Systemhjul fra DT

DT Swiss har tidligere levert ferdigbygde hjulsett av standard komponenter. Nå lanserer de sitt første systemhjul. DT TRICON er et 1550 grams stihjulsett klart for å monteres slangeløst.

Sist oppdatert: 16. mars 2010 kl 13.38
DOPA BRØDRE:  De to brødrene Pawel og Kacper Szczepaniak tok gull og sølv i U23-klassen i årets VM i sykkelcross. Etter rittet ble de begge tatt for EPO-bruk. Foto: Snorre Sverreson Jensen
DOPA BRØDRE: De to brødrene Pawel og Kacper Szczepaniak tok gull og sølv i U23-klassen i årets VM i sykkelcross. Etter rittet ble de begge tatt for EPO-bruk. Foto: Snorre Sverreson Jensen
Lesetid: 2 minutter

DT Swiss XM 1550 TRICON er hjulsettets fulle navn. XM står for cross mountain, eller stisykling på norsk. 1550 angir vekten, 700 gram foran (710 for 15mm aksling), 850 gram bak.

TRICON er forkortelse for Triple Connection, og henviser til hjulets spesielle eikemønster. Hvert nav har 4 flensutstikk på hver side, og 3 eiker festes i hvert utstikk (til sammen 24 eiker). Eikene legges i noe DT har kalt ett kråkefot-mønster, med både radielle og kryssende eiker. Dette skal gi lav vekt og høy stivhet. DT har målt TRICON til nesten samme stivhet som det 200 gram tyngre EX 1750-hjulsettet.

Smart eikeløsning

Innfestningnene mellom eiker og felg er en liten genistrek. Eiken festes med en stor oval nippel som tres i fra undersiden uten verktøy, og strammes ved navet med en medfølgende torx-formet eikenøkkel. Nippelen henger fast i eiken. Systemet gjør det mulig å bytte ødelagte eiker uten å ta av dekk, og uten å være redd for å miste små deler.

Den store kontaktflaten mellom nippel og felg gir lavere vekt uten å gå utover styrken. Felgen har utvendig bredde på 26 mm og er helt tett i felgbanen. Dette gir god støtte for slangeløse dekk med stort volum.

Todelt nav skal gi bedre holdbarhet

Spennet fra eikene er noe av det som gir størst påkjenning på et tradisjonelt nav. Kreftene gjør at navet, og derfor også lagerbanen utvider seg. For å unngå dette har DT separert navskallet fra flensutstikkene. De to delene limes så sammen og festes med skruer. Løsningen gir bedre pasning mellom lager og nav, noe DT mener skal gi bedre holdbarhet.

Publisert 16. mars 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 16. mars 2010 kl 13.38
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen