Test av Claes Henrik Sykkel CHS 29 Light 27 ritthjul
Claes Henrik Sykkels ritthjul, CHS 29 Light 27 har supre nav, lette karbonfelger og er bygget med nøyaktig håndlag. Vi har med hell utsatt dem for mer juling enn ritthjul egentlig er bygget for.
Utenfor Drøbak ligger Claes Henrik Sykkel. I et av de rødmalte husene på tunet med adressen Osloveien 170 holder Claes Henrik Sykkel hus.
Claes Henrik selger og mekker på entusiastsykler i den øvre prisklassen, både til terreng, gravel og landevei og har etter mange år med anonym hjulbygging og hjulretting nå startet egen hjulproduksjon.
Som hjulmerker flest skaffer Claes Henrik karbonfelger fra Kina og skrur disse sammen med kvalitetseiker fra Sapim eller DT-Swiss og nav fra Industry Nine.
Vi fikk låne et par av hans letteste hjulsett. CHS 29 Light 27. Dette hjulsettet er som navnet tilsier til 29er-hjul og har felger med 27 mm innvendig bredde.
Eiketallet er på 28 og hver eike er festet i felgene med Sapim Double Square messing-nipler. Dette øker vekten noe i forhold til alu-nipler, men sikrer at niplene ikke korroderer i møte med diverse latex-væsker som brukes til å sette opp hjul slangeløs.
Eikene er festet i Industry Nines 1/1-nav med hele 90 inngrepspunkter. 1/1 er altså navnet på navmodellen - ikke en helt ny type nav.
Hjulene er klare for slangeløs sykling, så klart. Vårt hjulpar kom levert med Reserve Fillmore-ventiler som en ekstra moderne touch.
Testingen
Vi monterte Maxxis Ardent Race 2,4 WT på CHS-hjulene og har i testperioden brukt dem til rask og tidvis leken stisykling i Oslo-marka. Hjulene har blitt brukt på en Santa Cruz Blur Trail og har blitt brukt parallelt med Reserve 28 XC-hjul med DT350-nav og 24 eiker.
Vi sjekket eikespennet med en Park Tool-eikespennmåler for å verifisere at hjulene er bygget med jevnt og homogent eikespenn.
Målingene av eikene viste at det er en viss variasjon i spenn mellom eikene. Som forventet er eikene i forhjulet noe strammere enn i bakhjulet. Variasjonen i eikespenn lå på mellom 10-15 % fra slakeste til strammeste eike på samme side av de forskjellige hjulene. Variasjonen i forhold til snittspennet var på mindre enn 5%.
Sammenlignet med våre referansehjul, Reserve XC 28 var CHS-hjulene ørlite gran slakere bygget, men med tilsvarende variasjon i eikespenn.
Reserve XC 28 har ganske likt oppsett som CHS-hjulene. Med DT 350-nav koster de også ca 16 000 kroner. Vekten er noe høyere. Vi veide vårt sett til 1520 gram, altså 100 gram mer enn CHS-hjulene.
En del av testingen foregikk ved at vi syklet i en av våre vanlige testløyper ved Gaustad i Oslo. Her syklet vi flere ganger opp og ned den samme tekniske stien og byttet mellom CHS-hjulene og Reserve XC 28. Vi flyttet dekkene mellom hjulene og syklet med samme dekktrykk. På denne måten ble små nyanseforskjeller mellom hjulsettene noe mer følbare.
I praksis
Et hjulsett med 27 mm innvendig felgbredde på 1400 gram for paret er lett. At hjulene også har 28 eiker gjør den lave vekten enda mer imponerende. Relativt høyt eiketall muliggjør lettere felgring.
Hjulene er lynraske å sette opp slangeløst. Dekkene tar luft umiddelbart. Fillmore-ventilene gjør en god jobb her.
Ute i terrenget føles hjulene lette og kvikke. Kvikkere enn de tilsvarende Reserve-hjulene vi hadde på sykkelen fra før. Kvikkheten går likevel ikke på bekostning av komfort. Hjulene føles også hakket mykere enn Reserve-hjulene, på en god måte.
Presisjonen virker å være godt ivaretatt, selv om hjulene flekser noe når vi presser hjulene hardt i svingene. En viss fleks i hjulene gir økt grep og komfort i terrenget.
Vi har syklet tidvis grove og steinete stier - grovere enn det man oftest møter i terrengsykkelritt, men som likevel er vanlig under stisykling. Hjulene har holdt prikkfritt under testing, til tross for et par gjennomslag gjennom bakdekket har vi ikke skadet felgene på noe vis, eller klart å slå hjulene ut av retthet.
Hjulene er like rette etter testperioden som de var da vi fikk dem.
Nav med ekstra grep
Navene fra Industry Nine har den særegne summelyden vi vet å sette pris på i nav med mange inngrepspunkter. Ikke bare gir de tette inngrepene en fin lyd, de gjør også at hjulene griper direkte når vi legger kraft i pedalene.
Faktisk er forskjellen mellom baknav med vanlig antall inngrepspunkter større enn vi forventet. DT Swiss kommer vanligvis med 18 eller 36 inngrepspunkter. Industry Nine-navene har 90 inngrepspunkter og kun 4 grader dødgang, noe som gjør at følelsen blir tett opp mot det man kan få med en sykkel med fastnav.
I teknisk krevende terreng, spesielt krevende klatringer, kan dette bety forskjellen mellom å komme opp og ikke gjøre det. Må du stoppe å tråkke midtveis i en klatring får du umiddelbart svar fra bakhjulet når du begynner å trå igjen, selv når du har måttet trå bakover et øyeblikk for å unngå og slå pedalen borti en stein eller tilsvarende.
Under testingen ble vi overrasket over hvor stor forskjellen mellom CHS-hjulene med I9-navene og Reserve 28-hjul med DT Swiss 350-nav føles i praksis. Også den lavere vekten på CHS-hjulene, sammenlignet med Reserve-hjulene var følbar.
I krevende klatringer gir baknavet med de tette inngrepspunktene ekstra fremdrift. I det vi bryter oss opp bratte kanter og kan akselerere utover flaten på toppen, kjenner vi at vi skyter raskere fart med I9-navene enn med referanse-navene fra DT.
Den mer direkte kraftoverføringen gir et ekstra driv i hver akselerasjon. Også i hopp utfor kjenner vi at vi får gitt kraft til bakhjulet allerede før landing. De ekstra inngrepspunktene gir mindre hakking i tråkket og følelsen av å kunne tråkke et tyngre gir i terrenget. Den direkte kraftoverføringen gir oss følelsen av at vi raskere kommer over et litt tungt gir i terrenget.
Hjulbygget har god spenst og det oppleves som at vi kan spenne opp hjulene på en forutsigbar måte foran hopp og kjappe retningsendringer i terrenget. Ved å sette trykk på hjulene gjennom en sving, kan vi sprette ut av svingen og skyte fart.
Reserve-hjulene vi bruker som referanse her føles hakket dødere og tidvis noe mer plantet. Den ekstra vekten på disse stjeler noe spring i sykkelfølelsen, samtidig som de gir inntrykk av dempe noe mer vibrasjoner enn lettvekterne fra Claes Henrik.
Med 2,4 WT-dekk med ganske tynne sidevegger er det viktigere med god felgbredde enn med mange andre dekk-varianter. De krokløse felgene på CHS-hjulene gir skikkelig god støtte til dekkene.
Når vi presser hjulene hardt i svinger føles det som om de holder godt, selv om totalen sammenlignet med Reserve 28 føles noe mykere - mykheten gir seg også utslag som spenst, noe som gir lekne og livlige egenskaper både oppover og nedover.
Den ene millimeteren CHS-hjulene er smalere enn Reserve XC 28 gir seg også utslag i hakket mykere dekkfølelse i svingene med samme dekktrykk.
Konklusjon
Ritthjulene til Claes Henrik er godt bygget og er satt sammen av kvalitetsdeler med gode egenskaper.
Industry 9-navene gir et supereffektivt tråkk samtidig som de er lette og robuste. Antallet eiker og bruken av standard messingnipler gjør at hjulene vil holde godt og være lette å eventuelt gjøre service på.
Felgbredden er ganske spot on for moderne rittdekk i 2,3-2,4-tommers bredde. At hjulene leveres med supre Fillmore-ventiler og både har livstidsgaranti på bygget - altså om eiker skulle løsne uten videre - og krasj-replacement på felgen gjør dem til et trygt kjøp til tross for at det ikke står en internasjonalt kjent logo på felgene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.