I motsetning til årets XX-gruppe er ikke XO og X9 gruppene ment å være rene xc-grupper. XO og X9 er i følge Sram laget for å være utstyrsgrupper som skal tåle litt mer enn herjing.
Ellers er gruppene veldig like og det er i følge Sram kun materialvalg og påfølgende vektforskjeller som er forskjellen mellom XX, XO og X9 og også X7. Srams mål i utviklingsarbeidet har vært å tilby den samme presisjonen og kvaliteten man finner på XX-gruppa også på lavere prispunkt.
XO-gruppa og X9-gruppa leveres i henholdsvis 4 og 3 ulike fargekombinasjoner.
Det er tydelig at fargekoordinering er mer aktuelt enn på svært lenge. XO leveres med designelementer i rødt, blått, sort eller gull. X9 kommer med detaljer i fargene rødt, hvitt og sølv.
Tallet er 10
Den største nyheten når det gjelder XO og X9 er selvfølgelig at det er 10-delte grupper.
Og på samme måte som det er frikransen som er det virkelige smykket i XX-gruppa, er den det også i XO-gruppa. X0 frikransen, som går under betegnelsen XG-1080, kommer i 11-32 og 11-36.
De 8 øverste tannhjulene her er frest ut av et stykke stål. Dette gir en svært solid kassett samt svært lav vekt. X9 gruppa kommer i samme utveksling, men med en mer konvensjonell oppbygning der frikransen er satt sammen av flere deler.
XO kranken er i karbon og bruker Srams egen BCD standard. Kranken er i karbon og kommer som 26x39, 28x42 eller 3delt 22x33x44. X9 kranken kommer med samme utveksling, men krankarmene er i hulsmidd aluminium.
X9 kranken er faktisk oppgitt til å veie 5 gram mindre enn XO med sine 785 gram i 26x39 inkludert GXP kranklager.
Kranklagrene er også nye og har fått ny forsegling som skal være bedre på å holde elementene ute samtidig som motstanden i lagret skal bli mindre. XO-kranken kan dermed være en løsning for de som ønsker seg et tyngre gir enn det du får med todelt XX-krank med 42 tenner som største klingealternativ.
Dagens Avid Elixir CR mag bremser blir innfelt i XO familien, men med noen mindre endringer. Vekten blir uendret på 333g for komplett forbrems med 160mm skive. Elixir CR blir å finne som del av X9 gruppa.
Sram vil i 2011 kunne skilte med fire komplette utstyrsfamilier. Vi gleder oss spesielt til å prøve X9 og X7 gruppene for å se om Sram har greid å gi XX presisjon på et langt lavere prispunkt. Hvis det er tilfelle er det bare å ta av seg hatten.