Stihjelmer med ekstra beskyttelse i bakhodet og røffere utseende dukker opp overalt for tiden. Ambush er Specializeds svar på markedets umettelige etterspørsel etter tøffe sykkelhjelmer.
TEST AV SYKKELHJELM: Specialized Ambush går langt ned i bakhodet, men er likevel lett. Store hull bidrar med god lufting. Inn i front og ut bak.
Lesetid: 4 minutter
Specialized går som alltid litt egne veier med Ambush. De har valgt å droppe MIPS i hjelmen og heller satset på egne løsninger.
Utformingen er også typisk Specialized med to store luftehull i pannen, slik vi kjenner fra produsentens hjelmer gjennom mange år.
Ambush er en hjelm med god dekning ned i bakhodet, stor skygge og stropper som står litt ut fra hodet. Alt som normalt på en sti-hjelm altså, men legger du hjelmen på vekta skiller den seg litt ut. 290 gram er tall som dukker opp blant landeveis- og rene ritthjelmer.
LETT OG LUFTIG: Specialized Ambush er både lettere og luftigere enn de fleste andre stisyklingshjelmer.
Specialized hevder likevel at Ambush beskytter bedre enn andre hjelmer.
Et skjelett i hjelmen er forsterket med fibermaterialet aramid, i tillegg har skummet i hjelmen forskjellig tetthet og tykkelse avhengig av hvor på hjelmen det er. Bakhodet er for eksempel dekket av tettpakket tynt skum, mens resten av hjelmen har mer standard tykkelse på skummet.
GAP: Specializeds hjelmer har hatt den velkjente kjeften i front i mange år nå. Luftelukene i pannen gjør en god jobb også på Ambush.
Nakkestrammeren kan justeres i høyden og strammer også både i pannen og på sidene. Selve strammehjulet sitter ikke på selve strammeren som vi er vant til, men inne i selve bakhode-skallet. Stramme-stroppene er tynne. Også putene inne i hjelmen er tynne, men likevel myke og absorberende.
Skyggen er ganske lang og lar seg justere i større grad enn på noen annen hjelm vi har prøvd. Her kan du få den helt ned foran øynene i lav sol og regnvær, eller så høyt opp på hodet at du kan ha goggles i pannen, under skyggen.
TYNN: Skumlaget er ganske tynt i bakhodet, men til gjengjeld tettere. Skrustrammingen sitter i selve skallet.
Hjelmstroppene har Specialized sitt nå velkjente Tri-Fix-system med faste stroppekryss. Dette funker supert for de fleste, men for noen vil krysset komme langt under kjakene, snarere enn under ørene. Dette er verken behagelig eller hensiktsmessig. Som alltid med hjelmer må du prøve først for å være sikker på at den passer akkurat deg.
TRI-FIX: Hjelmstroppen har fast kryss med bred spredning.
På hodet føles hjelmen litt grunn. Når vi strammer i nakken og i pannen gir hjelmen litt følelsen av at den vil dytte seg opp og av hodet. Spesielt gjelder dette hvis du har mye hør på hodet.
Bakhodestrammeren føles litt spinkel og det er vanskelig å dra den til skikkelig, men det er likevel mulig å få hjelmen til å sitte godt fast. At hjelmen står høyt nok over ørene til at du fint får plass til vanlige sykkelbriller som Oakley Radar er et pluss.
At det er vanskelig å plassere de samme brillene trygt i noen av hullene på hjelmen når det blir mørkt eller brillene blir fulle av dugg og svette er et lite minus.
Ønsker du å bruke denne hjelmen med goggles/crossbriller må du vite at det ikke er noe klype eller stropp i bakhodet for brillestrikken. Men bakhodet har et flatt område der brillestrikken får godt tak, så det fungerer bra likevel.
JUSTERBART: Visiret kan justeres både høyt og lavt.
VISIRET I NEDRE STILLING
Specialized Ambush er den letteste stihjelmen vi har testet med real dekning i bakhodet. Den er også blant de luftigste. De kan fint bruke denne til trening og ritt uten at den veier deg ned i klatringene. Passformen er ganske god og skyggen er forbilledlig. Vi liker den, men skulle ønske oss en litt dypere bolle for trygghetens skyld.
Pluss: Luftig, lett, god passform, stilig, funker med briller, justerbar skygge
Minus: Litt grunn, Tri-Fix-stropper passer ikke alle, spinkel strammer,
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.