SRAM utvider girspennet på sine 12-delte girgrupper
SRAM har redesignet de tre dyreste 12-delte Eagle girgruppene og gitt dem enda lettere klatregir. De nye Eagle-gruppene får hele 520 prosent girspenn med en enda større kassett enn vi har sett før.
STØRRE KASSETT: SRAMs nye 12-delte kassetter spenner fra 10-52 tenner.
Lesetid: 8 minutter
SRAM hopper bukk over Shimanos svar på sin egen tolv-delte revolusjon når de nå tilbyr Eagle-gruppene GX, X01 og XX1 med kjempekasseter som spenner fra 10-52 tenner.
SRAM var først ute med tolvdelte girgrupper da de lanserte de revolusjonerende Eagle-gruppene X01 og XX1 i 2016. Girgruppene med ett krankdrev og en gigantisk 12-delt kassett med spenn fra 10-50 tenner ble raskt en favoritt blant verdens terrengsyklister.
SRAM lot teknologien ganske raskt dryppe nedover på rimeligere girgrupper. Først i 2018 kom Shimano med et tolvdelt svar. Shimanos nye XTR-gruppe dro den til gjengjeld litt lenger enn SRAM ved å tilby en kassett med spenn fra 10-51 tenner. Siden da har SRAM lansert den trådløse elektroniske girgruppa XX1 Eagle AXS og Shimano har lansert tre rimeligere 12-delte grupper, XT, SLX og Deore.
Når nå SRAM lanserer Eagle GX, Eagle X01 og Eagle XX1 med utvidet spennvidde i utvekslinger, kommer det også med noen små forbedringer og justeringer på drivverk-delene. Den ekstra store kassetten gjør det mulig med enda litt lettere klatregir. Kanskje nyttig når du skal tilbake til toppen med den 15 kilo tunge enduro-sykkelen. Eller har du savnet et tyngre gir på rittfulldemperen? Nå kan du unne deg et hakk større krankdrev, uten å gi opp det lette krabbegiret for de motbakkene du egentlig ikke har krefter til å komme opp.
Bakgiret til de trådløse XX1 og X01 AXS-gruppene var allerede laget for å takle fremtidige oppgraderinger og justeringer da det ble lansert på markedet for kun to år siden. De elektroniske AXS-girene er dermed for det meste uendret. På de mekaniske gruppene har bakgirene ny utforming for å takle den enda større kassetten.
SRAM har vært smarte og greie nok til å konstruere de nye bakgirene slik at de også vil fungere supert med 10-50-kassetter. SRAM anbefaler ikke å bruke 10-52-kassettene med forrige generasjon mekaniske Eagle-gir.
La oss begynne med nyhetene på den rimeligste GX-gruppa. Dette er kanskje den 12-delte girgruppa som flest har personlig erfaring med fra før.
GX-Kassetten
Den nye GX-gruppa får ny kassett med lik teknologi som tidligere. Akkurat som gjeldende GX-kassett får den nye 10-52-kassetten såkalt Full Pin-teknologi som beskriver at løse tannhjul er naglet sammen på en måte som etteraper de dyrere X-Dome-kassettene fra SRAM som er frest ut av ett stykke stål. Akkurat som de andre nye 10-52-kassettene består kassetten av de samme 11-nederste tannhjulstørrelsen som forrige generasjon. Det er kun det nye 52-tannhjulet som er endret i forhold til 10-50-kassetten vi kjenner fra før.
GX-kassetten er oppgitt til å veie 452 gram og passer på SRAMs vanlige XD-boss.
GX-bakgiret
Bakgiret har fått en justert og oppdatert fasong på girarmen. Dette skal stramme kjedet bedre og gi mer presise girskift. Det nye bakgiret kan fint brukes med forrige generasjons 10-50-kassetter.
Vekten på GX-bakgiret er oppgitt til 299 gram
Ny GX-krank i karbon
Den nye GX-kranken i karbon skiller seg i liten grad fra tidligere karbonkranker i SRAMs drivverk. Kranken er tilpasset SRAMs egen DUB-standard for kranklager og kommer med direktemonterte tannhjul med SRAMs mye kopierte X-Sync 2-tannprofil som holder godt på kjedet, uten behov for kjedefører.
GX-karbonkranken er oppgitt til å veie: 555 gram
GX-aluminiums krank
Aluminiumskranken med GX-logo er SRAMs beste aluminiumskrank og er tilpasset ekstra uvøren bruk. Også denne kranken kommer med direkte monterte tannhjul og DUB-standard på aksling og kranklager.
Alu-kranken er oppgitt til å veie: 620 gram
GX Eagle girspaker
Girspakene på GX-nivå er i liten grad endret i forhold til tidligere varianter. SRAM oppgir at den er laget for holdbarhet for heldags-turer og at den har spaker i aluminium for ekstra stivhet i selve spaken. Girspakene kan skifte fem gir i en smell oppover kassetten.
Vekten på GX-spakene er oppgitt til: 122 gram
GX Eagle Single Click girspaker
I tillegg til standard-girspakene som kan gire fem gir om gangen oppover kassetten leverer SRAM sine spesielle single click-girspaker. Disse er tilpasset elsykler ekstra moment og lar deg kun gire ett og ett gir både oppover og nedover kassetten. Dette skal sikre at du ikke røsker av bakgir og kjedet med det ekstra momentet en elmotor påfører drivverket.
Også disse girspakene er oppgitt til å veie 122 gram.
Hva med X01 og XX1?
De mekaniske X01-gruppene og XX1-gruppene har gjennomgått de samme endringene som GX-gruppa. Nye bakgir, nye kassetter og egne girspaker tilpasset elsykler som opsjon.
X01 Eagle Bakgir veier inn på 276 gram
X01 Eagle 10-52-kassetten veier inn på 372 gram
X01 Eagle girspakene veier 143 gram, enten du velger dem som lar deg gire fem gir oppover om gangen, eller du velger elsykkel-spakene som kun lar deg gire ett og ett gir. At X01-spakene er tyngre enn GX-spakene skyldes bruken av kulelager i girspakene. Dette gir smidigere og strammere girfølelse enn du får med GX-spakene uten kulelager.
X01-kranken er i følge SRAM den mest solide kranken i hele Eagle-kolleksjonen. Den kommer med blanke aluminiumstannhjul som skal se bra ut gjennom hele tannhjulets livsløp. Tannhjulene festes selvfølgelig til kranken med standard direktemontert slik som alle andre 1x-kranker i SRAM-katalogen. X01-kranken er også den laget rundt SRAMs egne DUB-standard når det gjelder kranklager og akslinger.
Kranken veier 483 gram i følge SRAM.
Det elektroniske bakgiret X01 Eagle AXS er tilpasset enduro- og stisykling, mer enn XX1-versjonen. X01-bakgiret har 10 mm kortere arm i aluminium for bedre bakkeklaring. Giret er også konstruert for å sitte litt lenger fram i kjedebanen enn de mekaniske girene, noe som gir bedre kontakt mellom kjede og kassett.
Skruer og bolter på giret er laget av rustfritt stål. Som før har X01 Eagle AXS-giret en egen nødfunksjon i bakgirets kløtsj som gjør at girmotoren frikobles hvis du går på trynet. Dette lar bakgiret bevege seg fritt og dermed smette lettere unna hvis det treffer noe.
Giret returnerer umiddelbart tilbake til bruksposisjon så fort trynet er avverget, eller du hiver deg på sykkelen igjen etter å ha fått oversikt over egne skrubbsår.
AXS-bakgiret som har sitt eget batteri påmontert er helt vann- og støvtett og tåler høytrykkspyling og dype elvekryssinger.
AXS-kontrolleren, som de elektroniske girspakene til SRAM kalles er lik for X01 og XX1-nivåene. Du kan velge selv hva de to knappene skal gjøre og hvilken knapp som skal gire i hvilken retning. Festet for kontrolleren kan justeres sideveis på styret og du kan pare kontrolleren med både XX1 og X01-bakgir, eller med RockShox senkepinner, eller SRAMs landeveisgir, hvis du ønsker det.
Når det kommer til SRAMs luksusgruppe XX1 er det tilsvarende forandringer som for GX og X01. Det mekaniske bakgiret har blitt endret for å takle 10-52-kassetten. XX1-kassetten med spenn fra 10-52 er egentlig den samme kassetten som på X01-nivå, men med en annen finish. Vekten og X-Dome-konstruksjonen, der de 11 minste tannhjulene er frest ut av ett stykke stål er lik for X01 og XX1.
Det mekaniske XX1-bakgiret har skruer og bolter i titan, i stedet for stål som på X01. Dette gjør at XX1-giret er noen få gram lettere enn X01-giret. 264 gram mot 276 for X01.
Det elektroniske XX1 AXS-bakgiret er tilpasset rittsykling og lav vekt og har titan-bolter og girarm i karbon. Bortsett fra det er det likt som X01 AXS-giret med noe kortere arm og bedre kjedekontakt enn på de mekaniske girene, samt den spesielle nødfunksjonen som skal redde giret fra brekkasje i et fall.
Som giret er også XX1-kranken trimmet noe i forhold til X01. SRAM sier kranken er konstruert med Carbon Tuned krank teknologi som skal gi høy stivhet og lav vekt. Direkte-montering av tannhjul og DUB-aksling og lager er likt som på GX og X01.
XX1-kranken veier 423-448 gram avhengig av klingevalg. Altså 40-60 gram lettere enn X01.
Girspakene på XX1-nivå er like som på X01-nivået. Karbon-girspak og lokk får vi også på X01, men SRAM oppgir at XX1-spakene veier like lite som GX-spakene, til tross for at XX1 også har kulelager i mekanismen. Også på XX1-nivå kan du velge mellom standard-spaker med mulighet for å gire fem gir om gangen oppover kassetten, og den idiotsikrede elsykkel-varianten som kun lar deg skifte ett og ett gir.
Nytt verktøy
Kanskje vel så spennende som de nye kassettene og bakgirene er det nye B-Gap-verktøyet fra SRAM. Dette skal gjøre det vesentlig enklere å sette opp Eagle-girene slik at de girer optimalt. Alle Eagle-drivverk er følsomme for riktig avstand mellom girets øvre trinsehjul og kassetten og verktøyet som tidligere fulgte med Eagle-bakgir var både stort og klønete å bruke. Det nye B-Gap-verktøyet er mindre, slik at du kan ha det med deg, i tillegg til at det er lettere å bruke. Det kan også resirkuleres, når du ikke har bruk for det lenger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.