Test av Crank Brothers Synthesis Enduro 11 karbonhjul
Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming enn andre produsenter. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. De har også spesielle kvalitetsnav laget av Industry Nine.
Crank Brothers har prøvd seg på hjul tidligere. Deres Cobolt og Iodine-hjul med nipler som utgjorde halvparten av eikelengden vakte oppsikt, men ble aldri helt anerkjent som reelle oppgraderinger.
Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. Ikke bare er bakfelgen noe smalere enn forfelgen, selve forhjulet er også laget mykere enn bakhjulet, med 4 eiker mer i bakhjulet enn i forhjulet.
Den litt breiere forfelgen skal gi støtte for ekstra breie dekk og også gi bedre fasong på dekket når det kommer til svinggrep. Bredden på bakfelgen gir dekkene en rundere og høyre profil, som kan hjelpe på bremseegenskaper og grep under tråkking.
Crank Brothers-hjulene har også lav profil på karbon-felgen. Men i motsetning til Zipp-hjulene i denne testen har de fortsatt dobbel bunn. Rommet under den bunnen som er mot dekket er veldig grunt. I tillegg er litt ekstra karbon rundt hvert eikehull.
Synthesis-hjulene til Crank Brothers har litt lik tilnærming som Zipp-hjulene. Forhjulet er konstruert for å flekse mer for å gi demping og økt grep, samtidig er bakhjulet laget stivt for direkte kraftoverføring, enten det gjelder i akselerasjon eller nedbremsing.
I praksis føles også Synthesis-hjulene som en mellomting mellom DT-hjulene og Zipp-hjulene. Mindre skarpe i front enn DT-hjulene, samtidig ørlite grann strammere enn Zipp-hjulene.
Industry Nine-navene forsterker følelsen av at bakhjulet fra Crank Brothers lystrer raskt og uten forsinkelse. De ekstremt tette gripepunktene gir en spesielt effektiv følelse. Nesten som å sykle med fastnav. Det er aldri noe dødgang i tråkket, noe som gjør at pedalene griper fra første grad når du trår til i korte kneiker, eller ut av tekniske partier.
Opp tekniske crux der du må time pedalene perfekt, føles det som om den direkte kraftoverføringen gir en liten fordel. Du kan trå litt bakover for ikke å smelle pedalen inn i en stein, for så å tråkke i gang igjen med en gang du er forbi hindringen. Det gir følelsen av å være tettere koblet til sykkelen enn med noen av de andre hjulene.
Også den hvinende lyden når vi ikke trår inspirerer. Spesielt under korte hopp er det kult å høre bakhjulet virkelig suse rundt mens vi flyr gjennom lufta. Det gir en følelse av å hoppe lenger enn vi faktisk gjør.
Crank Brothers Synthesis Enduro 11 selges som par og kombinerer stivhet bak med dempende og grepsøkende fleks i front. X-faktoren med det unike baknavet fra Industri Nine gjør at det var Synthesis-hjulene vi ble mest inspirert av å sykle på. Hjulene er også de dyreste i testen, selv om det ikke skiller mer enn 15 prosent mellom de minst dyre Zipp-hjulene og hjulene fra Crank Brothers.
Stisykling og endurosykling er noe de fleste av oss kun driver med fordi det er skikkelig moro. Crank Brothers Synthesis 11 er de hjulene i denne testen som vi føler det er aller mest morsomt å sykle fort og hardt med. Mye av dette skyldes det suverene baknavet. Den kombinerte følelsen av stivhet og umiddelbar akselerasjon fra bakhjulet med en dempende fleks i front gjør at Crank Brothers-hjulene gir følelsen av å ha det beste fra både DT og Zipp-hjulene i denne trioen.
Crank Brothers har kanskje ikke det beste ryktet som hjulprodusenter, men de har gjort leksa si med Synthesis-hjulene. Pålitelige nav og servicevennlig og velprpøvd konstruksjon forøvrig gjør at disse hjulene bør gi mange år med godfølelse i terrenget. Crank Brothers garanterer også karbonfelgen mot brekkasje under sykling på livstid - så hvis du sprekker, eller knekker felgen under sykling vil Crank Brothers erstatte den for deg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.