Carl og Frank har aldri vært redd for å tenke utenfor boksen. Kort tid etter pangsuksessen med Egg Beater-pedalene fikk de hjelp på business-siden av sykkelbransjens favoritt-mann for markedsmessige og finansielle redningsaksjoner, Andrew Herrick. Nå kunne Carl og Frank, eller brødrene Crank, som de ble kalt konsentrere seg om produktutvikling, i stedet for kundehåndtering og markedsføring.
I 2007 bestemte gutta seg for å utvide produktporteføljen til også å inkludere hjul. Egg Beater-pedalene, pumpene og miniverktøyene de allerede hadde i markedet hadde blitt viden kjent for sine friske farger, Apple-lignende innpakning og noe begrenset holdbarhet. De lette pedalene solgte likevel i bøtter og spann og verden lå for Crank Brothers’ føtter.
Crank Brothers hjulene var annerledes enn andre hjul vi hadde sett på terrengsykler tidligere. Ikke bare var den isblå fargen oppsiktsvekkende, men Crank Brothers gikk også bort fra den klassiske sykkelhjul-utformingen med eiker som skrus fast i felgen ved hjelp av en nippel. Crank Brothers ønsket å være spesielle, men med Cobalt-hjulene kom tilsynelatende hensynet til funksjon bak ønskene om spesielt utseende, annerledeshet og wow-faktor.
Les også: Test av drikkesekk for syklister
Hjulene som minnet om plasthjul på BMX-sykler kom på markedet i en tid da skivebremsene var godt etablert, og slangeløs sykling var i ferd med å bli mainstream. Tanken bak hjulene var i så måte smart. Ved å unngå hull i felgen ble det lettere å gjøre hjulene klare til slangeløs sykling. Felgene var tette uten teip. De lot deg også bytte eiker uten å ta av dekket. Skivebremser belaster hjul hardt inne ved navet og Cobalt-hjulenes utforming med tjukke og stive aluminiumsrør, lange nippler, innerst, og standard ståleiker ytterst, ga mening. Andre skivebremsehjul hadde 32 eiker. Crank Brothers mente 24 fikk holde. I tillegg hang to og to eiker sammen ved hjelp av en gjengetønne tredd gjennom en aluminiumsflik som hang ned fra felgringen. For å justere eikespennet måtte du skru på selve aluminiumrøret utenpå ståleikene. For å gjøre en lang historie kort. De første hjulene funket ikke så bra. De var verken spesielt lette, eller spesielt stive.
Men Crank Brothers hadde likevel klart mye av det de ønsket å få til. Hjulene vekket oppsikt. Problemene var likevel mange. Hjulene var krevende å rette opp hvis de ble skeive. Røyk du en eike var det stor sjanse for at hjulet kollapset. Utformingen av hjulet, med parvise eiker festet til et gjengestykke midt under felgen førte også til at hjulene var myke sideveis og stive i høyderetning. Motsatt av hva man egentlig ønsker seg i et lett hjulsett. Det gjorde også at hjulene lett vred seg sideveis slik at dekk subbet i både trange og vide rammer.
Les også: Test av 2019s rittfulldempere
Da eikefestene i navene var unike valgte Crank Brothers også i stor grad å utvikle navene selv. På første versjon av baknavene skulle en gummiforing mellom boss og navlager holde navet tett for vann og møkk. Dessverre var denne gummiforingen løs og førte til at kassetten ble dratt rundt med hjulet. Undertegnede syklet en hel etappe i TransAlp med fastnav takket være Crank Brothers’ nyvinning.
Crank Brothers har holdt på sin unike hjuldesign og har klart å fikse noen av problemene med sine unike hjul. Fortsatt selger Crank Brothers hjul med de spesielle tvillingeikene, men nå har de i tillegg utviklet nye hjul med tradisjonelt utseende.
Synthesis-serien av karbonhjul, ser mer normale ut. Her ligger det spesielle i at forhjulet er laget mykt, mens bakhjulet er konstruert med mer fleks. Dette skal i følge Crank Brothers gi bedre egenskaper i terrenget. Crank Brothers skal ha for at de fortsatt våger å tenke utenfor allerede aksepterte bokser.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: