I denne testen har vi sett på tre ulike kofferter. Her kan du lese om flere!
Som regel når du flyr med sykkelen skal du reise videre fra flyplassen i en leiebil, med tog eller buss. Det er derfor en fordel om kofferten ikke er større enn den må være.
Det er også en klar fordel om kofferten kan pakkes ned til en mindre enhet slik at du kan lagre den under senga på hotellet, i boden hjemme eller få plass til både den og sykkelen bak i leiebilen hvis du skal flytte på deg i løpet av sykkelferien.
Her finner du flere saker om sykkelutstyr.
Til slutt er det helt klart en fordel at sykkelkofferten er lett å pakke sykkelen ned i. Vi vil helst slippe å demontere sykkelen mer enn nødvendig og vi ønsker oss lommer til småting som pedaler, miniverktøy og pumpe inni eller utenpå kofferten.
Dette gjør at vi slipper å pakke inn disse tingene i ekstra poser, samt at det er lettere å reise på tur med bare sykkelkofferten og håndbagasje. Noen flyselskap lar deg fly med sykkelkoffert som den ene bagasjen du sjekker inn, uten tillegg i prisen, så fremt ikke totalvekten på sykkelkofferten overskrider 23 kilo.
Pakker du smart og har en relativt lett terrengsykkel kan du klare dette med disse koffertene. Med SAS koster det 240-410 kroner ekstra hvis sykkelkofferten veier mellom 23 og 28 kilo. 28 til 32 kilo koster fra 450 til 870 kroner ekstra avhengig av om du skal fly innenlands, i Europa eller til Asia og Nord-Amerika.
Vær også obs på at en del togselskap krever at du har sykkelen i koffert for å få den med på toget. Dette gjelder for eksempel på hurtigtog i Spania og Frankrike.
Både EVOC og Douche Bags imponerer oss i denne testen. De er begge solide kofferter med mange smarte løsninger og detaljer. Til slutt handlet det om hvilken koffert som beskytter sykkelen aller best.