Skal du kjøpe din første sykkellykt? Hvor kraftig sykkellykt trenger du til stisykling, og må man egentlig ha lys på sykkelen i trafikken? Her er svar på noen av spørsmålene som reiser seg.
Dagene blir kortere og kortere, og snart er den mørke og kalde tida virkelig her. Da trenger du god belysning på sykkelen.
En god sykkellykt øker både sikt og trygghet, det være seg om du skulle sykle i trafikken eller langs mørke stier og skogsveier.
Har du aldri eid en sykkellykt før?
I denne lista har vi forsøkt å svare på noen av de vanligste spørsmålene som reiser seg.
1. Hvor mye bør en sykkellykt koste?
Sykkellykter fås i alle prisklasser, helt fra noen hundrelapper til mange tusen kroner.
Det er ingen automatikk i at dyre lykter er bedre enn de rimeligere. Les derfor testene våre nøye, og finn ut hva du har behov for.
Hvis du bare er nysgjerrig, og usikker på om du kommer til å sykle med lykt, kan du kjøpe en rimelig lykt for å prøve. Lykter som er kraftige nok til stisykling (se punkt 2) får du som regel til godt under 1000 kroner.
Men så er det ofte slik at dyre lykter både har bedre festeanordninger, utvalg av tilbehør, og byggekvalitet enn rimelige.
Finner du ut at sykling i mørket er noe du vil holde på med, kan det være lurt å investere i en som er dyrere.
2. Hvor kraftig lykt trenger jeg?
Det kommer an på hva du skal bruke den til.
I trafikken er det som kjent viktig å bli sett, og til det formålet vil helt enkle lykter til en hundrelapp eller to gjøre jobben. Men sykler du partier uten gatelys så skader det ikke å ha litt å lyse med.
Til transportsykling vil lykter opp mot 500 lumen i styrke gjøre jobben.
Skal du sykle grusveier og/eller sti i mørket, og spesielt i høstmånedene hvor det ikke har kommet snø og er skikkelig mørkt, bør du ha en lykt på rundt 1500 lumen eller mer.
En god sykkellykt forlenger sesongen og gir sykling en ny dimensjon - vi har testet de mest spennende alternativene og har testet totalt 50 sykkellykter.
Skal du sykle i mørket må du ha lys på sykkelen. Men det finnes gode og dårlige sykkellykter. Og hvor mye lumen trenger du egentlig?! Les vår guide og tester av 37 forskjellige lykter her.
3. Hva må jeg huske på når jeg kjøper lykt?
Mange sykkellykter er egentlig det som kalles «multisportlykter».
Det vil si at de er laget for å brukes til en rekke forskjellige aktiviteter som løping, langrenn, etc.
4. Hvor mange lykter må jeg ha for å sykle?
I trafikken finnes det lover og regler som sier noe om hvor mye lys du må ha.
Men hvis vi skal se utelukkende på hva du trenger for å se godt selv? Du klarer deg fint med én lykt når du sykler. Men vi anbefaler deg å bruke to når du skal sykle sti. Da kan du ha én på hodet og en på styret.
Bruker du et slikt oppsett, kan du ha en kraftig lykt på styret som gir deg overblikket, og en litt svakere lykt på hodet som kan fungere som «spotlight» og lyse dit styret ikke er pekt mot.
Skal du sykle i trafikken er det også noen regler som gjelder, se punkt 7.
5. Har det noe å si hva lykten veier?
Ja og nei, og det kommer an på.
Generelt er det ikke ønskelig å drasse på for mye vekt, men her må du se an både lykten og hvordan du skal bruke den.
Skal du kun bruke lykten på hodet? I så fall bør du sjekke at lykten kan brukes med forlengerkabel, slik at du kan putte batteriet i sekken eller ei lomme på jakka. Dermed ender du kun opp med å ha lyktehodet på hjelmen. Da bør du se på hva lyktehodet veier separat.
Skal lykten brukes på sykkelen, har vekt litt mindre å si.
Men om lykten veier mye, bør du sjekke at den har solid festeanordning slik at verken lyktehode eller batteri løsner og i verste fall skraper opp overflatene de er montert mot.
Den første snøen har falt mange steder allerede. Det betyr muligheter for nye sykkelopplevelser. Har du ikke prøvd å sykle på vinteren før er det på høy tid.
Hvis du skal sykle på sti og bare skal ha én lykt, er vår klare anbefaling å ha lykten på hodet.
Da vil lyset følge blikket ditt, og du har til enhver tid oversikt dit du retter blikket.
Skal du bare bruke lykten til pendling og sykling i byen kan lykten fint monteres på styret.
7. Hva sier lover og regler om lys på sykkel?
I senere tid har det spesielt i storbyer med en økende andel syklende vært fokus på lyktebruk. Mange har blitt bøtelagt i kontroller i f.eks Oslo. Vi bruker Statens vegvesen som kilde, og de sier følgende:
Dette er kravene til lys og refleks:
Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område.
Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
Lyktene skal være festet på sykkelen.
Det skal være rød refleks bak.
På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.
Refleksene skal være av godkjent type. En må i utgangspunktet gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene.
Å bruke klær med neonfarger og refleks er nesten like viktig for å bli sett som lys. Klær med sterke farger øker også synligheten betraktelig i dagslys.
Merk også at Statens vegvesens jurist påpeker at hodelykt ikke er godkjent, så du kan risikere å bli bøtelagt i kontroll hvis det er eneste lys du bruker på eller langs veien.
8. Hva bør jeg ikke gjøre med lykten?
Ikke blend andre.
Husk at de aller fleste lykter laget for sykling og som er kraftigere enn 400 lumen vil oppleves som skarpt lys for andre du møter.
Det være seg i skogen eller langs veien. Å få en lykt på 3000 lumen i fleisen hvor det ellers er svarte natta, kan være både ubehagelig og irriterende.
Blend ned lykten i god tid før du møter andre, eller hold en hånd foran deler av lykten for å skjerme den skarpeste lysstrålen hvis situasjonen tilllater det.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.