SRAMs nye girløsning klar for hardtesting

Etter mye snakk om SRAMs nye triggerhendler, har vi endelig fått de første versjonene i hus. Førsteinntrykket lover svært godt for girpakkene som utfordrer Shimano Dual Control. Nå venter noen harde uker med test.

Sist oppdatert: 16. februar 2004 kl 09.38
sram sykkelgir
Et knippe av SRAMs bidrag til sykkelgir i 2004.
Lesetid: 2 minutter

Alternativ til Shimano

Shimanos Dual Control har vakt reaksjoner hos grasrota. Ikke alle er like entusiastiske til fullintegrering av gir og bremser. SRAM har kanskje svaret.

SRAM har en stram linje av girdeler på programmet for 2004. Etter at Shimano mer eller mindre har spilt seg selv ut over sidelinjen med elsk eller hat hendlene Dual Control tropper SRAM opp med sine Impulse triggerskiftere. Bordet er dekket og SRAM sitter klar med biffknivene kvesset og sølgaflene hevet til hugg.

Stians sport har lovet oss at Shimanos monopolistiske innspill er en sjanse de ikke skal la gå fra seg. SRAM skal satses på for fullt og prisene skal legges på et nivå under Shimano.

Vi har fått tilsendt et knippe smaksprøver i ymse materiale fra den amerikanske utstyrsprodusenten som er på god vei til å bli en reell konkurrent til den japanske fiskesnelle-fabrikken.

Trigger happy?

X9 Impulse trigger for bruk med SRAMs eget XO eller X9 bakgir er på vei ut på stiene til en hardtest. Det samme gjelder for Rocket skifterne som kan brukes med Shimanos bakgir. Et X7 bakgir vil også få kjørt seg sammen med et sett med 990 frikranser.

Førsteinntrykket av SRAM-varene er veldig bra. Delene ser lekre ut og kvaliteten på bakgirene XO og X7 er skikkelig. Triggerne ligger godt i hånden og begge tommelknappene er lett tilgjengelig under styret.

Ved første gjennomtrykking kan det virke som om spakvandringen på oppover spaken er noe lang. Til gjengjeld kan man gire fra minste til største på kransen med to dype trykk.

Matte kranser

990 kransene ser også fine ut med en matt eloksert overflate. Kransene er tilgjengelig i 11-32 eller 11-34. Til forskjell fra Shimanos kranser er SRAMs utgaver like bortsett fra 34 tannhjulet.

Dette innebærer at spranget mellom klingene nede på 11-34 kransen blir mindre, noe som er fint for å opprettholde optimal tråkkfrekvens. Det innebærer også at spranget fra nest største klinge opp til 34 klingen er stort noe som skal ha gitt SRAM problemer med klingebrekkasje tidligere. Vi venter med å uttale oss til vi har prøvd selv.

Gledelig er det at også X7 bakgiret ser skikkelig ut. Dette er på LX nivå, men er helt likt X0 bortsett fra matrialene brukt.

Vi kommer tilbake utover våren med grundig test og vil oppdatere utover sesongen etterhvert som vi får et intrykk av holdbarheten på varene.

Publisert 16. februar 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 16. februar 2004 kl 09.38

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen