Met Parachute er en lett sykkelhjelm med integrert hake- og munnbeskytter. Parachute har store luftehull og justerbar skygge. Perfekt for enduro, eller?
TEST AV SYKKELHJELM: Vi har testet den legendariske sykkelhjelmen Met Parachute
Lesetid: 5 minutter
Ideen om en lett og luftig helhjelm er ikke ny. Met har hatt en Parachute-modell tidligere også.
Den var en standard ritt-hjelm med en skarp hake-bøyle som i kraftige krasj kunne gjøre mer skade enn godt.
Den nye Parachute er en vesentlig kraftigere hjelm, med en ganske så solid hakebeskytter, som ikke kan tas av.
Selve hjelmen på Parachute, altså det som går oppå hodet, er til forveksling lik stisyklingshjelmen Golden Eye fra søsterselskapet Bluegrass.
Under topplokket er det skrudd fast en ganske så kraftig hakebøyle. Den har luftehull, men er likevel ikke så veldig mye mindre kraftig enn bøylen på vanlige helhjelmer.
LUFTIG: Met Parachute har store luftehull og en justerbar skygge. Du kan også montere en plate for bedre kamerafeste.
Mens vanlige helhjelmer gjerne veier fra 1000-1100 gram og oppover veier Met Parachute bare 720 gram. Nesten en halv kilo mindre på hodet er vekt du merker underveis på sykkelturen.
Skal du sykle enduro-konkurranser der hjelm er påbudt hele veien, betyr det også at du ikke trenger å ha med to hjelmer hvis du ønsker å sykle med helhjelm på fartsprøvene, men en lettere og mer luftig hjelm på transportetappene.
FIN: Polstringen inne i hjelmen er tynnere enn på andre helhjelmer. Her ser du også hvor luftig hjelmen er.
Met Parachute er ganske så luftig også. Selvfølgelig ikke som en stisyklingshjelm, men ikke gæern.
Forskjellen ligger i mindre luft inn i ansiktet og dermed mindre luft opp i pannen og inn i hjelmen.
Overdelen av hjelmen er som nevnt helt lik en ganske luftig sti-hjelm.
GELE-LIST: Silikon i pannen låser hjelmen fast til hodet, uten at det trykker.
Met Parachute har myk og tynn polstring inni hodet og en silikon/gele-stripe i panna. Denne gjør at hjelmen sitter godt og at svette renner ned på siden, snarere enn rett i synet.
Hjelmen strammes effektivt i bakhodet med et lite hjul, lik dem vi er vant til på vanlige hjelmer. Flott.
Hakestroppen er koblet til polstrede stropper som går under ørene. Disse er litt fiklete å dandere riktig, spesielt for oss med ører som en kinesisk ming-vase, men strategiske hull i siden av hjelmen gjør at du kan brette ørene på plass, også etter at du har tatt på deg hjelmen.
Selve hakestroppen fester du med doble D-ringer. Fiklete, men visstnok sikrere enn vanlig plastklips og ganske standard på helhjelmer. En trykk-knapp lar det feste den ekstra tampen av stropp så den ikke henger og slenger.
HAKESTROPP: Polstringen mot kjeden er myk og fin, hakestroppen litt fiklete. Nakkestrammingen er effektiv.
Polstringene i hakebøylen er myke og med et glatt og behagelig stoff mot huden. Putene er også festet med trykk-knapper og kan taes ut for og vaskes.
Vi har hatt store problemer med passformen til Met tidligere. Ofte har hjelmene fra den italienske produsenten vært for spisse i pannen. Parachute er ikke det. Den er rund og fin, og sitter ordentlig godt uten å stramme, eller trykke noe sted.
ØREHULL: Ørene skal på oversiden den røde stroppen, noe du kanskje må bruke et fingergrep for å få til.
Festestroppene og strammehjulet i bakhodet jobber godt sammen slik at hjelmen sitter der den skal.
Vi opplevde at strammemekanismene og den lave vekten gjorde at hjelmen satt bedre enn flere tyngre helhjelmer vi har brukt. Med goggles/crossbriller opplevde vi heller ikke at disse ble presset ned mot nesa underveis.
GOGGLE-KLYPE: I bakhodet holder en klype brillestrikken på plass.
Hjelmen går også fint an å bruke med vanlige sykkelbriller, noe som gir bedre lufting enn goggles, men litt mindre beskyttelse ved en real face-plant.
Vi var skikkelig skeptiske til met Parachute, både på grunn av Mets passform tidligere, og på grunn av den skjøre forrige varianten med samme navn.
Nye Met Parachute gir klart mer trygghet enn en vanlig stihjelm, er komfortabel å sykle med, også i lange oppoverbakker, og ser ganske så tøff ut.
Den lave vekten og gode luftingen gjør at den blir brukt også på varme dager med lange motbakker. Det sørger for klart bedre sikkerhet enn med en vanlig åpen hjelm.
I en real høyfartskrasj er det likevel åpenbart at Parachute ikke vil beskytte deg like godt som en tyngre helhjelm, men hvis alternativet er halvhjelm er Parchute en klar oppgradering.
FRONT: Hake- og tannbeskytteren gir et soiid inntrykk.
Vi kan ikke si annet enn at vi varmt anbefaler den over åpen hjelm til enduro, og føler at den også fungerer bedre enn en tyngre hjelm, til alt annet enn de verste trynene.
Til vanlig stisykling er det kanskje uansvarlig å ikke anbefale en slik hjelm, men der føler vi behovet ikke er like start, samtidig som det er et poeng å ikke skremme fotgjengere og andre man møter mer enn nødvendig.
Helhjelm er helt klart mer fremmedgjørende enn en åpen hjelm der personer vi møter kan se at også vi er mennesker.
FLØYEL: Stoffet inne i hakebøylen er mykt og fint.
Pluss: Ganske luftig, lav vekt, god passform, kult utseende, relativt lav pris, beskytter bedre enn halvhjelm
Minus: En ødelagt søm på en stropp, trang med utstående ører, mindre beskyttelse enn ekte helhjelm, de doble D-ringene er fiklete med hansker, eksponert isopor-skum på undersiden.
SØMBRUDD: En søm på en av kjevestroppene gikk opp allerede den første uken.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.