Shimano-eide Lazer sine hjelmer scorer topp i uavhengige hjelmtester som måler beskyttelsesgrad. Den nye terrengsykkelhjelmen Jackal Mips er intet unntak. Hvordan er den på hodet?
Lazer sin nye stisyklingshjelm er en hjelm med det siste innen hjelmteknologi.
Den har også Lazers eget strammesystem rundt bakhodet og funksjoner som vi har lært å like på andre hjelmer til stisykling de siste årene.
Det er i amerikanske Virginia Tech sine hjelmtester at Lazer gjør det spesielt bra. Disse testene er blant de få uavhengige testene av sykkelhjelmers evner til å beskytte hodet som finnes. Testmetodene er nok ikke perfekte, men de er nøye gjennomtenkte og det beste som finnes for øyeblikket.
Når det kommer til hvor godt Lazers nye hjelm beskytter så viser vi til Virginia Tech sin vurdering. I skrivende stund er Lazer Jackal MIPS ranket som den 16. beste hjelmen i Virginia Techs store oversikt. Interessant nok er det at fem av de 15 hjelmene foran Jackal MIPS på lista, også er laget av Lazer.
Vi kan uansett konstatere at Lazer Jackal er en av de tryggeste hjelmene på markedet. Men hvor godt den beskytter hodet ditt er ikke det eneste som betyr noe når du skal velge hjelm.
Kanskje enda viktigere er det at hjelmen sitter godt på hodet og er komfortabel å ha på under krevende sykkelturer med mange høydemeter og energisk og uvøren sykling.
Vi har tidligere testet Lazers terrengsykkel-hjelm, Impala i en rimelig versjon uten MIPS. Jackal har vesentlig bedre passform enn Impala. I tillegg er skyggen på hjelmen sterkt forbedret. Flere smarte funksjoner er også lagt til.
Lazer Jackal har Lazers eget strammesystem, Advanced Turnfit, i bakhodet. Dette lar deg justere strammenettet i bakhodet både i høyden og bredden. Det strammer også hjelmen på flere steder enn bare i bakhodet.
Turnfit-mekanismen har stort hjul å vri på. Dette har tydelige knepp og er lett å vri med hansker på. Selve hjulet føles solid og stødig i bruk. Høydejusteringen kan utføres med hjelmen på hodet, ikke ved hjelp av hull i hjelmskallet som på Giro Manifest Spherical som vi tidligere har testet, men med hakk på et plaststag som går oppover langs bakhodet. Hakkene er litt grove og det krever en del makt for å justere strammeren opp og ned, men når du treffer sweet-spoten kan du la den være der.
Høydejusteringen er ikke nødvendigvis en justering du gjør så ofte underveis på tur, men det kan være digg på lange turer å flytte strammeren litt så du slipper at den strammer mot samme sted i bakhodet hele tiden. Dette er superlett og effektiv på Lazer Jackal.
Som navnet tilsier har Jackal MIPS MIPS-nett inne i hjelmen. Dette er et standard MIPS-nett i plast som skal sørge for at hjelmen kan skli litt på hodet ditt i en krasj, for å bremse rotasjonskrefter noe. Igjen viser Virginia Techs tester at Lazers bruk av MIPS er minst like effektiv i å beskytte mot hjernerystelser som Giros nye og mer avanserte MIPS Spherical.
Skallet på Lazer Jackal er heldekkende. Det går helt rundt hjelmens nedre kanter. Dette gjør at hjelmen blir mer robust mot slepphendt håndtering i boden eller bagasjerommet på bilen.
Ytterskallet på hjelmen består forøvrig av sju forskjellige skall-paneler. Dette skal gjøre at hjelmen beskytter ekstra godt, i følge Lazer.
I pannen er hjelmen spesielt kraftig. Et tjukt panneparti blokkerer nok noe lufting, men er nok også litt av grunnen til hjelmens gode egenskaper.
Lazer Jackal har 19 luftehull. Flere av dem ganske små. Vi har ikke fått testet hjelmens lufting i særlig grad da vi kun har brukt den med tynn lue under så langt i vinter. De fire luftehullene i pannen tar inn en del luft, men hjelmen har ikke dype kanaler i skallet over hodet slik vi finner på hjelmer fra noen andre produsenter.
Lazer Impala med omtrent samme hull-konfigurasjon er en ganske hjelm, og Jackal er nok ikke markedets aller luftigste, noe som ikke er noe ulempe nå på vinteren. MIPS-nettet inne i hjelmen blokkerer også noe luftgjennomstrømming.
Samtidig liker vi godt hvordan putene i XStatic-materiale suger opp og holder på svetten. Vi liker også godt at det er sammenhengende svettepute på tvers av pannen.
Hakestroppene på Lazer Jackal har justerbart stroppekryss, uten klemme. Dette gjør det lett å justere hjelmen perfekt, men vi opplevde også at stroppene flytter litt på seg under sykling. Stroppekrysset er dekket av en plastglider som lett lar seg skli opp og ned så du får ønsket lengde på stroppene som går til bakhodet og stroppene som fester foran ørene.
Det er viktig å se seg litt i speilet når man tar på seg en hjelm for første gang. Stroppekrysset bør sitte tett oppunder ørene og både stroppen foran øret og stroppen bak øret bør være stram fra krysset til hjelmskallet.
Selve hakeklipsen er av den nymotens magnettypen fra Fidlok. Denne er lett å åpne og lukke med en hånd - en fordel. Samtidig er den så stor at den klemmer ubehagelig mot adamseplet og forsiden av halsen når den plasseres som den bør, tett oppunder haka. Det er nesten så vi foretrekker en vanlig, tynnere klipsspenne. Det å kunne feste hjelmstroppen med kun én hånd er ikke veldig kritisk, selv i en hektisk hverdag.
Skyggen i panna på Lazer-hjelmen er blant de beste vi har syklet med. Den lar seg enkelt justere i høyden, såpass høyt at du akkurat får plass til goggles under den ved behov. Gogglesene vil stikke litt ned fra hjelmen, men er så godt som ute av synet her. Vanlige sykkelbriller kan også plasseres i sidehull på hjelmen, under skyggen når det er ønskelig. Vi opplevde som litt vanskelig å få vanlige sykkelbriller til å sitte godt i disse hullene og vil anbefale å heller putte brillene i bakhodet, eller i en lomme på sekken.
Hullene der brillestengene må plasseres er litt for langt ut på siden av hodet og brillestengene butter mot hjelmskummet inne i hullene.
Med brillene foran øynene er det ingenting på siden av hjelmen som kommer i konflikt med brillestengene. Dette er veldig bra!
Det er enkelt å plassere brillestengene på utsiden av hjelmstroppene og hjelmen verken hviler, eller klemmer på brillestengene under bruk. Her er Lazer Jackal MIPS bedre enn både Giro Manifest og Sweet Trailblazer.
Høydejusteringen av skyggen foregår i tre tydelige hakk - og i motsetning til på Impala-hjelmen vi testet i fjor så holder skyggen seg i den stillingen vi plasserer den.
I bakhodet har Lazer plassert friksjonsstriper for at goggle-strikken skal holde seg trygt på plass.
Hjelmen kommer også levert med et enkelt GoPro-feste som stroppes fast gjennom hullene på toppen av hjelmen. Dette har en mutter som GoPro-skruen skal skrus inn i. Denne er det lett å miste, noe som gjør festet mindre anvendelig.
Lazer Jackal MIPS er en skikkelig komfortabel og solid stisyklingshjelm. Testene til Virginia Tech gjør oss trygge på at denne hjelmen også beskytter veldig godt. Den er blant de aller beste hjelmene vi har testet med sykkelbriller foran øynene, noe som tross alt er viktigere enn hvordan den er med brillene pakket bort.
Lazer Jackal kommer også i en versjon uten MIPS - denne koster 200 kroner mindre enn MIPS-versjonen, noe som gjør at vi helt klart vil anbefale MIPS-versjonen.
MIPS-versjonen testet her koster 2299 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.