Chris King har siden den spede begynnelsen for 25 år siden, laget det beste styrelageret som kan kjøpes for penger. Siden den gang har selskapet sakte mensikkert vokst seg større, og flere og flere produkter har blittlansert. For 2002 har en rekke nye produkter blitt lagt til en allredestor produktlinje, og nedenfor kan du lese om godsakene.
SteelSet
Dette er lageret for de som klarer å ødelegge både rammer ogstyrelager. Driver du med hopping fra hustak, eller generellt krasjerinn i ting fort og hardt, er dette for deg. Det som skiller dettelageret fra andre King-lager, og de fleste andre for den saks skyld,er at selve koppene er laget av stål. Den delen som presses inn irammen går tre ganger så dypt som vanlig.
Vekten er småkorpulente 223g, eller omtrent det doble av detvanlige NoThreadSet-lageret.
Perdidio
Det siste året har mange produsenter laget rammer som enten brukeret integrert styrelager, eller et internt styrelager. Forskjellen herer at det integrerte har lager som er presset rett inn i ramma, mensdet interne bruker kopper slik som vanlige lager, men disse koppene erhelt gjemt inne i ramma. King er ikke noe glad i den første typen, fordet forutsetter at ramma er laget veldig nøyaktig, noe King mener ikkeer mulig, samt at det er umulig for en sykkelbutikk å fikse ramma hvisdet skulle trengs. Det er rett og slett ikke laget freser for alle deforskjellige standardene, og skulle de bli tilgjengelige, blir det altfor dyrt for en butikk å ha dem på lager.
For å få orden på kaoset som hersker rundt dette, har King kommetmed en ny standard for et internt lager, med den samme høye kvaliteten som vi er vant tilderfra.
King Facing Tool
For å gjøre Perdido-standarden interessant for sykkelbutikkene,har King også laget et verktøy for å frese rammene før installering. Dette verktøyet består av femskjær, som kan endre skjærediameter ved å sette inn en foring. Dermedhar de fått ett verktøy som kan håndtere alt av seterør, styrerør,styrefremspring etc, og det er laget for å passe på et vanlig Park Tools T-håndtak.
ISO Disc
Den gangen King kom med sitt nå legendarisk navsett forskivebrems, DiscGoTech, var det mange forskjellige standarder for skivebrems påmarkedet. DiscGoTech hadde derfor ikke feste for skiven direkte, menkrevde et adapter for den standarden man brukte. Dette var veldigfint, for da kunne man plutselig bruke King-nav selv om man haddef.eks. Hope med 5-bolt skiver. Og for å skille mellom DiscGoTech ogISO Disc, har førstnevnte nå fått nytt navn, Universal Disc Hubset.
Nå som alle skivebremseprodusentene endelig har blitt enige om enstandard for skivefeste på navet, har King kommet med et nav spesielltfor dette. Det heter ISO Disc, og er lettere enn den gamlekombinasjonen av DiscGoTech og adapter. Og billigere for kunden, sidenman ikke trenger å bruke masse penger på adaptere.
De nye ISO Disc bruker selvfølgelig Kings egenproduserte lager avrustfritt kirurgisk stål, og tåler masse vann og dritt på innsiden førnoe blir ødelagt.
Vekt: 166g for fremnavet, 306g for baknavet.
20mm Thru-Axle Front Disc Hub
En av de tingene som har manglet i Kings sortiment, er et nav foralle med gjennomgående 20mm aksling foran. Tidligere var detteforbehold noen få utforsyklister, men de siste par årene finnes detknapt en utforgaffel som ikke bruker denne standarden. Og nå som både Rock Shox har kommet med sin Tullio og Marzocchi med sin QR20 på vanlige gafler, var det virkelig på tide at King kom med etpassende nav.
Det som skiller dette navet fra andre 20mm-nav, er at det har sinegen aksling. Gaffelens 20mm-aksling skal stikkes inn i denne, og detgjør navet helt upåvirkelig av hvor hardt man skrur til 20mm-akslingeni gaffelen. Noen nav er slik at hvis man strammer akslingen for hardt,presses gaffelbeina sammen, og lagerne får for høy belastning. Andrenav har ingen mulighet for justering overhodet, og blir slarkete såfort lagerne blir litt slitt.
Vekt: 207g uten gaffelens 20mm aksling.
Hjulsett
King har endelig bestemt seg for å kaste seg på ferdighjulbølgen. De lanserer to hjulsett, Disc Mountain og Classic Mountain. Begge skalligge på under USD500 i Statene, og det er billig når man vet at defleste andre high-end hjulsettene ligger på USD700-800. Hva prisenblir i Norge er vanskelig å si.
Disc Mountain bruker ISO Disc-nav, Bontrager Mustang skivebremsefelg, Wheelsmith DB14-eiker,og aluminiums-nipler. Det er bygget 3-kryss hele veien. Denne kombinasjonen gir ikke de aller letteste hjulene,men heller et hjulsett som vil holde i mange, mange år uten problemer.
Vekt: Front: 793g, bak: 937g
Classic Mountain bruker de vanlige navene til King, og er helt geniale i sin enkelhet.
Fremhjulet bruker Bontrager Valiant-felgmed 28 hull, Wheelsmith XL14-eikeri 2-kryss, og aluminiumsnipler. Vekten er helt akseptable 673g.
Bakhjulet bruker Bontrager Valiant Asym-felgmed 32-hull, Wheelsmith XL14 eiker med 3-kryss på drivsiden, og 2-kryss på venstresiden, samt aluminiumsnipler. Vekten er 868g.
Her har de altså laget et hjulsett som veier omtrent som et hjulfra en stor fransk produsent, men som har en holdbarhet som får den berømte franske til åsprekke av skam.
Sykkeldelisker importør av Chris King i Norge.