XX er ikke bare et nytt bakgir og nye girhendler. XX er SRAMs første komplette gruppe der hele SRAM-paraplyen er med.
Den nye XX-gruppa er, som SRAM selv kaller det, et resultat av ”The power of 4”.
Med dette mener de at for første gang har SRAM, Truvativ, Rock Shox og Avid samarbeidet hele veien for å lage en komplett pakke som fungerer sammen.
Hva er nytt med XX?
Ti-delt frikrans
Den største nyheten med XX er at terrenggiring nå blir ti-delt. XX smeller til med ti tannhjul i frikransen.
Ikke bare for tettere mellomrom mellom girene for alltid å finne rett tråkkfrekvens, men kransen kommer også med en 36-tenners største-klinge. Kransen er frest ut av et stykke stål på samme måte som SRAMs toppkrans til landeveien, Red. Likevel er den lettere enn noe annen standard terrengkrans, det tiende tannhjulet til tross.
Kransen vil komme i to varianter der begge har det tiende tannhjulet i aluminium og resten i stål: 11-32 og 11-36. Vekten på 11-36-kransen vil være 208 gram.
To-delt krank
Rittsyklister har visst det lenge, og stadig flere stisyklister har også skjønt det.
Det holder lenge med to tannhjul på kranken foran. Med den nye tidelte kransen med 36-tannhjulet som letteste gir har SRAM kunnet droppe trippelkranken uten å gå glipp av så mange relevante utvekslinger. Krankene kommer i flere varianter og har en helt egen standard for festet av tannhjulene.
Dette skal, i tillegg til at tannhjulene er mye tjukkere enn tidligere, sørge for stivere tannhjul. Variantene vil være: 26-39, 28-42 og 30-45. Kranken vil også komme i versjoner både for BB30-lagerog SRAMs eget GPX-lager. Letteste variant med BB30 veier 694 gram. Selvfølgelig har også kranken mindre avstand mellom pedalene og bedre kjedelinje enn tidligere.
Hydraulisk låsing
Samarbeidet med Rock Shox har resultert i en helt ny låsebryter på styret. Denne integreres lett i hendelfestet og er 100 prosent tett. Knappen fungerer som en skivebrems med hydraulisk væske, og fungerer ved å trykke den inn for å åpne gaffelen og trykke en gang til for å låse. Bryteren er også 60 gram lettere enn tidligere vaier-løsning.
I tillegg til disse nyvinningene inkluderer XX også nye bremser, nye gafler og et helt nytt frontgir som i følge SRAM skal være det raskeste som finnes. Nå skal vi ut i toscanske skoger for å prøve. Terrengsykkel kommer tilbake med test av XX-gruppen i Terrengsykkel nr. 20 som er handelen i månedskiftet juni/juli.
Tilføyelse: Nå, etter at denne saken blei publisert her på terrengsykkel.no, er SRAMs nye XX-gruppe med spesifikasjoner å se på SRAM-husets nettsider.