SRAM lanserer X01 – 11-delt sykkelgir til folket

SRAMs 1x11-oppsett på sykkelgiring tok terrengsykkelverdenen med storm foran 2012. Nå kommer X01-gruppa til en litt gunstigere pris.

Sist oppdatert: 2. august 2013 kl 00.00
sykkelgir sram 1x11
LIK, MEN RIMELIGERE X01-gruppa blir nesten helt lik XX1 bare litt rimeligere.
Lesetid: 7 minutter

La oss ta det viktigste først: Etter å ha prøvd XX1-gruppa til SRAM er vi lite lystne på mer enn ett kranktannhjul på syklene våre i fremtiden.

Kall det en revolusjon, en evolusjon, eller bare en positiv utvikling, men SRAM har virkelig gjort om på terrengsykkelgir med sin 1x11-gruppe.

Mens det lenge bare var om og gjøre å klemme inn flere og flere gir på terrengsykler snudde det hele da SRAM introduserte 2x10 for noen få år siden.  Nå ble det mer fokus på hvor få tannhjul på kranken vi egentlig kunne klare oss med.  Mange lagde egne 1x10-oppsett og konstaterte raskt at det fungerte supert.

Likevel kom SRAMs XX1-gruppe som et lite sjokk på bransjen og oss alle. En kassett med spredning fra 10-42 var ikke noe så mange hadde tenkt på før.

Videreføring

X01 er selvfølgelig videreføringen av XX1. Som navnet på gruppen antyder ligger X01 på X0-nivå i SRAMs produktrekke, altså hakket under XX.

For de som ikke har SRAMs hierarki tatovert i hjernebarken kommer her en oppfriskning satt opp ved siden av Shimanos hierarki for sammenligning:

Rangert fra dyrt til mindre dyrt:

XX1     XX                               XTR og XTR Trail

  X0 og nå X01                                     XT

  X9                                     SLX

  X7                                     Deore

  X5

 

Hva svarer Shimano med?

 Det er ikke noen overraskelse at SRAM nå kommer med X01. Det er helt som forventet. Mer overaskende er det at Shimano ikke har kommet med en konkurrerende 11-delt gruppe ennå. Kommer det i høst, kanskje?

X01 er til forveksling lik XX1. Faktisk er ikke gruppa så mye rimeligere heller, men noen hundrelapper her og der monner selvfølgelig uansett. De største forskjellene går på finish og valgmuligheter. Noen, kanskje til og med mange, vil se på forskjellene mellom XX1 og X01 som oppgraderinger i X01s favør. X01 får en krank med vanlig 94mm boltsirkeldiameter for festing av tannhjul. Dette gjør flere tannhjul tilgjengelige, men du mister muligheten til å bruke 28-tannhjulet fra XX1-gruppa.

Kassetten til X01 er akkurat som på XX1 frest ut av ett stålstykke Den er dekket av svart belegg som skal hindre slitasje.  Dette belegget er rimeligere enn XX1s titanfargede belegg. Vektforskjellen på X01 og XX1 er bare 11 gram i XX1s favør.

Kjedet er det samme som til XX1, mens girspakene er noe enklere, og også lettere. Her er det nok brukt noe mer plast og mindre metall i lagre osv. Både X01 og XX1 kommer med muligheten til å velge mellom girspaker og girvridere.

Begge gruppene består kun av et fåtall komponenter:

Bakgir – her er X01-giret litt rimeligere og tyngre enn XX1, men for øvrig likt.

Kassett – begge gruppene får kassett med spredning fra 10-42 tenner.

Girhendler – begge gruppene har både vrider og spaker tilgjengelig.

Krank – begge gruppene har krank med det spesielle tannhjulet som holder på kjedet. X01-kranken bruker 94mm bcd, XX1 følger en egen standard. Begge kan bruke tannhjul fra 30-38 tenner. XX1 kan brukes med 28 tenner i tillegg. Tidligere bilder av en aluminiumskrank på X01-nivå tyder kanskje på at en rimeligere variant vil være tilgjengelig også.

Det er uansett bare et spørsmål om tid før SRAM lanserer X9-1. Å tippe at dette blir vist frem på Eurobike i høst gir lave odds.

Kjede – det samme kjedet brukes på begge grupper. Konstruert spesielt for å gripe i de spesielle tannhjulene på kranken.

Boss – begge gruppene bruker det spesielle bosset som SRAM introduserte i fjor. De fleste hjulprodusenter kan brukes med dette nå.

 

Sett i lys av den ekstreme suksessen SRAM har hatt med XX1 på toppnivå i terrengsykkelsirkuset er det mye som tyder på at X01 også vil bli en slager. Sannsynligvis vil vi se at de aller fleste sykkelmerkene vil utstyre både rundbanerittsykler og sti-, og endurosykler med X01 for 2014.

Et spørsmål som dukker opp er hvorfor vi skal gidde å kjøpe XX1 nå som en tilnærmet lik gruppe kan kjøpes for litt mindre penger? Kanskje kun fordi vi må ha det beste? SRAM ser heller ikke ut til å gi oss noen enkle argumenter. Komponentene er ganske så like i tillegg til at de selvfølgelig kan brukes sammen. X01 bakgir og XX1-girspaker går fint. X01-kassett og XX1-krank likeså.

Hva er det som gjør XX1 og X01 til unike grupper? Her er hva SRAM skriver selv om de forskjellige teknologiske nyvinningene på engelsk – kommentarer fra oss i Terrengsykkel på norsk.

X-HORIZON™

This rear derailleur’s “straight parallelogram” design limits all movement to the horizontal axis, which makes ghost shifting impossible while also reducing shift force. For quicker, more exact shifting, the large upper pulley offset design maintains a constant chain gap across all gears. Bakgiret beveger seg rett og slett mindre i slagete terreng. Dette fører til mer pålitelig og konsistent giring.

 

X-SYNC™

A CNC-machined, “wide tooth, narrow tooth” pattern is repeated around the entire chain ring, perfectly mirroring the chain’s inner and outer links for maximum control.

Kjedet og tannhjulet på kranken passer sammen på en måte som gjør at kjedet ikke hopper på kranken. Dette medfører at det skal utrolig mye til for at kjedet hopper av og at XX1 og X01 kan brukes uten kjedefører.

 

HARD CHROME™

The XX1 Chain has 4 times the elongation (wear) resistance to our other chains. This is due to the new finishing process on the inner links and rollers. Push pin strength and ultimate strength are equivalent to our current chains. The XX1 Chain lasts longer and is just as strong.

Kjedet skal ha en hardere og mer holdbar finish enn andre kjeder.

                                                   

XD™ DRIVER BODY

XD™ is a new cassette driver body design that allows the use of a 10-tooth small cog and provides an improved interface with the cassette.

Det spesielle bosset gjør det mulig å ha et 10-tenners tannhjul på kassetten.

 

X-ACTUATION™

Developed specifically for SRAM 1X™, X-ACTUATION™ keeps shifting sharp and consistent across the entire 10- to 42-tooth cassette.

Dette dreier seg om utformingen av tannhjulene på kassetten. Utfreste spor og ramper gjør at kjedet klatrer når det skal.

 

CAGE LOCK™

With CAGE LOCK™ technology in the rear derailleur, wheel removal and installation—as well as chain installation—becomes faster and simpler. Just pushing the cage forward to create slack and lock it into place.

En enkel ordning som gjør det lettere å ta av og på bakhjulet da bakgiret låses i en åpen stilling.

 

ROLLER BEARING CLUTCH™

ROLLER BEARING CLUTCH™ technology eliminates derailleur bounce and chain slap without sacrificing precision.

Kløtsj-funksjonen gjør at giret ikke beveger seg forover under sykling. Det holder derfor kjedet mye strammere noe som hindrer bråk og vanskeliggjør at kjedet hopper av kassetten.

 

SPEED METAL™

Full metal, 11-speed indexing keeps shifting crisp and precise with Grip Shift.

Mekanismen i Grip Shift-vriderne er laget av metall, ikke plast.

 

ROLLING THUNDER™

Three rows of ball bearings provide zero friction or play—reducing the force needed to shift and promoting long-term performance under all weather conditions with Grip Shift.

 

Kulelagere i selve girmekanismen på girvrideren.

 

JAWS™

Once the Grip Shift shifter and grip interlock securely, forged aluminum clamps on either end reinforce the assembly by locking tightly to handlebar.

 

Klemma rundt styret på Grip Shift-vriderne holder godt fast.

 

X-DOME™

X-DOME™ technology creates an incredibly lightweight, precise and strong cassette. The open design aids in mud clearance, giving you cleaner shifting performance and longer component life.

 

Teknologien med kassett som er frest ut av ett stykke metall. XX1 og X01 har denne teknologien i hele kassetten. X01-kassetten har en svar finish som skal gjøre den holdbar, men denne finishen er mindre dyr enn finishen på XX1-kassetten. Begge er laget av chro-mo-stål.

Publisert 2. august 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 2. august 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen