I en pressemelding fra SRAM offentliggjorde Truvativ og SRAM i går at de har signert en oppkjøpsavtale der handelen skal sluttføres i løpet av noen få uker. Dermed er ringen sluttet etter oppkjøpene av Rock Shox og Avid; SRAM har nå et bredere produktspekter enn erkekonkurrenten Shimano.
- [Truvativs] kranksett og kranklagre kompletterer SRAMs produktlinje for drivverk, og vi er glade for å innlemme Truvativs team og produkter i vår organisasjon, sier SRAM-president Stan Day i pressemeldingen.
Truvativ-sjef Micki Kozuschek røper at selskapet vurderte å ekspandere med egne komponentgrupper, men at de i stedet valgte å la seg kjøpe opp.
- Vi sto ved et veiskille der vi enten kunne lage vårt eget komplette drivverk, eller gå sammen med SRAM.
Jeg er glad for at vi nå har alle nødvendige menneskelige og finansielle ressurser som skal til for å lage det beste drivverket i hele industrien. Fantastiske produkter er nå på vei, hevder Kozuschek.
Shimano har de siste 25 åra hatt et solid grep om markedet for sykkelkomponenter, og gruppebetegnelsene fra Shimano har blitt adoptert av hele bransjen som almenne definisjoner på utstyrsnivåer.
LX-sykkel? Eller XTR-sykkel? Shimano har levert både utstyret og salgsspråket i form av sykkelgir i en til tider monopol-liknende dominans.
Men nå er det andre tider, og det er amerikanske SRAM som med imponerende hissig forretningsteft nå har etablert seg som en nærmest fullverdig rival. Samordningen av produktlinjene til Truvativ, SRAM og Avid vil først bli synlig for 2007-sesongen.