Mavic Crossmax var ferdighjulene som gjorde at hjul ikke lenger var nav, eiker, nippler og felg

Mavics Crossmax-hjul gjorde at vi så på hjulsett som ett ferdig produkt. Ikke bare noe som mekanikere med magiske evner kunne skru sammen på bakrommet.

Sist oppdatert: 1. august 2020 kl 08.00
Mavic Crossmax
MAGISKE HJUL: Mavic Crossmax flyttet hjulbyggermagien fra mekanikernes lønnkammer til en fabrikk i Frankrike.
Lesetid: 3 minutter

Felg-giganten Mavic satte i gang noe helt nytt da de i 1995 dukket opp i verdenscupen med ferdige hjul. Lettere og stivere enn det meste annen på markedet på den tiden.

Det er noe magisk med et sykkelhjul. En felg som alene er ganske myk og skjør, et visst antall eiker som lett lar seg bøye med håndkraft og et nav som ideelt sett skal rulle inn i evigheten. Når disse settes sammen til en helhet konstruerer du et hjul. Sivilisasjonens viktigste oppfinnelse og kanskje mest perfekte konstruksjon er ekstra flott i sin enkelhet når du finner den på en tråsykkel.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen