Når du skal sykle så fort du kan både i klatringene og i utforkjøringene trenger du en sykkelhjelm som er lett og luftig, men som vil beskytte godt når du går på trynet. Vi har testet sykkelhjelmer til rittbruk.
TEST AV SYKKELHJELMER: Vi har testet sykkelhjelmer som egner seg godt til trening og konkurranse på terrengsykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 10 minutter
Vi tar utgangspunkt i at alle disse sykkelhjelmene er testet og godkjent til sykkelbruk og vi har ikke testet graden av beskyttelse.
Alle disse hjelmene vil beskytte deg mot hodeskader. De med MIPS vil kunne beskytte ekstra godt. Den viktigste forskjellen på hjelmer er passform, utseende og vekt.
Sørg for å kjøpe en hjelm du liker utseendet på, og som sitter godt på hodet uten smertefulle trykkpunkter, det gjør at du vil bruke den hver gang du sykler, og det er det viktigste.
Husk at sykkelhjelmer er utformet for å beskytte mot slag ved å komprimere skummet i hjelmen og på den måten fordele trykket utover i hjelmen. En hjelm kan miste mye beskyttelsesevne i et fall, uten at du nødvendigvis kan se store skader på utsiden. Hjelmer mister også noe av beskyttelsesevnen over tid på grunn av UV-stråling og varme osv. Bytt hjelm etter noen år selv om den ikke har vært utsatt for fall.
Hjelmer med heldekkende skall, også på undersiden vil holde seg finere lenger. Vi liker også hjelmer som går litt ekstra nedover bakhodet for ekstra beskyttelse under fall. Under terrengsykling er det fort gjort å lande med hodet i ymse posisjoner. Stropper uten justerbart kryss har de siste årene blitt vanlig. Dette gjør tilpassing vesentlig lettere og det er vanskeligere å justere hjelmen feil.
Hjelmen bør sitte noen centimeter opp fra øyenbrynene og sitte godt i bakhodet. Du bør ikke være i stand til å dytte hjelmen bakover av hodet når den er riktig montert. Bruk noen minutter foran speilet slik at du får det rett.
Hjelmer til terrengsykling har ofte skygge for å avvise buskas, sol og regn. Til ritt kan denne hemme utsynet. Mange velger å sykle ritt uten skygge på hjelmen.
Kask Vertigo
Vekt: 285 gram | Pris: 2299 kroner
Import: Energy Sport
Italiensk kvalitet
En mer klassisk hjelm fra Kask enn Protone, men like fullt en stilig hjelm med særpreg. Også Vertigo går litt ned i bakhodet og har behagelig skinn på hakestroppen. Stroppekryssene er låst også her. Bakhodestrammeren lar seg ikke justere i høyden, men den kan brettes inn i hjelmen under lagring. Fikst.
Vi opplevde noe ubehag med de litt store plastdelene på siden av bakhodet. Selve strammeren er godt polstret med silikonputer som låser hjelmen til hodet. Litt tyngre enn de letteste her og mye fikling for å få briller til å passe. (Vi måtte flette brillestengene over og under stropp og bakhodestrammer for å få dem på plass. Det førte til ekstra press mot sidene av bakhodet.)
En luftig hjelm med eksklusiv design, hvis den passer.
+ Luftig, god stramming, skinnstropp, heldekkende skall
- Litt hard plast i bakhodet, noe tung, ingen plass til briller på hjelme
Kask Protone - BEST I TEST!
Vekt: 227 gram | Pris: 2499 kroner
Import: Energy Sport
Flott aerohjelm
Egentlig en aerohjelm til landeveisbruk, men fungerer også fint til terrengritt. Den går litt ekstra ned over bakhodet og er luftig til aero-hjelm å være.
Nakkestrammestystemet er justerbart både i høyde og bredde og strammer best av alle i denne testen. Polstringen inne i hjelmen er veldig god og luftig, samt bidrar til super passform. Hakestroppen med eksklusivt kunstskinn under haka er veldig god. At stroppekrysset under ørene er fast føles fint og gjør at stroppene vrir seg mindre.
Oakley-briller kan komme litt i konflikt med nakkestrammeren, men vi fikk det til å fungere bra. Hjelmen har en veldig slank profil og sitter tett på pannen. Ønsker du en hjelm som bygger lite er Kask Protone et supert valg.
En stilig og lett hjelm som beskytter godt og ser flott ut. Dyr, men en av favorittene i testen.
At den er aerodynamisk gjør den ekstra velegnet til raske grusritt som Birken og Nordsjørittet.
+ Nett, heldekkende skall, god stramming, lett, unikt utseende, skinnstropp
- Noe fikling med briller, dyr, litt tett i toppen, dyr.
Bontrager Velocis
Vekt: 228 gram+12 grams skygge
Pris: 2799 kroner | Import: Foss Sykler/trek.no Artig, men dyr
Bontragers topphjelm for rittsykling er lett og luftig slik vi forventer av en hjelm i denne klassen. Strammehjulet i nakken er veldig lite, men lett å bruke. De tynne, fine putene inni hjelmen ligger komfortabelt både mot hår og bar hud. Passformen på hjelmen er ganske så god, uten trykkpunkter.
En morsom detalj er den avtagbare skyggen i hjelmen. Denne ser ut som en sykkel-caps, men gjør at du beholder hjelmens supre gjennomlufting. Skyggen kan byttes og vaskes. Justerbare stroppekryss virker litt unødvendig. Det øker vekten og muligheten for feil under påkledning. En lett og luftig hjelm med god passform og fiks skyggeløsning.
For dyr til å ikke tilby MIPS og ha eksponert skum på undersiden. Hjelmen sklir også en del opp når vi dytter den i panna, selv med bakhodestrammeren ordentlig stram.
+ Lett, god passform, fiks skygge
- Høy pris, ikke høydejusterbar strammer, såbart skum på undersiden, krever nøye justering av stropper for å unngå at den sklir av bakover.
Scott ARX MTB pluss - MEST FOR PENGENE!
Vekt: 257 gram + 16 grams skygge
Pris: 1199 kroner | Import: Ramo AS
Fin terrenghjelm
ARX er ikke Scotts toppmodell, men den har til gjengjeld MIPS-teknologi. Dette ser vi som en fordel. Hjelmen er ganske så lett og kommer i terrengversjon med skygge. Skyggen har dog et fiklete feste som gjør at du ikke får lyst til å ta den av og på for ofte. Hjelmen føles litt grunn på, men sitter likevel godt.
Strammehjulet i bakhodet gjør en god jobb og strammer hjelmen nesten hele veien rundt. Vi ønsker oss litt mer polstring i bakhodet når hjelmen er tilpasset terrengbruk. Flere av landeveishjelmene her er både lettere og har mer materiale i bakhodet. Eksponert skum på undersiden av hjelmen gjør den utsatt for slag under transport og lagring.
Strammehjulet i bakhodet gjør en god jobb og strammer hjelmen nesten hele veien rundt. (Vi er samtidig begeistret for å få MIPS-funksjon til såpas lav pris, og det i en hjelm som både føles lett og passe robust.
Dog er flere av landeveishjelmene her både lettere og har mer materiale i bakhodet.
+ Mips, god passform, ganske luftig, lav vekt. Lav pris!
- Sårbart skum under, dårlig skyggefeste, litt grunn.
Giro Savant (MIPS)
Vekt: 240 gram uten MIPS | Pris: 613 kroner /
1199 m/MIPS | Import: Shimano Nordic
Rimelig med MIPS
Savant er en rimeligere Giro-hjelm, men vi har testet den da den kommer i en versjon med MIPS. Hjelmen er lett, men sitter ganske grunt på hodet. Hjulstrammingen i bakhodet er bra. Fronten av hjelmen føles litt skrå og hjelmen sklir lett av når vi dytter opp i panna. Ikke så bra. Vi har testet uten MIPS, men passformen skal være lik.
Savant er lett, og har lite ekstra beskyttelse i bakhodet, men passer derfor fint med briller av alle slag. Savant føles luftig både i høy og lav fart. Et ganske tradisjonelt utseende for ritthjelmer fungerer bra, men gir ikke innovasjonspoeng.
Med MIPS er denne hjelmen et ok kjøp, selv om vi ønsker oss litt mer materiale i bakhodet, samt heldekkende skall. (At hjelmen sklir lett opp i pannen kan være individuelt, men prøv før du kjøper. )
+ Rimelig, Komfortabel, Mulighet for MIPS, Lett
- Uspennende utseende, sårbart skum under, krever nøye justering av stropper for å unngå at den sklir av bakover.
Bell Gage
Vekt: 221 gram | Pris: 1699 kroner
Import: Shimano Nordic
Luftig og åpen
Bells topphjelm til rittbruk er lett og luftig. Den har store åpninger og et relativt, for ritthjelmer, tradisjonelt utseende. Bakhodestrammingen er solid og stroppene har regulerbare kryss, som dog slakker seg litt. Hjelmen føles lett og luftig på og har en ok passform, uten trykkpunkter.
Den føles litt grunn, og beskyttelsen i bakhodet er ganske dårlig. Her er det fjernet en del materiale for å spare vekt. Hjelmen sklir ganske så lett opp når vi dytter i panna. Strammemekanismen er ikke i veien for briller med lange stenger. Bell Gage fungerer ok uten tull eller mikkmakk, men føles ikke bombesikker akkurat.
Hjelmen er ganske bred i front, men har ellers tynn og lav profil. Begrenset beskyttelse i bakhodet gjør den litt mindre attraktiv til terrengbruk.
+ Lett, luftig, lett match med briller,
- Grunn, går lite ned i bakhodet, ikke heldekkende skall, krever nøye justering av stropper for å unngå at den sklir av bakover.
Poc Octal MIPS
Vekt: 227 gram | Pris: 3499 kroner
Import: Roxee Sport
Best beskyttelse
Poc sin ritthjelm ser ganske annerledes ut enn andre hjelmer på markedet. Den går langt ned i bakhodet og har store, hull for god lufting.
Hjelmen ser stor ut, men er blant de letteste i testen, og det med MIPS-funksjon inkludert. Poc-hjelmen er litt vanskelig å pare med Oakley-briller, men det går med litt fikling med brillestenger. Stroppene kan ikke justeres i krysset som krysser noe lenger ned enn på andre hjelmer med faste kryss. Litt gnissing på kjaken irriterer noe.
Strammefunksjonen i bakhodet kan justeres både i høyden og i stramhet, men hakkene glipper over når vi ønsker å stramme ordentlig. Vi ønsket oss litt fastere grep enn det hjelmen klarte å holde, men den sitter godt likevel, uten å skli opp i panna.
Poc-hjelmen er god, lett, og ser spesiell ut. I tillegg er den veldig dyr. Vi liker den. MIPS-funksjonen koster mye, men kan være verdt det. Poc-hjelmen scorer høyt på beskyttelse og passform. (Billigere versjon uten MIPS finnes)
+ Lett, MIPS, heldekkende skall, låste stroppekryss, god bakhode-strammer.
- Sært utseende, svært dyr! Bakhodestrammeren glipper ved hard stramming, litt fiklete med briller.
Specialized S3
Vekt: 229 gram + 29 grams skygge
Pris: 1599 kroner | Import: Specialized Europe
Unik veteran
Specialized-hjelmen kan brukes både med og uten skygge og er en moderne klassiker i Specializeds sortiment.
Den har den karakteristiske munn-åpningen i front som gir god lufting i panna. Bakhode-beskyttelsen er ikke all verden og hjelmen føles litt grunn på, til tross for at bakhodestrammeren er god og strammer også i front.
Skyggefestet er klart forbedret fra noen år tilbake, og det er lett å ta skyggen av og på ved behov. Vi foretrekker likevel denne hjelmen uten skygge da den både ser bedre ut og virker mer solid uten skyggen på. Hjelmen er luftig, har god kvalitetsfølelse, men fremstår litt spinkel til terrengrittsykling.
Bøylene inn i hjelmen i front griper om pannen når vi prøver å dytte hjelmen opp. Litt mer polstring i bakhodet hadde vært bra, men S3 er en god og allsidig hjelm.
+ Heldekkende skall, luftig, fin strammer, faste stroppekryss, avtagbar skygge
- Grunn passform, lite beskyttelse bak, ikke pen med skygge
Catlike Mixino - Lettest!
Vekt: 211 gram | Pris: 1999 kroner
Import: Topbikes
Luftig og åpen
Catlike er en annen hjelmprodusent som satser på særegen utforming. Mixino ser nesten ut som en golfball på hodet. Den er superlett og strammingen i bakhodet strammer også over tinningene. Ekstra polstring på plaststroppen over tinningene føltes nesten litt i overkant. Denne polstringen kan taes av hvis du ikke har smalt hode. Vi kjente også litt av toppen av hjelmen på innsiden på lange turer.
Hjelmen er superluftig og sitter også ganske høyt på hodet, selv om den er blant testens dypeste, dette gir ekstra god gjennomlufting. Ved dytting i panna griper fronten godt, slik at hjelmen ikke sklir av. For kaldere dager kan du montere et aero-deksel, som også beskytter mot regn. Dette selges separat.
En super hjelm hvis den passer, spesielt til varme dager. Heltrukken svettepute i panna er et pluss. Hjelmen går litt ekstra ned i bakhodet og har også heldekkende skall, tross den lave vekten.
+ Ekstremt lett, god stramming, heldekkende skall, beskyttelse i bakhodet
- Ser litt høy ut, kan føles litt smal. Dyr.
MIPS
MIPS står for Multi-directional Impact Protection System og er et system som gjør at et slag mot hodet ikke bare fordeles i skummet i hjelmen, men også ved at hjelmen sklir over hodet. De færreste fall på sykkel foregår nitti grader på underlaget. MIPS er konstruert for å minke vridingskrefter på hjernen når du treffer bakken i en slakere vinkel. Teknologien er utviklet i Sverige og er inspirert av hjernens eget beskyttelsessystem der hjernen flyter inne i hodeskallen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.