SRAM X01 - 11-delt sykkelgir til folket

SRAM har ledet kampen mot krankdrev og frontgir i flere år. Til årets sesong lanserte de toppgruppen XX1 med kun ett krankdrev. Nå kommer lillebror X01.

Sist oppdatert: 4. juli 2013 kl 00.00
sykkelgir sram 1x11
STANDARDUTSTYR: Det var sykkelprodusenten Niner som blåste nyheten med X01 da de la ut bilder av sine 2014-modeller.
Lesetid: 3 minutter

Da SRAM lansere XX1 på slutten av fjoråret var mange entusiastiske og noen skeptiske. 1x11-oppset på terrengsykler ble ansett som kun for spesielt interesserte, eller til spesielle disipliner.

Men SRAM har fått rett igjen og XX1-gruppa har blitt etterspurt av terrengsyklister fra flere disipliner.

Både rundbane, maraton, sti og endurosyklister har kastet seg over det enkle gir-konseptet og de fleste har konkludert med at ett krankdrev er bedre enn både to og tre, i hvert fall når kassetten spriker fra 10-42.

En av de viktigste delene i XX1-oppsettet var kranken og drevene på denne. Disse er utformet på en måte som gjør at kjedet sitter fast på tennene og derfor ikke faller av så lett som på vanlige drev.

SRAM går så langt som å nærmest garantere at kjedet ikke kan falle av. Den nye X01-gruppen får den samme utformingen på tennene på krankdrevene.

X01-gruppa har også en kassett som ligner på XX1-kassetten, men X01-kassetten er sikkert ikke frest ut av ett stykke stål som XX1-kassetten. Den minner mer om SRAMS 1081-kassett til den ti-delte X0-gruppa. Denne er litt rimeligere og består av en del flere deler enn den dyre XX-kassetten.

Forøvrig er det mye som ser likt ut på X01 og XX1. Bakgiret har den samme utformingen med Type2-funksjon for stramt kjede og store svingpunkter for stivhet under giring.

Vi i Terrengsykkel har hatt den tidelte X0-gruppen som en favoritt for sin flotte funksjon, design og overkommerlige pris. Den har i mange sammenhenger funger minst like bra som XX, i noen tilfeller bedre. X0 har Type 2 bakgir med låst fjær, XX har ikke hatt det.

Mye kan tyde på at X01 blir tilsvarende produkt. At de har valgt å gå for alu-krank er egentlig bare positivt. Karbonkranker har en tendens til å bli stygge og slitte i finishen veldig fort. En alu-krank kan holde seg fin lenger. Om SRAM ikke vil gjøre et like stort utvalg tannhjul tilgjengelige til X01-kranken som til XX1 så vil det sannsynligvis fort dukke opp tredjepartsalternativer. Eller man kan velge å gå for XX1-kranken og X01 på resten.

SRAMS 11-delte gruppe har i hvert fall blitt en favoritt hos Terrengsykkels testlag så langt i sesongen. Det ryddige styret med god plass til senkepinne-knapp er lett å like, og utvalget gir med 11-delt oppsett har vist seg å være godt nok. Vi har heller ikke klart å miste noen kjeder med dette oppsettet og har lært å sette pris på det stramme kjedet og den gode bakkeklaringen med bare ett lite tannhjul.

Vi er nå spente på hva Shimano svarer med for 1x11 er i de aller fleste tilfeller en real oppgradering til ordentlig terrengsykling og da må Shimano komme opp med noe tilsvarende hvis de ikke skal miste markedsandeler.

Den australske nettbutikken The Bike Shed i Mortdale melder om at X01-gruppa vil koste mellom 1000 og 1200 australske dollar, noe som vil tilsvare rundt 6000 norske kroner.

Publisert 4. juli 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 4. juli 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen