Lyktene vi har hatt til test er tilsynelatende i forskjellige klasser, og skjeve sådan. De er begge dyrere enn sine motparter fra kjedebutikkene, har en vesensforskjell i påståtte lumen og attpåtil er den tilsynelatende labreste lykten den dyreste av de, og det med en god margin. Så kanskje sammenlikner vi med dette epler og appelsiner?
Ikke helt. Det er helt klart forskjeller mellom disse lyktene, men vi tenker dette er to lykter som burde peke mot samme kjøper. Vi kan starte med å se på Geminis Olympia, deres kraftigste lykt. Den legger seg sånn cirka midt på treet prismessig, med en veiledende pris på 1899,- Nytt siden forrige versjon er lumenverdien, som har gått fra 1700 til 2100. Et stort poeng når du kjøper lykter, i de aller fleste tilfellene, er at lumenverdien er veiledende i den grad at du kan navigere mellom et merkes modeller, men ikke stort mer. Vi har ingen metode for å måle faktisk lumenstyrke presist, men vi vil påstå at dette er tilfellet også ved Olympia.
Slik er det for de aller fleste lyktene på markedet. I så måte er det greit. Det vi også kan si er at lyskjeglen fra lykten er bred, jevn og lyser med et klart, hvitt lys. Dette er viktigere. Å sykle i timesvis med kun monoton belysning fra en eller to lykter sliter på øynene, og en jevn stråle uten sterkere og svakere flekker hjelper godt på. Spesielt når man sykler på jevnt underlag, som snø. Her synes vi Olympia ligger noen hestehoder foran de rimeligere lyktene vi har prøvd.
Byggekvaliteten på Gemini Olympia er tillitsvekkende. Den befinner seg et sted mellom de rimeligste «kinalyktene» og de dyrere lyktene, som Lupine. Hodet er relativt kraftig, og kan minne litt om den populære Magic Shine MJ-872. Batteripakken, derimot, har ingen veske, men er en hardcase med en enkel festemulighet. Det følger med en elastisk borrelås som gjør at denne festes lett og solid under et langt nok styrestem. Skal du feste batteriet på et overrør med varierende dimensjon, er det dog bedre med en gummiforing (vi brukte en av de medfølgende gummiringene) og en skistropp eller liknende. Med denne løsningen fikk vi batteriet til å sitte bom fast uten å bråke eller matte lakken.
Ladetiden for det medfølgende 4-cellers batteriet var rundt fire timer, som hverken skuffer eller imponerer. Det som imponerte, derimot, var brenntiden, som på turer i fem til ti minusgrader holdt ut i opptil tre timer på full guffe. I og med at Gemini påstår en brenntid på 2 timer og 20 minutter er det slett ikke verst. Når vi stoppet opp, og lykten ikke fikk like effekitv luftkjøling, gikk lykten raskt automatisk ned i laveste effekt for ikke å gå varm.
Piko X4 er en av de minste lyktene til det tyske high-endmerket Lupine. Nettopp high-end er et nøkkelord når vi ser på denne lykten, for her kommer de positive inntrykkene på rad og rekke. Og det bør de, for prisen er vesentlig høyere enn de aller, aller fleste andre lyktene på markedet med 1200 påståtte lumen. Du faller kanskje av stolen når du ser prisen. 2999,- må du ut med for herligheten. Om du mistet pusten, hent deg inn igjen og les videre, for lykten er verdt det.
Vi har altså nevnt lumenstyrke som en variabel de fleste produsentene er liberale rundt. Det er ikke tilfellet med Lupine. Her faller ikke faktisk lumenverdi langt ifra de påståtte 1200 lumen. Men allerede før vi har slått på lykten er det noen punkter som gjør at prisen begynner å forsvares. Byggekvaliteten er uovertruffen. Det bittelille lyktehodet er skrudd fast med metallskruer i festebraketten. Til å feste lykten på styret finnes det en elegant hurtigkopling, aberet er at denne må du kjøpe i tillegg. Skal du ha lykten på hjelmen festes både lykt og batteri lett på med borrelås, og her kommer vekten inn; hodet veier bare 55g, og totalt faller lykten på 221g på vår vekt. En detalj er også batterifestet du kan sette der flaskeholderen kunne stått. Dette er riktignok også ekstrautstyr, men med litt pruting på loppemarkedsnivå lar det seg nok innlemmes i en akseptabel totalpris. Uansett er det en elegant og strømlinjeformet løsning.
Brenntiden på full guffe er oppgitt av tyskerne til omtrentlig to timer, det stemmer med hva vi fant ut også, både i beinkaldt vær og på nullføre. Det er helt greit, spesielt med tanke på hvor liten og lett lykten er. Men for all del, vi har også brukt lykten på topptur på ski, og til forskjell fra de rimeligere lyktene vi har prøvd, var det ingen problem å gå oppover i tre-fire timer med lykten på laveste nivå, for så å bombe ned igjen på full guffe. Dette med batteriet og lykten på hodet hele veien, med temperaturer godt nede i det blå feltet. Det er mer imponerende. Ladetiden er vesentlig raskere enn det meste vi har prøvd, etter endt tur tok det under to timer før lykten – til forskjell fra undertegnede – var klar for tur igjen.
Men den store tingen med Lupine-lykten er fargen lykten brenner på. Fargetemperatur kan ha mye å si for hvor behagelig det er å stirre inn i et lite, belyst felt i ellers stummende mørke over flere timer. Piko X4 brenner på 6000 Kelvin, som tilsvarer noe i nærheten av dagslys, mens billigere lykter ofte brenner mye sterkere, som kan bli slitsomt etterhvert som turen går. Testperioden med denne lykten har i all hovedsak foregått på snø i Tromsøområdet, og med masse hvite overflater er ikke dette poenget så viktig. Men på en tur sørover hvor det ennå var høstfarger ble dette tydelig. Spesielt grønt og gult ble mer tydelig, og det gjorde det lettere å orientere seg raskt på stien. Olympia-lykten stod en del tilbake på dette punktet, med mer blå-hvitt lys som gjorde de samme detaljene gråere.
Så hvordan henvender disse lyktene seg til kjøperen? Det er absolutt to forskjellige lykter, med sine ulike ulemper og fordeler. Men om du er ute etter en lykt av god kvalitet er begge fullgode alternativ som bør vurderes mot hverandre. Begge fungerer godt enten de er montert på styret eller på hodet, begge har god nok byggekvalitet til å tåle en smell og litt vær, og begge må kunne kalles lette nok til allsidig bruk.
Å argumentere frem en vinner er vanskelig. Vi ser heller på det som en sak for kjøper. Om lykten vil brukes frem til snøen kommer, for så å legges i skuffen til neste sesong er Piko X4 en soleklar vinner, komforten i fargetemperatur sørger for det. Om du derimot bruker lykten primært i vinterhalvåret er lysstyrken større og prisen lavere for Olympia. Skal du bruke lykten til sykling, løping, langrenn, klatring, pendling og alle de andre hobbyene som dreper tiden din, er Piko X4 lett og allsidig i så stor grad at vi ikke ser mange konkurrenter på markedet. Er du ute etter en kraftig, men rimelig lykt, har Gemini Olympia en lavere Kelvinverdi enn mange av de billigste lyktene, og kommer med alt du trenger for å montere på styret eller hodet. Så valget er ditt. Vi er så fornøyd med begge lyktene at vi er sikre på at du blir det også, uavhengig av hvilken du velger.
Gemini OlympiaPris: 1899,-Ytelse: 2100 lumenVekt: lyktehode 78g, total 330gImportør: Deler AS
Lupine Piko X4Pris: 2999,-Ytelse: 1200 lumenVekt: lyktehode 55g, total 221gImportør: DSG/ Bertel O. Steen