Her finner du tester av sykkelhjul til endurosykler, stisykler og rittsykler. Er det best med 27,5, 27,5 pluss eller 29-tommer hjul til stisykling?
Vi har testet sykkelhjul fra Zipp, Crank Brothers og DT Swiss. Scroll videre ned for å lese testene.
Hva slags sykkelhjul skal du velge?
Dimensjoner
Dimensjon og diameter på sykkelhjul er som regel oppgitt i tommer - det vanligste nå er 29 eller 27,5 tommer på terrengsykkel og stisykkel. I mange år var 26 tommer den mest utbredte standarden. På barnesykler får man derimot sykkelhjul både på 8, 10, 12, 16, 20 og 24 tommer.
Antall eiker
De fleste tradisjonelle sykkelhjul har 32 eiker foran og bak, men her finnes det varianter og forskjellige tilnærminger fra produsentene. Ved å bruke andre materialer og eikemønster, kan man bruke færre eiker, typisk 24 eller 28. Noen produsenter velger også å ha forskjellig antall eiker i fram- og bakhjul.
Materialer
For få år siden var hjul i karbon noe som kun ble brukt på landeveien, eller på spesielle lettvektssykler til bruk i enkle terrengritt.
Karbonteknologien har nå kommet så langt at de fleste produsentene vil hevde at deres karbonfelger kan brukes til alt fra rittsykling til enduro, flere bruker også karbonhjul til utforsykling.
Produsentene vil hevde at karbonhjulene tåler mer juling enn tilsvarende i aluminium. Så sikre er produsentene blitt på dette, at de fleste tilbyr en garantiordning som erstatter felgen din hvis du er så uheldig å sprekke den eller knekke den under sykling.
Karbonfelger kan lages litt annerledes enn aluminium. På grunn av måtene en karbonfelg konstrueres på er det mulig å lage felger i en litt annen fasong og med lavere vekt i forhold til stivheten, enn med aluminium.
Det skal også være mulig å lage karbonfelger som flekser på en forutsigbar og ønsket måte for å maksimere dekkenes grep mot underlaget, samt øke komforten for syklisten.
Vi har syklet gjentatte nedkjøringer på sti med hjulbytte mellom hvert run. Vi har testet alle hjulene på den samme sykkelen. Vi har brukt både en stisykkel med kort vandring og en endurosykkel under testingen.
Alle hjulene har blitt testet med likt dekktrykk på samme testøkt. Vi begynte testingen med 25 psi i bakdekket og 23 psi i fordekket. I senere økter gikk vi ned til 20 psi i både for- og bakdekk.
Vi har ikke gjort noe egen innsats for å sprekke eller knekke karbonfelgene, men har syklet i partier der vi tidligere har ødelagt karbonhjul. Ingen av hjulene viste noe tegn på brekkasje under testingen.
Vi har også testet hva som er best av 29, 27,5 og 27,5+ hjul og dekk.