SRAM med 2x10 gir

Ikke uventet blir Sram XO og X9 å finne med 2x10 girutveksling i 2011. I motsetning til årets XX gruppe vil XO og X9 også kunne leveres som 3x10 gruppe.

Sist oppdatert: 21. april 2010 kl 15.35
sram xo kassett gir sykkel
SRAM XO: Dette er den nye XO-kassetten fra SRAM
Lesetid: 3 minutter

I motsetning til årets XX-gruppe er ikke XO og X9 gruppene ment å være rene xc-grupper. XO og X9 er i følge Sram laget for å være utstyrsgrupper som skal tåle litt mer enn herjing.

Ellers er gruppene veldig like og det er i følge Sram kun materialvalg og påfølgende vektforskjeller som er forskjellen mellom XX, XO og X9 og også X7. Srams mål i utviklingsarbeidet har vært å tilby den samme presisjonen og kvaliteten man finner på XX-gruppa også på lavere prispunkt.

XO-gruppa og X9-gruppa leveres i henholdsvis 4 og 3 ulike fargekombinasjoner.

Det er tydelig at fargekoordinering er mer aktuelt enn på svært lenge. XO leveres med designelementer i rødt, blått, sort eller gull. X9 kommer med detaljer i fargene rødt, hvitt og sølv.

Tallet er 10

 Den største nyheten når det gjelder XO og X9 er selvfølgelig at det er 10-delte grupper.

Og på samme måte som det er frikransen som er det virkelige smykket i XX-gruppa, er den det også i XO-gruppa. X0 frikransen, som går under betegnelsen XG-1080, kommer i 11-32 og 11-36.

De 8 øverste tannhjulene her er frest ut av et stykke stål. Dette gir en svært solid kassett samt svært lav vekt. X9 gruppa kommer i samme utveksling, men med en mer konvensjonell oppbygning der frikransen er satt sammen av flere deler.

XO kranken er i karbon og bruker Srams egen BCD standard. Kranken er i karbon og kommer som 26x39, 28x42 eller 3delt 22x33x44. X9 kranken kommer med samme utveksling, men krankarmene er i hulsmidd aluminium.

X9 kranken er faktisk oppgitt til å veie 5 gram mindre enn XO med sine 785 gram i 26x39 inkludert GXP kranklager.

Kranklagrene er også nye og har fått ny forsegling som skal være bedre på å holde elementene ute samtidig som motstanden i lagret skal bli mindre. XO-kranken kan dermed være en løsning for de som ønsker seg et tyngre gir enn det du får med todelt XX-krank med 42 tenner som største klingealternativ.

Dagens Avid Elixir CR mag bremser blir innfelt i XO familien, men med noen mindre endringer. Vekten blir uendret på 333g for komplett forbrems med 160mm skive. Elixir CR blir å finne som del av X9 gruppa.

Sram vil i 2011 kunne skilte med fire komplette utstyrsfamilier. Vi gleder oss spesielt til å prøve X9 og X7 gruppene for å se om Sram har greid å gi XX presisjon på et langt lavere prispunkt. Hvis det er tilfelle er det bare å ta av seg hatten.

 Les også om Shimanos nye tidelte XT og SLX-grupper.

Publisert 21. april 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 21. april 2010 kl 15.35

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen