DT Swiss XM 1550 TRICON er hjulsettets fulle navn. XM står for cross mountain, eller stisykling på norsk. 1550 angir vekten, 700 gram foran (710 for 15mm aksling), 850 gram bak.
TRICON er forkortelse for Triple Connection, og henviser til hjulets spesielle eikemønster. Hvert nav har 4 flensutstikk på hver side, og 3 eiker festes i hvert utstikk (til sammen 24 eiker). Eikene legges i noe DT har kalt ett kråkefot-mønster, med både radielle og kryssende eiker. Dette skal gi lav vekt og høy stivhet. DT har målt TRICON til nesten samme stivhet som det 200 gram tyngre EX 1750-hjulsettet.
Smart eikeløsning
Innfestningnene mellom eiker og felg er en liten genistrek. Eiken festes med en stor oval nippel som tres i fra undersiden uten verktøy, og strammes ved navet med en medfølgende torx-formet eikenøkkel. Nippelen henger fast i eiken. Systemet gjør det mulig å bytte ødelagte eiker uten å ta av dekk, og uten å være redd for å miste små deler.
Den store kontaktflaten mellom nippel og felg gir lavere vekt uten å gå utover styrken. Felgen har utvendig bredde på 26 mm og er helt tett i felgbanen. Dette gir god støtte for slangeløse dekk med stort volum.
Todelt nav skal gi bedre holdbarhet
Spennet fra eikene er noe av det som gir størst påkjenning på et tradisjonelt nav. Kreftene gjør at navet, og derfor også lagerbanen utvider seg. For å unngå dette har DT separert navskallet fra flensutstikkene. De to delene limes så sammen og festes med skruer. Løsningen gir bedre pasning mellom lager og nav, noe DT mener skal gi bedre holdbarhet.