En god sykkellykt forlenger sesongen og gir sykling en ny dimensjon - vi har testet de mest spennende alternativene og har testet totalt 50 sykkellykter.
Å kjøpe en god sykkellykt er en av de smarteste investeringene du kan gjøre som syklist.
Ikke bare gjør en god sykkellykt deg synlig og dermed også tryggere i trafikken, men det kan også gjøre sykkelsesongen lenger ved at du kan dra ut etter mørkets frembrudd.
Det finnes et stort utvalg sykkellykter. Har du definert behovet ditt og hvor mye penger du vil bruke, står du fortsatt igjen med flere valg.
Terrengsykkel.no tester sykkellys i form av sykkellykter, hodelykter og multisportlykter og har funnet de beste modellene og fler anbefalinger
Fra Moonlight har vi testet modellene Bright As Day 1300, 2000, 3000 og 4000.
Så mange lumen trenger du
Lumen er måleenheten de fleste lykteprodusenter oppgir når de snakker om lysstyrke på lyktene sine. Dette sier noe om hvor mye lys lykta gir. Jo høyere tall, jo mer lys.
De fleste sykkellyktene vi tester har lysstyrke fra cirka 1000 lumen til 4000 lumen, men vi har også testet mer ekstreme varianter, helt opp til 12 000 lumen.
Under ser du et eksempel med to sykkellykter; den første har 3200 lumen, og den andre har hele 8000. 3200 lumen oppleves som mer enn nok lys til å sykle med, men du vil se at det er også andre forskjeller som spiller inn, som spredning av lys til sidene: (bla med piltastene fra side til side for å sammenligne)
3200: Lykt én har 3200 lumen. Dette er en lykt som har mer enn nok lys til sykling.
8000: Forskjell er det likevel; 8000 lumen er vanvittig mye, og denne lykta sprer også lyset mer utover til sidene.
Hvor mye lumen du trenger, kommer litt an på bruken. Til transport i det daglige langs sykkelveier vil enn lykt opp til 1000 lumen både være synlig, og til dels lyse opp veien for deg.
Hvis du sykler i skogen på grusveier og stier, bør du minimum ha rundt 1500 lumen. Dette er litt avhengig av om du bare skal ha én eller to sykkellykter, mer om det senere.
Er du en stisyklist som nå skal utvide høst-og vintersesongen? Da trenger du i så fall både en kraftigere sykkellykt og mer batteritid enn om du bare skal pendle til og fra jobb på sykkel, og har maks 45 minutter reisevei.
Batteri og batteritid
Nesten enhver sykkellykt er oppladbar, men løsningene varierer. Noen sykkellykter lader du bare med en USB-kabel fra datamaskinen din eller vegguttak, noe som er spesielt praktisk hvis du for eksempel bruker lykten til jobbsykling. Andre lades med stikkontakt.
Noen produsenter slår seg på brystkassa over hvor lang batteritid lykten har på maks styrke. Det er vel og bra, men realiteten er at hvis du skal være ute på stitur i kaldt vær, vil batteritiden reduseres noe, og du har uansett ikke alltid bruk for å ha maks lysstyrke.
I oppoverbakker og lange klatringer vil det med mange sykkellykter være aktuelt å justere helt ned til laveste nivå. Derfor er det interessant å se hva som er oppgitt brenntid på for eksempel nest høyeste styrke.
Fester
Her bør du være spesielt oppmerksom.
Mange sykkellykter er også det som kalles multisportlykter, altså at de er tiltenkt flere typer bruk.
Men det betyr ikke nødvendigvis at de leveres med fester, eller riktige fester for sykling. Skal du kjøpe sykkellykt, bør den som minimum enten ha hjelmfeste eller styrefeste, men helst begge deler.
De fleste leverandører leverer lyktene slik, men ikke alle. For noen produsenter er dette som ekstra sykkelutstyr å regne, sjekk produktbeskrivelsen nøye før du handler.
STYREFESTE: Denne Magicshine-lykten benytter seg av et styrefeste i GPS-stil. Enkelt i bruk, du kan bare klikke og vri den ut. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MINIMALISTISK: Denne lykten fra Outbound benytter seg av et GoPro-feste. Enkelt og veldig praktisk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Denne Outbound-lykten bruker et smart klikk/vri-feste i front. Solid og enkelt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Noen sykkellykter har spesialfester som kun fungerer med deres lykter, mens andre benytter seg av allerede gjeldende standarder, som for eksempel GoPro-fester.
Skal du ha sykkellykt på styret, bør du sjekke om styrefestet til lykten fungerer med ditt styre. De to vanligste styrediameterne på markedet nå, er 31,8mm og 35 mm.
Dette er kravene til lys og refleks på sykkel i trafikken
Dette er kravene til lys og refleks i trafikken
Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys.
Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område.
Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
Lyktene skal være festet på sykkelen.
Det skal være rød refleks bak.
På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler der du ikke kan montere refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.
Refleksene skal være av godkjent type.
Kjøper du sykkellykt, må du kunne gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene.
Kilde: Forskrift om krav til sykkel, lovdata.no.
Vis mer
Slik monterer du en sykkellykt
Hva er den beste måten å bruke sykkellykta på?
Det er i hovedsak to måter man bruker en sykkellykt på;
Alternativ én er å montere den på styret.
Da fester du lykta til styret med et spesialfeste, gjerne helt inne ved styrefremspringet. Batteriet monterer du da til ramma med en gummistropp eller borrelås.
Alternativ to er å montere den på hjelmen. Dette gjør du som regel med et spesialfeste for hjelmen, som enten stroppes fast eller limes fast til hjelmen med dobbelsidig teip. Batteriet (hvis det er litt stort) putter du i sekken eller ei lomme på jakka.
Et tredje alternativ er at du gjør begge deler, med to sykkellykter.
Å sykle med to lykter koster selvfølgelig dobbelt så mye, men det er spesielt to gode argumenter for det;
Du vil få et jevnere lysbilde. To lykter gjør at du visker ut skyggene som kan oppstå hvis du bare har én lykt på styret.
Du vil alltid ha lys dit du retter blikket. Har du kun en lykt på styret, vil du ofte få blindsoner som ikke er opplyst når du svinger styret.
Vår anbefaling er: Har du råd til to lykter, er dette ideelt. Hvis du bare har råd til én lykt; kjøp en ganske kraftig en (rundt 2-3000 lumen) og montér den på hjelmen.
Her kan du se eksempel på forskjellen mellom én og to lykter: (bla med piltastene fra side til side for å sammenligne)
KUN PÅ STYRET: Her ser du et eksempel på lysbildet du får med én lykt på styret. Bla videre for å se hvordan det blir med lykt på hjelmen i tillegg. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DOBBELT SÅ BRA? Med en lykt på hjelmen i tillegg, oppnår du to ting; du får et større/bredere lysbilde, og få avdekket skygger bak steiner og røtter i terrenget. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hvis du nesten utelukkende skal sykle på sti, og bare har én sykkellykt, vil vi råde deg til å ha den på hjelmen. Det er kanskje litt mer jobb, men da sikrer du deg at du lyser opp akkurat dit du ser rundt svinger.
Forskjellen på å sykle med bare én eller to lykter kan være stor: (bla med piltastene fra side til side for å sammenligne)
ÉN LYKT: Her er samme bilde fra siden - én lykt montert på styret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TO: Her er lykten på hjelmen slått på i tillegg. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DOBBEL-OPPSETT: Har du råd til det, kan et oppsett med to sykkellykter gjøre sykkelopplevelsen ekstra bra. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Slik tester vi sykkellykter
Testene våre er i all hovedsak praktisk gjennomført. Vi har ladet, montert, og brukt hver sykkellykt flere ganger. Lyktene har blitt testet på styret, og de som lar seg montere på hjelm, har vi også testet til dette.
Hver sykkellykt har blitt brukt både på alt fra tekniske stier til grusveier og asfalt, i all hovedsak i lavlandet i skogen. Vi har testet lyktene kun til sykling. Samtidig vet vi at mange syklister også driver med minst én aktivitet i tillegg til syklingen.
Derfor er det ingen ulempe om for eksempel lyktehodet er lite og kompakt, slik at den kan brukes som hodelykt. Det er også bare en bonus om det følger med et hodebånd som gjør det mulig å bruke lykta til dette.
Det er viktig å understreke at øyet tilvenner seg lysmengden det har tilgjengelig. Noen produsenter er opptatt av at de gir mest lumen for pengene, andre er opptatt av hvor mange «ekte» lumen de leverer, sammenlignet med andre.
Vi har ikke måleutstyr for å kunne gjøre vitenskapelige målinger av lysmengde, men vi har vært opptatt av spesielt én ting; leverer sykkellykten det vi opplever som nok lys til å sykle med?
Da tenker vi på allsidig bruk, alt i fra rolig pendling langs opplyste veier, til turer på grus i marka, og ikke minst stisykling.
Sistnevnte setter litt større krav til lysmengde enn de to andre, spesielt i høyere fart. Dette vil du også se i testene våre.
I vårt totalinntrykk av sykkellykten inngår de følgende kriteriene:
Montering (festeanordninger, er det tungvint eller lettvint)
Brukervennlighet (betjening, navigering i menyer/lysmoduser
Allsidighet
Lysstyrke
Vis mer
Alle våre tester av sykkellykter
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.