt Impulse techonology som betyr at det er veldig lite dødgang på spakene. Vaierbytte gjøres enkelt gjennom en luke oppå hendelkroppen.
Kranklageret er fortsatt GXP-standard, og vil passe med XX og andre Truvativ-/SRAM-lager. Nytt er forbedret forsegling med såkalt Gutter (takrenne)-teknologi, samt at lageret ikke er avhengig av press fra krankarmene.
Høyre lager flyter fritt på akslingen uten at det skal oppstå slark i krankpartiet. Lageret kommer i tre varianter, ceramic, med keramiske lager og rød eloksering, team, med stållager og grå eloksering og XR med stållager og svart eloksering.
Bremsene er hentet fra Elixir-serien. Elixir R går inn og tjenestegjør som bremser i X7-gruppa. Bremsen skal ha fått likt økt kraft og er kompatibel med Matchmaker-festet. Elixir R har Avid-bremsenes populære form på hendelen og såkalt Taper bore technology på hendelen og bremsevæskekammeret.
Kassetten er også inpsirert av XX, men er rimeligere i produksjon og får et lavere høygir. Konstruksjonen er i følge SRAM semi-spider noe som tilsynelatende innebærer at noen av klingene sitter på en spider, mens noen tres på for seg. Kassetten kommer i versjoner med 11-32 og 12-36 tenner.
Nav er ikke helt nytt fra SRAM, men de har ikke hatt dette til terreng på noen år. De nye navene har maskinlager og matchende logoer med resten av X7-gruppa.
BAKGIR: 239 gram long cage
GIRSPAKER: 232 gram
KRANKGIR: 137 gram low clamp
KRANK: 871 gram inkludert lager
KASSETT: 302 gram 11-32
BREMSER: 375 gram for forbrems uten adapter, karbonhendel sparer 10 gram
NAV: 180/425 gram
KJEDE: 277 gram, 114 ledd