De aller fleste terrengsykler kommer nå levert med 1x12-oppsett, der all giring skjer bak på kassetten i bakhjulet. SRAMs nyeste girsystemer er i tillegg trådløse og elektroniske slik at du slipper girvaier fra styret til bakhjulet.
SRAM, som var først ute med 1x12-oppsett er alene på markedet med elektronisk gir på terrengsykler. X01 og XX1 AXS er toppgruppene for trådløs elektronisk giring. De er i praksis like, selv om XX1 er noe dyrere enn X01. Også på GX-nivå finnes nå trådløst AXS-system. GX-bakgiret er snaue 100 gram tyngre enn XX1-giret. Funksjonen er lik.
Sammenlignet med tilsvarende mekaniske grupper veier AXS-bakgirene 100 gram mer enn de mekaniske girene. Girknappene er til gjengjeld ca 50 gram lettere enn de mekaniske girspakene.
Det er hovedsakelig to fordeler med trådløst og elektronisk girsystem.
Du slipper girvaier og strømpe foran styret, inne i rammen og ved bakgiret. Dette gjør at du heller ikke må etterjustere giret når vaieren setter seg og strekker seg.
Det elektroniske systemet fungerer likt hver gang. Giringen foregår helt uavhengig av hvor hardt du trykker på knappen. Det kan ikke kommer skitt eller frost i vaierføringen. Du trykker på knappen på styret og giret flytter seg dit du ønsker. At det er en motor som både flytter giret oppover og nedover kassetten gjør at du ikke er avhengig av vaier- og fjærspenn for å gire, slik du er med mekaniske systemer.
En ulempe er at du ikke kan lure kjedet opp på neste tannhjul ved å trykke litt forbi et klikk hvis du har et system som er litt ujustert. AXS-systemet girer perfekt når det er justert riktig, men du har ikke samme muligheten til å jukse til et girskift hvis giret eller girøret har blitt litt bøyd f.eks.
Girhendelen, eller fjernkontrollen på styret har en plate som du kan trykke i to retninger. Rett innover, eller oppover. I tillegg kan du trykke på en knapp på baksiden av platen med pekefingeren. Du kan bruke AXS-appen på telefonen til å velge hvilken vei giret beveger seg for de forskjellige trykkretningene.
Funker som det skal
Giring med AXS fungerer som SRAM sier at det skal. Du trykker på knappen på styret og bakgiret flytter seg. For å gire flere gir om gangen kan du enten holde knappen inne eller trykke mange ganger i rask rekkefølge. Motoren sørger for at giret havner på samme sted i forhold til kassetten hver gang.
Systemet har vist seg å tåle mye juling og vanskelig forhold. Selv med kassetten full av snø, gjørme eller is går giret dit det skal, hver gang. Med mekaniske SRAM Eagle systemer kan det noen gang være problematisk å gire mange gir på en gang i en stressa situasjon. Dette går helt problemfritt med AXS. Selve girskiftet er ikke lynraskt som i klikk, klikk, det kommer en kort summelyd fra giret ved hvert skifte og kjedet flytter seg.
Motoren i bakgiret flytter kjedet til rett tannhjul uansett om du står med full kraft på pedalene. At du ikke kan bruke egen timing og fingerspissfølelse kan gjøre at noen girskift krangler litt. Vi har opplevd ved noen anledninger at systemet låser seg litt når vi girer fra et gir langt ned på kassetten til et av de aller letteste girene i en smell. Dette er situasjoner der også mekaniske gir ville ha slitt, men innøvd fingertiming kan noen gang gjøre at dette funker. SRAMs motor girer når du trykker på knappen uansett spenn i kjedet. Skal du fra tyngste til letteste gir på kort tid er det lurt, også med AXS å gire et par gir om gangen i stedet for å trykke på girknappen 10-11 ganger på rappen.
Under testing har vi noen ganger opplevd at giret ikke er 100% presist på de to minste tannhjulene på kassetten og at kjedet har brukt litt tid på å klatre et hakk opp, eller at vi har måtte trykke to ganger opp og en gang ned på fjernkontrollen. Når giret er upresist som dette så er det som oftest et resultat av noe upresis avstand mellom girets øvre trinsehjul og selve kassetten. En kjapp justering av b-spenningsskruen fikser dette.
SRAM XX1 AXS består av:
Fjernkontroll på styret
Bakgir med batteri, motor og sender/mottaker av radiosignaler
Batterilader
Justeringsguide i plast
Drivverk-deler forøvrig lik tilsvarende mekanisk gruppe - kassett, kjede, krank og drev.
Enkel montering
SRAMs trådløse AXS-girsystem består egentlig kun av to unike deler, sammenlignet med produsentens tilsvarende mekaniske girsystem. Skal du oppgradere fra mekanisk SRAM Eagle-drivverk til AXS er det bare bakgiret og girspakene du trenger å bytte. Bakgiret skrur du bare på sykkelen. Kjedet trer du gjennom giret på vanlig måte. Fjernkontrollen fester du enkelt på styret med standard styreklemme.
AXS-systemene har en fjernkontroll på styret og et batteridrevet bakgir. Ingen vaiere eller ledninger mellom styre og bakgir.
Parring mellom gir og fjernkontrollen på styret foregår ved at du trykker inn en knapp på bakgiret og holder tilsvarende knapp på fjernkontrollen inne. Det går på et blunk. Du kan kontrollere sammenkoblingen i AXS-appen på mobilen, eller enkelt ved å trykke på en av girknappene. Bakgiret vil gi fra seg et grønt lys, en summelyd og flytte litt på seg.
Du kan parre sammen fjernkontroll og bakgir før du monterer disse på sykkelen, eller du kan gjøre det etter at alt er montert. Du trenger ikke å bruke appen hvis du ikke vil, da systemet fungerer uten denne.
Justering
Du justerer giret ved hjelp av en justeringsknapp på fjernkontrollen. Ofte vil du kunne hoppe over dette steget, da giret er forhåndsprogrammert til å passe SRAMs kassetter, men plasseringen av kassetten i forhold til girøre og gir kan variere med noen millimeter fra sykkel til sykkel. Girets ytterpunkter må justeres på samme måte som et mekanisk gir med høy og lav-skruer på giret.
Når du først monterer bakgiret bruker du en medfølgende plastguide til å justere inn riktig b-spenn i bakgiret, altså avstanden mellom girets øvre trinsehjul og kassetten.
Et trykk på justeringsknappen på fjernkontrollen mens du trykker giringsknappen i en retning finjusterer giret med 0,2 mm i den retning girknappen du trykker på fungerer. Denne operasjonen kan du også gjøre i AXS-appen.
Hacke-sikker
Fjernkontrollen sender trådløse signaler til bakgiret via en sendingsprotokoll SRAM selv har utviklet. Det skal ikke være mulig å hacke seg inn på AXS-frekvensen. Bakgiret kan også betjenes ved mobil-appen som kobles opp mot systemet via blåtann.
Du kan også gire ved å trykke inn den lille knappen på selve bakgiret. Et trykk på knappen flytter giret ett hakk nedover kassetten. To raske trykk flytter giret oppover. Dette kan være nyttig hvis fjernkontrollen på styret går i stykker eller går tom for batteri, eller når du mekker på sykkelen og har bakgiret lettere tilgjengelig enn fjernkontrollen.
Bakpå selve bakgiret sitter det oppladbare AXS-batteriet som driver motoren i giret. Dette er likt alle andre AXS-batterier fra SRAM. Du kan bruke samme batteri på landeveisgirene dine eller på AXS-senkepinnen. I fjernkontrollen sitter et standard 2032 myntbatteri.
Selv om selve bakgiret er tyngre enn tilsvarende mekanisk bakgir fra SRAM, er totalvekten for et AXS-oppsett 5-15 gram lettere enn tilsvarende mekanisk. XX1 AXS Eagle er 5 gram lettere enn XX1 mekanisk Eagle, mens X01 AXS Eagle er 15 gram lettere enn X01 Eagle mekanisk.
Vektbesparelsen ligger i bortfall av vaier og strømpe og at fjernkontrollen er lettere enn tilsvarende mekaniske girspaker.
Lang batteritid
Batteriet som sitter bakpå bakgiret har nok strøm til flere titalls timer sykling. Avhengig så klart av hvor mye du girer. Batteriet lades enkelt med en liten ladestasjon som følger med.
Lyset på bakgiret gir deg varsel i god tid når du må lade batteriet ved å endre farge fra grønt til rødt ved girskift. Grønt lys betyr minst 75 % gjenværende batterikapasitet. Rødt lys betyr 10-25 %. Blinkende rødt lys betyr mindre enn 10% gjenværende batteri. Det er en bevegelsessensor i bakgiret som skrur på systemet når sykkelen beveger seg. Når sykkelen står stille skrur systemet seg av etter 30 sekunder for å maksimere batteritiden.
Batteriet går fra tomt til fullt på en time i laderen.
Batteriet er lett å hekte av fra bakgiret. Det er også enkelt å ha med et reservebatteri på tur, hvis man skulle ønske det. Vi har aldri opplevd å miste et batteri i fart. Men vi har opplevd at en hake på batteriet brekker av ved litt uforsiktig demontering. Selv uten denne haken sitter batteriet godt fast i giret, selv ved uvøren stisykling og ved fall.
Fallfunksjon
AXS-bakgirene har en egen innebygd fallfunksjon som gjør at giret kjenner når du går på trynet. Da passer det på å flytte seg ut av veien, slik at du ikke bøyer gir eller girøre i fallet. Giret flytter seg rett og slett innover mot hjulet i en lynrask unnamanøver.
Da bakgirene er ekstremt dyre og avanserte, er dette en kjærkommen funksjon som fungerer som den skal og sparer deg for dyre girbrekkasjer. AXS-giret oppleves forøvrig som mer robuste og solide enn tilsvarende mekaniske gir. Det holder også kjedet stramt ved hjelp av en kraftig kløtsj i giret.
Akkurat som på SRAMs mekaniske gir har AXS-giret en knapp som holder girarmen unna når du ønsker å ta bakhjulet av og på.
Ekstra stor kassett
Nye SRAM AXS-oppsett bruker en 12-delt kassett som spenner fra 10-52 tenner. Dette gir et stort girspenn som gjør det mulig at ett enkelt krankdrev vil fungere til alt fra maratonritt til bratt stisykling.
Eldre AXS-gir fra 2019 og 2020 kan også brukes med den nye, store kassetten, selv om den originale 12-delte kassetten fra SRAM gikk fra 10-50.
Bedre enn mekanisk?
Det store spørsmålet er om AXS-systemet er verdt de ekstra pengene. Vi kan konkludere med at det er bedre i funksjon og har bedre holdbarhet enn SRAMs mekaniske systemer. Det er suverent enkelt å montere, samt ganske enkelt å justere. Hvor mye du synes det er verdt at du slipper vaier og strømpe mellom styre og bakgir må du selv avgjøre, men det elektroniske systemet medfører at giret vil være akkurat like presist på tur nummer 100 som på tur nummer 1, så lenge ikke giret eller girøret blir bøyd på noe vis.
At bakgiret tvinger kjedet på plass med en kraftig motor kan i teorien medføre noe økt slitasje på kassett og kjede, men i praksis er dette sannsynligvis neglisjerbart.
Etter å ha syklet med AXS-systemet både på gravelsykkelen og på flere terrengsykler er det nesten umulig å ønske seg tilbake på et mekanisk system. Det er to klare ulemper med AXS kontra Eagle mekanisk. Det koster en del mer, og du kan risikere å gå tom for batteri på tur hvis du ikke sjekker batteristatus før du drar ut. Sørger du for alltid å ha et ekstra fulladet batteri på lur unngår du dette.
Prissammenligning mellom AXS og mekanisk Eagle-gir
XX1 mekanisk bakgir og girspaker: 3799+1798= 5597 kroner
XX1 AXS oppgraderingskit bestående av bakgir, girknapper, batteri, lader og justeringsguide koster 10 500 kroner
Hvis vi ikke teller på hundrelappene vil vi velge AXS over mekanisk giring hver gang. Vi vil også foretrekke GX AXS over mekanisk XX1. Her er prisen omtrent den samme.
SRAM har med sine AXS-grupper virkelig satt en ny standard for giring i terrenget.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.