POC tar sikkerhet på sykkelen til et nytt nivå med sykkelhjelmen Omne Eternal. Vi har testet sykkelhjelmen med integrert baklys, som lades av alle typer lyskilder.
SMART-HJELM: POC Omne Eternal er en sykkelhjelm som skal være litt ekstra trygg - i den forstand at den gjør deg synlig i trafikken. Foto: Kristoffer H. Kippernes
For de som ferdes i trafikken med sykkel, er lys og synlighet et viktig element for sikkerheten. Det finnes lover og regler som tilsier hva du skal ha av belysning når du sykler i mørket etter vei.
POC er et svensk firma som kanskje er mest kjent for sykkelhjelmene i sykkelsammenheng.. De har hjelmer i flere varianter og prisklasser, og er kjent for sitt futuristiske design og sterke fargetemaer.
Stilen i behold
POC Omne Eternal er en av deres nyeste, og mest nyskapende hjelmer. Integrert lys i sykkelhjelmen er ikke en nyhet i seg selv, men POC har nå gjort det på sin måte.
Integrerte lyscellepaneler skal kunne ta til seg – ikke bare sollys – men alle former for lys, som driver et LED-lys i bakkant av hjelmen. Slik skal du kunne være synlig i trafikken, uansett.
Omne Eternal er basert på hjelmen Omne SPIN, som koster 1599 kroner. Omne Eternal koster 2499 kroner, og veier 330 gram. Den kommer kun i én farge – «Uranium Black Matt».
Beskyttelse
Hjelmen har også SPIN-teknologi, som POC har utviklet. SPIN fungerer etter samme prinsipp som MIPS, men på en litt annen måte.
I stedet for et roterende skall inne i hjelmen som MIPS bruker, har SPIN bevegelige silikon-puter. Disse skal rotere ved sammenstøt, for å minimere rotasjonskreftene mot hodet.
Hjelmen har høydejustering, i form av tre definerte hakk inne i hjelmskallet. På baksiden er det et stort strammehjul som er enkelt å få grep om. Definerte klikk høres når du strammer, men vårt testeksemplar føltes litt slappere når vi løsnet det.
Innsiden av hjelmen har myke puter, og vi opplever den som veldig komfortabel på. Strammemekanismen i bakhodet har ikke noen pute, uten at vi opplevde dette som ukomfortabelt.
Stroppene har justerbare kryss under ørene. Det er litt jobb å justere etter stroppen, men når du først har fått den i passe posisjon under ørene, sitter den godt. Under haken er det en tradisjonell plastspenne.
Som alltid, anbefaler vi å prøve hjelm før du kjøper – for å få en individuell riktig hjelm som passer og sitter godt da det kan være stor forskjell fra hode til hode hva som passer.
Vårt testeksemplar i størrelse medium, veier inn på 330 gram. Det er 25 gram mer enn Omne Air Spin, som denne hjelmen er basert på. 25 gram for litt ekstra trafikksikkerhet er ikke en stor vekt-straff.
Sammenlignet med andre landeveishjelmer som det er naturlig å sette denne mot, veier Sweet sin Falconer MIPS 297 gram, og Specialized Evade MIPS 270 gram.
Lys i mørket
Men så kommer vi til det som skiller denne hjelmen fra andre: Lyset.
I bakhodet sitter en liten LED-lampe. Denne er drevet av et belegg oppå hjelmen, som POC kaller PowerFoyle.
Det skal fungere etter samme prinsipp som solceller, bare at PowerFoyle ikke begrenser seg til sollys.
Belegget skal ta til seg lys fra alle typer lyskilder, og drive LED-lyset.
Det fiffige er at du trenger ikke skru på denne funksjonen. Uten at vi har fått klarhet i hvordan de fungerer, er det sensorer på innsiden av hjelmen, slik at i det du tar den på, er lyset aktivert.
Det er også en sensor som registrerer om lysmengden ute er så lav at lyset bør skrus på.
POC Omne Eternal på hodet
Tross innovasjonen, føles ikke POC Omne Eternal som en revolusjonerende hjelm når vi tar den på. Ikke at det er negativt – den er komfortabel, og har stor grad av tilpasningsmuligheter.
Vi har brukt hjelmen til landevei- og grussykling primært, men om du ikke er spesielt opptatt av å ha skygge på hjelmen, kan den fint brukes til terrengsykling også.
Hjelmen føles komfortabel på når vi bruker den. Strammehjulet er enkelt å justere i fart. Vi har prøvd luftigere hjelmer til sykling langs vei, men opplever heller ikke POC Omne Eternal som spesielt klam eller tett.
Vi har testet hjelmen med briller fra Oakley, Julbo, Poc og Adidas og opplevde ikke store problemer. Det var ikke alle briller som holdt seg like bra på plass oppe i ventilasjonshullene når vi følte for å ta dem av i motbakker.
Lysfunksjonen er befriende enkel. Du tar på deg hjelmen – og det er det. Du slipper å tenke på å lade den.
Vi foretrekker å ha et lys på sykkelen slik lovverket tilsier, men det er absolutt ingen ulempe å ha to. Og skulle du glemme av lys på sykkelen, har du alltid det i form av denne hjelmen.
Så hvor lenge varer dette lyset?
Av rent praktiske årsaker fikk vi ikke testet sykkelhjelmen på tur med blinkende lys lenger cirka 3,5 time i skumring, i bybildet med vekslende tilgang på gatelys, uten at det integrerte lyset sluttet å blinke. Vi prøvde også å legge fra oss hjelmen helt uten tilgang på lys, innendørs. Da tok det et sted mellom 2-3 timer før lyset sluttet å blinke.
POC sier til Terrengsykkel at de står bak uttalelsen de har gitt til BikeRadar;
«When used outdoors, on an average day with mixed clouds, the helmet battery will gain about twice the energy used to power the light”. POC added that, as an example, if you wanted to do some epic 10-hour overnight ride, “it would last that long easily enough and once morning arrives it would start re-charging whilst you use it»
Vi har ikke fått etterprøvd påstanden om ti timer, men på turer som dro ut litt lenger på kvelden enn vi hadde trodd, lyste hjelmen opp hver gang det ble mørkt nok.
Det vi ikke kan si noe om, er varighet eller holdbarhet på lysfunksjonen utover de ukene vi har testet hjelmen.
2499 kroner er mye for en hjelm. På en annen side skal sykkelhjelmen beskytte hodet ditt. Det skal sykkelhjelmer flest gjøre, men POC har altså funnet en måte å gjøre deg et knepp tryggere før en eventuell krasj inntreffer.
Det er det bare å applaudere.
Hvis du sykler mye landevei eller grus, eller bare til og fra jobb og oppholder deg mye i bybildet, kan denne hjelmen være med på å gjøre deg mer synlig.
Alternative produkter
Det finnes både andre og rimeligere sykkelhjelmer som har integrert lys, men i litt andre kategorier. Vi har testet Smith Express MIPS, som også har integrert lys.
POC Omne Eternal er en nyskapende sykkelhjelm. Hvis du først ser etter en ny hjelm på øverste prisnivå, og ikke er fanatisk opptatt av lav vekt og ekstrem lufting, vil POC Omne Eternal holde deg både kul og kanskje litt tryggere langs veien.
Men husk at en diodelykt koster fra 50 kroner og oppover. Og det bør du uansett ha på sykkelen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.