Det lå i kortene med lanseringen av 12-delt XTR i 2018 - Nå kommer både Deore XT og SLX som tolvdelte grupper, både til lettbeint rittsykling og enduro-herjing. Vi har prøvd begge gruppene.
BUDSJETT: Shimano XT-driverk gir deg mange av de gode egenskapene fra XTR, til en litt lavere pris. Vi har testet girsystemet. Foto: Shimano.
Nye tolvdelte Deore XT og SLX-girgrupper er klare for å ta tilbake terrengsykkelmarkedet for Shimano. Les videre for å finne ut om Shimanos nye grupper har det som skal til for å bli de foretrukne drivverkene i terrenget.
Shimano lanserte den originale Deore XT-gruppa allerede i 1982. Den var da den første terrengsykkelspesifikke girgruppa på markedet. Ti år senere kom XTR-gruppa på markedet, som en ren racing-versjon av XT-gruppa. Siden da har XTR-nivået styrt utviklingen hos Shimano, men XT-nivået har også hatt glede av all utviklingen på toppnivå. Den nye gruppa er intet unntak. I enda større grad enn tidligere fremstår Deore XT, og også nye SLX, som en rimeligere versjon av XTR.
Tidligere har Shimano valgt å ha til dels store forskjeller på XTR og XT, både i materialbruk, men også i ergonomi og utseende. De nye gruppene markerer en klar slutt på dette.
De nye XT og SLX-gruppene ser ut som nye XTR. Ja, det er forskjell på materialer og finish, men nå er girhendlene like. Bakgiret har samme utforming på både XTR, XT og SLX. Bremsene er også så godt som like, selv om nyansene i grå- og svarttonene er forskjellig.
Dette er bra for alle som ikke har lyst til å betale for XTR, men som ønsker seg lik funksjon og lignende utseende.
Shimano mener at Deore XT-gruppa skal være for entusiasten som vil ha topp funksjon, men som ikke trenger, eller ønsker å spikke tideler, sekunder og gram for å ha glede av terrengsyklingen.
Med de to nye tolvdelte gruppene Deore XT og SLX tar Shimano tydelig opp kampen for å vinne tilbake markedsandeler fra SRAM. XT og SLX går rett i strupen på både X01 Eagle, GX Eagle og NX Eagle, som har vært knallsuksesser for amerikanske SRAM.
Vi ble invitert av Shimano til skråningene utenfor Girona i Katalonia, nærmere bestemt til Sant Hilari Sacalm og for å prøve de nye gruppene. Landsbyen her er bygget på kilden til Font Vella-vannet som mange nok har stiftet bekjentskap med i Spania. Vi fikk også testet XT-delene på endurostiene i Santa Coloma de Farnes.
At syklingen i området også er super gjorde at vi fikk prøvekjørt både SLX og Deore XT-gruppene under forhold som de bør og skal brukes i.
La oss begynne med Deore XT-gruppa.
Nye Deore XT er svart og nedtonet i utformingen. Logoene gjør lite ut av seg. Bakgiret og den enorme kassetten er det som skiller seg mest fra tidligere XT-grupper. Bakgiret har lang girarm og store trinsehjul med 13 tenner på. Kassetten spenner fra 10 tenner på det minste tannhjulet til hele 51 tenner på det største. Du kan også velge å kjøpe en kassett som spenner fra 10-45 hvis du ønsker tettere gir, eller hvis du går for todelt krank.
På XT kassettene er de to største tannhjulene i aluminium. På XTR er det tre tannhjul i alu. På SLX er kun det største aluminium. 10-51-kassetten veier 470 gram.
For å få plass til det lille tier-tannhjulet var Shimano nødt til, akkurat som SRAM var det da de lanserte sin første XX1 1x11-gruppe med tier i kassetten, å lage et helt nytt boss. Bosset er altså den delen på baknavet som vi monterer kassetten på. Shimanos tidligere boss hadde vært utforandret helt siden nittitallet og 7-delte terrenggrupper. Det nye bosset har fått navnet MicroSpline. Det har smalere spor og tynnere diameter enn Shimanos forrige boss, som fortsatt brukes på landeveisgruppene.
Det vakte en del reaksjoner da Shimano lanserte MicroSpline på den nye XTR-gruppa i fjor da de kun hadde gitt DT Swiss lisens til å lage hjul med MicroSpline. I tillegg lager selvfølgelig Shimano både egne nav og hjul med det nye bosset. Shimano kunne fortelle oss at de nå har åpnet opp for at mange andre kan lisensiere MicroSpline-bosset. Dette vil gjøre det vesentlig lettere for sykkelprodusenter og utstyre sykler med Shimano 12-delt fra start. Det vil også gjøre det mer attraktivt for dem som ser for seg å bruke hjul med andre nav enn Shimano eller DT-Swiss.
Shimano lanserer veldig sjelden halvferdige produkter til markedet. Nitid testing og dobbeltsjekking av kvalitet kjennetegner Shimanos girgrupper. De er også ekstremt opptatt av å tilby noe til alle terrengsyklister. Begge deler har kanskje gjort at de har vært litt bakpå de siste årene. Men nå tar de helt klart igjen det aller meste av SRAMs forsprang i en real jafs.
Veldig gode girspaker - lik fasong som XTR
XT-girhendlene har den sedvanlige myke og lette følelsen på hendelen som Shimano er så kjent for. Klikkene er likevel tydelige. Du kan gire fire og fire gir oppover kassetten ved å trykke tommelknappen helt inn. Ny utforming på tannhjulene i kassetten, av Shimano kalt Hyperglide + sikrer at kjedet sitter tett mot tennene hele tiden, også ved giring nedover kassetten. Ganske tilsvarende SRAMs oppgradering av giringen mellom 1x11-gruppene til de 12-delte Eagle-gruppene. Fasongen på XT og SLX-hendlene er helt like XTR, bortsett fra at XTR har gummigrep på begge knappene, XT kun på den store tommelknappen. SLX-hendlene er uten gummigrep.
Tidligere har Shimano lagd XT og SLX-spakene med helt annen ergonomi og utforming enn XTR. De nye tolvdelte girspakene er helt like i utforming, men XTR-hendlene kan justeres enda mer enn XT og SLX.
Under testingen prøvde jeg flere ganger å gire med full pådrag i pedalene, både til tyngre og lettere gir. Kjedet satt dønn på riktig tannhjul hver gang. Selve giringen skjer på samme tid på kassetten hver gang, og gjerne da kranken passerte over toppen i tråkket. Giringen skjedde altså ikke i det vi trykket på knappen, men omtrent etter et halvt tråkk. Det føles likevel dønn solid og presist.
Et godt smurt drivverk lager veldig lite lyd, vi prøvde både med tørt og godt oljet drivverk. Med tørt drivverk opplevde vi noe klikking fra kjedet, spesielt på tunge gir, men så fort vi fikk litt olje på ble alt tyst og helt mykt i gangen.
Både følelsen og lyden er vesentlig mildere enn på SRAMs girgrupper. Selv ved stående klatring i teknisk terreng kunne vi gire fire gir i en smell uten å miste fremdrift, og uten å slippe opp trykket på pedalene.
Shimano har valgt å holde på muligheten for frontgir og 2-delt krank. Denne løsningen kommer med en venstre girspak som bare har en knapp for både opp- og nedgiring på kranken. Vi prøvde bare XT og SLX-gruppene i 1x12-versjoner.
XT-kjedet har litt rimeligere overflatebehandling enn XTR, men er smidig og stillegående. Alle kjedene ment for 12-delte grupper kommer nå med skjøteledd, snarere enn splinten som Shimano har brukt før.
Shimano har også bygget inn en gummipute på bakgiret der kjedet kan slå mot det når du er på tunge gir.
Kløtsjen i bakgiret er justerbar, i tillegg til at den selvfølgelig kan skrus av for å lette det å ta av og sette i bakhjulet. Kløtsj-spaken er godt gjemt bak girknoken.
Girhendlene kan kjøpes løst med egen klemme, eller monteres direkte på Shimanos egne bremsehendler for ekstra ryddig styreoppsett. Girhendlene med såkalt ISPEC-EV kan også justeres sideveis over en centimeter i festet til bremsendelen. Du kan også justere vinkelen på hendlene 20 grader, slik at du enten kan få hendlene langt under styret, eller helt på innsiden. XT-spaken får gummigrep på tommelknappen. Du kan som før trykke nedgiringsknappen både med pekefingeren og med tommelen.
Kontante og forutsigbare bremser med enten 2 eller 4 stempler.
Bremsehendlene er også like XTR-hendlene. Selve bremsekroppen er forlenget, mens selve hendelbladet er det ganske korte, bøyde vi liker fra Shimano. Shimano har lagt inn en enkel og supersmart funksjon i bremsene. Mellom styreklemma og holkene har bremsekroppen en ekstra støtte som står inntil styret, rett ved holken. Denne bidrar til at bremsefølelsen er veldig solid og presis. XT-bremsene har også både justerbart trykkpunkt, og justerbar avstand fra styret. Det siste uten bruk av verktøy, kun ved å skru på hjulet på hendelen. Trykkpunkt-justeringen krever en stjernetrekker.
Bremsene kommer både i 2-stempels og 4-stempels-versjoner. Hendlene er de samme for begge versjonene. 4-stempels-versjonene bruker de samme bremseklossene som XTR-trail-bremsene, med kjøleribber inkludert.
Både to- og fire-stempels-bremsene imponerte stort under prøvesyklingen vår. Veldig solid følelse i hendelen var kombinert med presis modulasjon for trygge forhjulsstoppier. Vi syklet flere enduro-løyper med veldig løst underlag noe som stiller høye krav til bremsene slik at man unngår å låse hjulene unødig. Også under XC-testingen som foregikk i en lokal ritt-trase ble vi utsatt for flere nær vertikale renner med korte flater på løst underlag i bunnen. Igjen var det lett å unngå låste hjul, samtidig som farten ble bremset til et komfortabelt nivå.
Den nye XT-kranken har hule aluminiumsarmer, akkurat som storebroren XTR. XTR er laget i to deler for å kunne hule ut armene maks, mens XT-armene er en del med mindre hulrom inni.
Nye tannhjul er like som på XTR og direktemonteres på armene. Størrelsene som blir tilgjengelig er 28, 30, 32, 34, og 36. Ønsker du 38-tannhjul må du kjøpe et XTR-tannhjul. 28-tannhjulet er på sin side ikke tilgjengelig på XTR-nivå.
Den nye Deore XT-gruppa kommer også både med komplette hjul og nav for bygging med andre felger. Vi fikk bare prøvd navene under testingen. De har en herlig lyd av tette gripepunkter, men er ikke så høyrøstede som andre hjul kan være. Sylence-teknologien, som ble lansert med XTR-gruppa finnes dessverre ennå ikke, verken på XTR-nivå eller til Deore XT.
De komplette hjulene kommer i to versjoner, for ritt og trening, eller for enduro og stisykling.
De letteste hjulene kommer med 24 mm indre felgbredde og veier 1764 gram i 27,5-tommers versjon og 1840 gram i 29er-versjon. Alle hjulene har 28 eiker og helt tett felgbunn.
Enduro-hjulene kommer med 30 mm indre felgbredde og 1846 og 1922 gram for henholdsvis 27,5 og 29er-versjonene.
SLX-gruppa er en budsjett-killer.
SLX-gruppa er til forveksling lik den nye XT-gruppa. Hovedforskjellen ligger i at girhendlene på SLX-nivå ikke har gummigrep på noen av knappene. I tillegg kan du kun gire ett og ett gir med SLX-spakene, ikke fire om gangen opp kassetten og to om gangen nedover kassetten som du kan med XT. Giringen føles forøvrig helt lik som på XT. Kontant, presis og pålitelig. Hendelfølelsen er litt mindre smidig, men forskjellen er minimal.
SLX-kjedet har litt rimeligere finishbelegg og kranken er noe tyngre. Kassetten kommer bare med det største tannhjulet i aluminium. På SLX-nivå kan du kun velge mellom 30, 32 og 34-tenners krankdrev. Men du kan montere både XT og XTR-tannhjul på SLX-kranken også.
De nye folkegruppene (sic) fra Shimano imponerte under prøvesyklingen i Spania. Giringen på begge er presis og smidig. I tillegg er bremsene virkelig gode, både de realt kraftige med 4 stempler i kaliperne og de lettere med 2 stempler i hver kaliper. Krankene ser elegante ut og tannhjulsalternativene bør dekke de aller flestes behov. Begge gruppene ser flotte ut i nedtonet svart finish og justeringsmuligheten i gir og bremsehendler gjør at vi gjerne ser for oss å dra nytte av ISPEC Evo-funksjonene som krever at du både har gir og bremser fra siste årgang fra Shimano. Du kan likevel mixe og matche på tvers av Shimanos tolvdelte grupper.
Vi kan trygt si at med nye Deore XT og SLX er Shimano virkelig tilbake i mellomprissjiktet når det kommer til drivverk og bremser. De nye XT og SLX-gruppene vil garantert bli å få på en hel masse sykler fremover. Gruppene vil være tilgjengelig for salg og kjøp allerede i sommer.
Vi kommer tilbake med priser så fort vi får dem tilsendt fra Shimano, men vi tar nok ikke feil når vi antar at prisene vil kunne matche SRAMs grupper på tilsvarende nivå.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.