For de av oss som faktisk har litt fett på kroppen vil de nye Crossmax XL være interessant. Bruken er definert som «Cross Mountain», og det betyr alt fra seriøs rundbanebruk, via episke stiutflukter, til freeriding. Felgbredden er ikke oppgitt, så det gjenstår å se om de er brede nok til å kunne bruke slangeløse 2.3-dekk, og samtidig gi nok støtte til dekket at det blir stabilt med lavt lufttrykk.De nye hjulene bruker 18/20 eiker i felgutgaven, og 24/24 i skivebremsutgaven. Runde eiker av Zircal aluminiumslegering (landeveishjulene Ksyrium bruker flate Zirkal-eiker) er påstått å være 10% sterkere enn rustfrie ståleiker med samme vekt. Frontnavet kan brukes både med vanlig 9mm aksling, eller 20mm gjennomgående aksling, akkurat som Hope Bulb. Flott for de som har en vanlig gaffel nå, men regner med å byttet til en for 20mm aksling senere. Og akkurat som med SL, er XL UST-kompatible.Vekten er 730g/885g for frem/bak for XL, og 860g/945g for frem/bak for XL Disc. Prisen i England blir ca £400, altså betraktelig billigere enn Crossmax SL. Vi glær oss! DeeMax UST
Den virkelig store nyheten er DeeMax UST. Hvis det er noen som har savnet slangeløse hjul, så er det utforsyklistene. Bare se på alle som har begynt å bruke Stan's i et desperat forsøk på å bli kvitt snakebite-problemet uten å måtte bruke 500g slanger og 1500g dekk. UST-kompatible utfordekk dukker opp fra de fleste produsentene, og f.eks. Hutchinson har hatt et dekk på markedet en stund allerede.
Siden en UST-felg ikke har hull i bunnen, blir den sterkere, og antall eiker kan reduseres. Resultatet er at DeeMax nå kun har 28 eiker, og i tillegg er felgbredden redusert fra latterlige 35mm og ned til litt mere brukbare 30mm. Det er ikke uten grunn ingen av topprytterne i World Cup utfor bruker 321, men heller sverger til gode gamle 521 eller den nye 219. 321 er rett og slett så bred at dekket blir flatere, og man får snakebites.
Borte er også de gule felgene, så nå er det ikke så innlysende at du har DeeMax... Og som med CrossMax XL, kan du skifte mellom 9mm og 20mm frontaksling.
Vekten er 1075g og 1235g for frem og bak, som er veldig pent for utforhjul. DeeMax er laget for 2.2" dekk og oppover, og prisen er ventet å bli £400.
SpeedCity
I et forsøk på å utvide markedet sitt, har Mavic gjort et dristig forsøk på å få inpass i 700c hybrid/bysykkel-verden. SpeedCity-hjulsettet er et 700c hjulsett for terrengsykler og hardcore budsykler ala. Cannondale Bad Boy. Det er ikke UST-kompatibelt.
Hva, 700c-hjul på terrengsykkelen? Hvis du noen sinne har lekt med tanken på å kjøpe en racersykkel, eller et hjulsett med slicks for trening med terrengsykkelen på veien, så vil Mavic at du tar en titt på SpeedCity. Hjulene kommer med skivefeste OG felg laget for felgbremser. Har du en terrengsykkel med skivebremser, passer disse hjulene rett inn, for et 700c-hjul med racer er ikke større enn et 26" hjul med 2.1"-dekk (2.3" hvis du velger 30mm cyclocross-dekk for grusbruk). Ikke noe problem å få plass i ramma, med andre ord. Undertegnede har hatt et liknende hjulsett (Deore Disc-nav, DT Revolution-eiker og Mavic CXP33-felg) i litt over ett år nå, og det gjør faktisk asfaltsykling til en morsom opplevelse.
Siden Mavic var smarte nok til å lage disse hjulene med felg for felgbrems, passer de også cyclocross-sykler, samt de nye 29"-syklene fra Gary Fisher. Eller hva med en racersykkel med skivebremser?
Vekten er 865g/1095g for frem/bak, og prisen blir ca £250. Rimelige saker, med andre ord.
Vi håper å komme tilbake med test av de forskjellige modellene når de blir tilgjengelige i Norge.