I likhet med RockShox, valgte Mavic å presentere sine nyheter for 2007 i Saalbach i Østerrike. Blant nyhetene fantes det godbiter både til lettvektsfriker og grovsyklingsbajaser.
For XC-syklistene blant oss er det ingen forandringer på 717-felgringene. Imidlertid kommer det en ny, litt grovere felgring innenfor Mavics Cross Mountain-kategori. Denne har fått navnet XM 719 Disc og skal veie 460 g. Den innvendige bredden på felgen er, som en rekke tøysekopper som åpenbart burde kommet seg ut og syklet mer har påpekt nedenfor, 19mm. Vi regner med at denne vil passe godt til mange stisyklister, med relativt lav vekt, høy styrke og plass til store dekk.
I Crossmax-serien har det skjedd mye nytt, blant annet at det nå kommer tre ulike versjoner til XC-bruk: SL Disc, det enda lettere SLR og SLR Disc. Crossmax SL er slanka ca 150 g i forhold til 2006-utgaven, bl.a. ved at det er blitt frest bort litt materiale fra felgringen, og skal nå veie 1520 g for et sett i skivebremsversjon. Likevel oppgis det å være 10% stivere. Bak er eikene snørt radialt på drivverksida med Mavics nye Isopulse-system.
Mavics nye topphjul for XC-sykling er Crossmax SLR. Et sett i v-bremsversjon har bare 18 eiker foran og 20 bak og skal veie så lite som 1410 g. Frontnavet får navskall av karbon, slik som landeveishjula Ksyrium ES. I skiveutgave kommer SLR-hjula med 24 eiker foran og bak, men uten karbonskall på nava. Vekta skal være 1520 g (samme som SL-hjula, altså!). Det aner oss at disse hjula vil koste minst et par skjorteermer...
Øverst i Cross Mountain-serien finner vi Crossmax ST som kommer tilpassa v-brems eller skivebrems. I likhet med ovennevnte hjul, kommer de med hhv. 18/20 og 24/24 eiker. sammenligna med Crosstrail-hjula får man her stivere nav, runde Zircal-alu-eiker og Isopulse-snøring bak. Disse skal veie hederlige 1660 g for et skivehjulsett.
Crossmax SX er tiltenkt moderne, grov XC-sykling eller lett frikjøring. Disse har ytre diameter på 26 mm og skal dermed passe godt til store dekk. Disse foreligger ikke i v-bremsutgave, og kommer bare med 6-boltsnav. Et slikt sett oppgis til å veie 1920 g.
Alle de øvrige skivehjula kommer enten med 6-bolts- eller centrelock-løsning, og alle er dessuten UST-kompatible, men kan likevel brukes med slange eller lateksguffe og vanlige dekk.
Mavic importeres og distribueres i Norge av Deler A/S.
Alle bilder: singletrackworld.com