Svenske POC har nylig lansert en ny helhjelm for endurosykling der de har hentet ventilasjonsystemet fra sine landeveishjelmer og satt dette sammen med utforbeskyttelsen fra sine eksisterende helhjelmer for utforsykling. Vi har testet Otocon Race MIPS endurohjelm som er fullspekket med sikkerhetsfunksjoner.
Otocon er tilgjengelig i to alternativer, den funksjonsrike Otocon Race Mips eller en billigere, men lettere, standard Otocon. Vi har testet førstnevnte. Denne leveres med twICEme-teknologi, som kan lagre din medisinske informasjon og nødkontaktdetaljer digitalt på hjelmen, slik at førstehjelpere kan skanne den med en smarttelefon. Otocon Race MIPS leveres også med RECCO-brikke, som kan gjøre det lettere for søkemannskaper og redningsteam å finne deg i tilfelle en ulykke (den brukes vanligvis ved skred), og den har av navnet på hjelmen også selvfølgelig MIPS-integra som er skapt for å redusere vridningskrefter ved et eventuelt fall.
Med på kjøpet får man hjelmpose til transport og lagring, ekstra tykke utskiftbare kinnputer, samt et forlengende gjennomsiktig plastvisir for de mest gjørmete dagene. Denne klipses på det eksisterende visiret. Her opplevde vi at plasten ble noe deformert kun etter få monteringer.
Otocon-hjelmene er designet for å sitte like tight som en ren utforhjelm og samtidig ha god ventilasjon for lange transportetapper. Otocon Race Mips kommer i fire fargekombinasjoner (sort/hvit, hvit/sort, lilla/sort og oransje/sort) i fire forskjellige størrelser. Vi testet hjelmen i sort/hvit i størrelse M, hvor testrytter har en hodeomkrets på 58cm.
Vi veide hjelmen (str.M) til 758 gram, 8 gram mer enn oppgitt fra produsenten. Sammenligner vi med standard Otocon, så er Race MIPS 78 gram tyngre i samme størrelse.
POC Otocon på hodet
POC har hentet inspirasjon til Otocon fra sine lettere hjelmer, som for eksempel Axion Spin, der man lett vil gjenkjenne tre lufteventiler i front. Disse tar inn luft og lar den passere over hodet og ut av de fem luftehullene bak på hjelmen for å unngå unødvendig varmeoppbygging. De store luftehullene rundt øreområdet og området mellom kjeven og hake gir en merkbar bris som også skal bidra til å redusere varmeoppbygging. Disse hullene rundt ørene stopper også lyder rundt deg fra å høres for dempet ut, noe som kan være nyttig for å plukke opp hørbare signaler mens man sykler.
Det store luftehullet i front av hjelmen er ment for å gi rytteren frisk luft i stedet for å resirkulere sitt eget pust under etappene. Det er en “grill” som har til hensikt å hindre at små gjenstander skal komme inn, men det kan ganske enkelt skyves ut hvis man vil maksimere luftstrømmen i stedet. For å unngå at transportetappene skal bli for varme, har Otocon Race MIPS også avtagbare kinnputer i to forskjellige størrelser. Disse er lette å ta både av og på.
Når det gjelder justeringsmuligheter leveres Otocon Race MIPS med en 360-graders BOA-lignende justering, kalt Race Lock. Denne sørger for at hjelmen sitter godt rundt hele hodet, og strammes og slakkes ved å bruke det store strammehjulet på baksiden av hjelmen. Plasseringen av strammehjulet på baksiden av hjelmen, like under goggle-stroppen, gjør at disse ikke forstyrrer hverandre, noe som gjør det enkelt for brukeren å justere hjelmen underveis. Bakre del av denne strammemekanismen er av plast og har en tendens til å brette seg når man tar på hjelmen. Her har man mulighet til å bruke det lille tøystykket som sitter på for å holde igjen, men vi opplevde det litt vanskelig med hansker på.
Bakre delen har tre posisjoners høydeinnstilling for å tilpasse rytterens hode best mulig. Visiret er også godt plassert på hjelmen, utenfor synsfeltet og med god plass til å hvile briller og goggles på. Visiret er ganske langt sammenlignet med mange andre hjelmer. På undersiden av hjelmen er det plassert tre små gummiknotter som skal unngå riper når du sette hjelmen på en flat overflate.
Hjelmen satt godt på hodet, men med en hodediameter på 58 cm, ville vi nok valgt en størrelse større slik at den blir noe mer romslig. Hodeomkretsen på testrytteren er på den øvre grensen for området POC anbefaler for medium størrelse. Hjelmen sitter godt på hodet, men føltes litt stram rundt kjeven, selv med de tynneste kinnputene, men langt fra å være ubehagelig. Vi synes også at den kunne gått litt lavere over pannen, uten at dette er noe kritikk av selve hjelmen. Dette er bare en påminnelse om hvorfor det alltid er en god ide å prøve en hjelm på før man kjøper.
Integrert MIPS, RECCO og twICEme-teknologi
Otocon Race MIPS er fullspekket med mange sikkerhetsdetaljer. Den leveres med MIPS-Integra (Multi-Directional Impact Protection System), og er en svensk oppfinnelse. Kort fortalt er det en teknologi som skal redusere rotasjonskreftene ved et eventuelt sammenstøt. Dette løses ved å ha et «skall» inne i hjelmen med et glidesjikt. Dette gjør at dette skallet vil til en viss grad bevege seg uavhengig av hjelmen og dermed forsinke rotasjonskreftene som kan medføre skader på hjernen.
Hjelmen leveres også med RECCO-reflektor som gjør deg søkbar for redningsteam. RECCO-reflektoren er en lett brikke som verken krever strøm eller aktivering for å fungere. Brikken består av en diode og en antenne, slik at man ved et uhell kan bli lokalisert fra for eksempel helikopter på inntil 80 meters avstand i all slags vær.
I senere tid har også twICEme-teknologien kommet på sykkelhjelmer. Denne er integrert på toppen av Otocon Race MIPS-hjelmen. Dette er en søkbar batteriløs chip inne i hjelmen hvor man kan lagre medisinsk informasjon og nødkontaktdetaljer digitalt på hjelmen, slik at førstehjelpere kan skanne den med en smarttelefon ved å bruke NFC-brikkeleser (finnes på alle nyere smarttelefoner). Det kreves verken trådløst nettverk eller mobildekning for å få dette til å fungere. Vi har skrevet mer om twICEme-konseptet her.
Kræsj-sertifikasjon som en ren utforhjelm
Hjelmen har også et såkalt “breakaway-visir”, som betyr at visiret på hjelmen er designet for å beskytte nakken din ved et eventuelt fall, ved at den faller av. Det er kanskje nettopp derfor visiret er såpass langt også, for å løse ut tidligst mulig. På undersiden av visiret er det et glatt område, designet for å montere GoPro-feste. Hjelmen er også designet for å passe spesielt godt til POCs egne goggles. Vi benyttet POC Ora goggles sammen med hjelmen, og følte de satt bra på.
Som de fleste hjelmer i denne kategorien oppfyller den de samme laboratoriebaserte sikkerhetsstandardene som kreves for enhver utforhjelm. POC har også lagt aramid i en slags broform (kalt aramid-bridges) like under det ytre skallet for å sikre holdbarhet og beskyttelse i form av at slagkraften ved et fall spres over en større overflate. Den uknuselige aramidveven binder seg til skumforingen i hjelmen og skal også gi stabilitet ifølge produsenten.
Hvem bør kjøpe denne hjelmen?
POC Otocon Race MIPS er et godt valg for deg som ønsker en egen hjelm til endurosykling med god ventilasjon, generøs polstring og fokus på sikkerhet. Men husk at det alltid er en fordel å teste hjelmen på før man kjøper, slik at du vet at den passer ditt hode. POC passer nok i utgangspunktet best til ryttere med litt smalere hode. Vurder også om det er ønskelig med avtagbar hakebeskyttelse, slik at du kan bruke hjelmen som en vanlig stihjelm også.
Alternative endurohjelmer på markedet
Til tross for at Otocon Race MIPS er fullspekket med ulike funksjoner, er den betydelig lettere enn POCs Coron Air MIPS downhillhjelm. Faktisk er Otocon Race Mips hele 352 gram lettere i samme størrelse. Hvis man velger standard Otocon får man de samme lufte- og strammefunksjonene som på Race MIPS, men ikke sikkerhetsfunksjonene. Dog sparer man 600 kroner på dette valget.
Utviklingen av endurohjelmer ser ut til å ta to retninger; helhjelm eller hjelm med avtagbar hakebeskyttelse. Sammenligner vi med andre helhjelmer uten avtagbare hakebeskyttere til endurosykling ser vi at for eksempel Specialized Gambit i samme størrelse veier 118 gram mindre og koster omtrent det samme. Troy Lee Stage MIPS er også til sammenligning lettere (68 gram), men koster 200 kroner mer.
Sammenlignet med Sweet Arbitrator MIPS, som er en hjelm med avtagbar hakebeskyttelse, ser vi at at POC Otocon Race MIPS både er lettere (342 gram) og noe billigere (ca. 200kr veiledende). Generelt ser vi at endurohjelmene med avtagbar hakebeskyttelse som regel er litt tyngre enn de rene helhjelmene.
Konklusjon
Otocon Race MIPS er en endurohjelm med gode lufte- og strammemuligheter, solid og justerbar polstring, og er fullspekket med sikkerhetsfunksjoner fra twICEme, RECCO og MIPS. I tillegg er den sertifisert på lik linje med rene utforhjelmer. Om du vil ha en endurohjelm uten avtagbar hakebeskytter er dette et produkt vi trygt kan anbefale.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.