Plusser:
Flott finish Sentrert styreplassering Hodebånd og hjelmfeste i pakka Batteriene er enkle å plassere på ramma
Minus:
Skarpt styrefeste Litt svakt som eneste lys Ingen batteriindikator Lite avansert lader
I denne lyktetesten er det Hope-lykta som skiller seg aller mest fra resten. Den er usedvanlig lekker og har en byggekvalitet og finish som går utenpå alle de andre lyktene i testen. Batteriet er lite og nett og koblingene er solide og enkle å ha med og gjøre. Vi har testet lykta med styrefeste, men det følger også med hjelmfeste og hodebånd i pakka. Bra!
Hope sitt styrefeste festes til styret med to unbrakoskruer. Selve klemma er av flott utfrest aluminium, men den er litt skarp mot karbonstyret. Her bør det fores med litt tape, eller en tynn gummiremse. Styrefestet skiller seg også fra andre lykter ved at det gir deg muligheten til å plassere selve lyktehodet midt over styreframspringet, sentrert på styret. De som er opptatt av symmetri vil like dette, likeså de som gjerne trenger plassen på styret til computere, bjelle og brytere av ymse slag. Et ekstra blinkelys blir det også fin plass til på styret.
Selve festet er litt tungvint å feste til styret, men har du først festet det sitter det godt og trygt. Selve lyktehodet klikkes enkelt ned i festet ved å vri det 90 grader samtidig som du trykker ned. For å løsne lyktehodet gjør du det samme. Smart!
Lykta sitter godt på styret og i en fin posisjon. Muligheten til sentrering på styret er verdt litt ekstra. Knappen for å skru av og på lykta er lett tilgjengelig på toppen av lyktehodet og denne responderer lett til trykk med tjukke hansker.
Lykta rister ikke under bruk og lyset er hvitt og behagelig. Du kan velge mellom forskjellige styrker. Du kan programmere inn forskjellige sekvenser der styrken på maks og redusert styrke kan endres. I tillegg har du blinke-funksjon. På maks guffe gir Hope-lykta over 2 timer varighet på en lading. Det følger med to batterier i pakka og disse er verdt flere poeng i seg selv.
Batteriene er små og hendige og har en tjukk skumgummipute som du legger mot ramma på sykkelen. Stroppen som holder batteriet på plass er en tjukk strikk med kraftig borrelås. Den holder skikkelig godt på batteriet, uten å ripe opp sykkelen. Ledningen fra batteri til lykt er fin og kort slik at du unngår masse rot du må vikle innunder strikken.
Hope oppgir lysstyrken til ca 1400 lumens. I vår testing ser vi at lyset ligger litt under både Light and Motions Seca 1700 og Gemini Olympia. Opplevd lysstyrke i skogen bekrefter dette. Til prisen er det flere lykter som byr på mer lyskraft, men ingen som byr på tilsvarende byggekvalitet. Vi savner en diode eller tilsvarende som sier noe om batteriets varighet. Når det er lite batteri igjen vil lykta automatisk gå ned på lysstyrken, men dette kan være vanskelig å oppdage ute i terrenget og du kan plutselig oppdage at du sykler med mindre lys enn det du egentlig burde. Her har Hope et klart forbedringspotensial. Et lys som skifter farge slik som på Gemini og Light & Motion hadde vært på sin plass.
Hvis du sykler mest på vei og grus og er mer opptatt av utseende, kvalitet og solid feste av lykt og batteri er Hope R4 en helt super lykt. Vi kunne ønsket oss enda sterkere lys, da vi har sett at det finnes, og vi mener det er et mangel at det ikke er noe batteriindikator på lykta.
Stor og kraftig – med smart stråle
Full Beam Night Nemesis X12 Pris: 6990 kroner Vekt:692 gramLumens: 4500 på maksBatteritid på full guffe: 1,25 timer - 3,45 timer på 2000 lumens Importør: Dogstar
Plusser
Ekstremt kraftig Veldig god spredning Programmerbar styrkeLang batteritid
Minus:
Stor og klumpete Klønete batteripakke Kjip kobling mellom batteri og lykt Høy pris Manglende batteriindikator
Den store lykta fra Full Beam har hele 12 dioder. Noe som må sies å være bransjeledende i antall, om ikke annet. Lykta har et industrielt utseende og bære klart preg av være bygd for å gjøre en real jobb, først og fremst. Det virker som om verken finish eller nett design har stått på prioriteringslista – kun lys, det er til gjengjeld overlegent de andre lyktene her.
Vår testlykt har en kraftig metallklemme til å feste rundt styret og lyktehodet står ca en centimeter over styret når den er festet. Lyktehodet er ekstremt stort og virker utsatt, men veldig robust. Knappen for av og på, samt regulering er lett å nå bakpå hodet og gir god tilbakemelding ved trykk. Ledningen fra batteriet skrus fast i lyktehodet.
Full Beam-lykta skiller seg fra de andre lyktene ved at den har 12 dioder i fjeset. Disse diodene er vinklet forskjellig for å skape en lysstråle som spres godt og gir et veldig funksjonelt lys for terrengsykling. I tillegg kan du stille inn de forskjellige lysmodusene på en rekke forskjellige måter slik at du kan velge hvor sterkt lykta skal lyse på full guffe og i redusert modus. Er det mye snø ute kan det hende det holder med 70 prosent på full guffe slik at batteriet varer lenger, men når det er vått og mørkt ute på høsten kan du guffe på med maks styrke og heller finne deg i litt kortere batteritid. Du kan programmere styrken i 10 prosents intervaller. I bruk har du tre innstillinger tilgjengelig. To som du veksler mellom med ett trykk på knappen og en lavinnstilling til transportetappene f.eks som du kommer til ved å holde knappen inne noen sekunder. Da slipper du å gå innom lavinnstillingen mens du er i terrenget. Smart!
Mens lyktehodet fremstår som et solid industriprodukt med kraftige kjøleribber, skrukobling og vinklede dioder, er batteriet mildt sagt lite tilpasset bruken. Battericellene er festet sammen med krympeplast og en enkel kontakt stikker ut for å koble med ledningen til lykta. I denne enden av ledningen er det ingen gjenger kun en enkel plugg. Vi opplevde at denne løsnet under bruk og at vi mistet lys på ganske så dårlige tidspunkt. Batteriet kommer i en kraftig nylonpose med borrelås og stropper, men denne har en fasong som gjør den skikkelig vanskelig å feste ordentlig på sykkelramma. Et så dyrt produkt fortjener vesentlig bedre finish her.
Når det kommer til lysstyrke og lyskvalitet er det lite som matcher Full Beam. Lyset spres mer enn hos de andre lyktene og er sterkt og hvitt i de retningene vi ønsker oss. Ikke bare sprer lykta lyset bedre til sidene, men den lyser også bedre rett foran forhjulet enn konkurrentene. Det er bra. I ren styrke er det flere lykter som kommer nær Full Beam i følelse. Til tross for at Full Beam oppgis å ha en lysstyrke på godt over 4000 lumens føles ikke forskjellen så stor i praksis. Kanskje ville dette ha blitt mer avgjørende under mørkere høstforhold enn på snøen som vi har testet på.
Batteriets varighet kan sees i lysstrålen ved behov.
Full Beam Night Nemesis X12 er en superavansert lykt med forbilledlig lyskvalitet og smart programmering for lang batterivarighet. Dessverre er den både stor, tung og klumpete å montere på sykkelen. Byggekvaliteten på det avanserte lyktehodet blir heller ikke matchet av batteriet og opphenget av dette. Her bør Full Beam gå noen runder til. En lykt til 7000 kroner fortjener en vesentlig mer fiks løsning på batteriet enn det den har nå.
Flott lys med ledningssalat
Light & Motion Seca 1700 Race Pris: 4000 kroner Vekt:344 gramLumens: 1700Batterilevetid på full guffe: 1 1/2 timeImportør: Shimano-Nordic
Plusser:
Flott lys Enkelt montering God lysspredning Nett batteri med god polstring
Minus
Lang ledning mellom lykt og batteri Litt høy vekt Ikke så programmerbar som Full BeamDyr
Light & Motion har vært langt fremme på lytktefronten i mange år. De var ledende på forrige generasjon lysteknologi, HID, og de har vært ordentlig på siden LED inntok markedet for alvor. Deres Seca 1700 er produsentens kraftigste lykt. Lykta har hele seks LED-dioder, eller LE-dioder som er mer riktig å si. Lykta skal i følge L&M yte 1700 Lumens på maks og med Race-batteriet gir dette 1 ½ timer på full guffe. På mellomstilling (850 lumens) får du 2,45 timer med lys. Race-lykta kommer med et tre-cellers Li-Ion-batteri som har gummierte kanter og en bred borrelåsstropp som holder lykta godt fast. Det er enkelt å feste både til ramme og setepinne. Lyktehodet har et bånd med hull i , ala en klokkerem som fester den godt til styret. Lykta blir sittende lavt, rett foran styret og kan justeres i vinkel hvis du ønsker at den skal peke inn foran styrets senter. Av/på-bryteren sitter lett tilgjengelig på lyktehodet og har et lite lys som også fungerer som batteriindikator. Knappen trenger bare en ørliten berøring før den slår ut, noe som kan være litt vanskelig å kontrollere, når du ønsker å gå fra mellom til full styrke.
De seks diodene gir et superbredt lys med deilig, hvit farge. Lyktas lave plassering foran styret gjør også at den blender mindre ved stående spurting, eller jokking opp kneiker. Lyset spres litt mindre enn Full Beams og er ikke like kraftig, men det er overaskende nære, den store differansen i lumenstall tatt i betraktning.
Både bruksmessig og lysmessig er Light & Motion Seca 1700 helt klart en av de beste sykkellysene på markedet. Styrefestet er enkelt og superfunksjonelt. Batteriet er godt polstret og gir god kapasitet. Koblingene mellom batteri og lykt er dønn solide og vanntette i tillegg til at knappen og batteriindikatoren er smarte og lette i bruk.
En ting som vi stusser veldig på med denne lykta er den fryktelig lange ledningen mellom lykt og batteri. Den er heltrukken og uten skjøter og er 120 centimeter lang. Supert når du skal løpe med lykta på hodet, eller gå på ski, men skikkelig irriterende når du skal sykle med lykta på styret og egentlig bare trenger 15 centimeter ledning ned til batteriet under styreframspringet, eller under overrøret. En skjøt på ledningen gjør selvfølgelig ledningen mindre motstandsdyktig mot vann og andre ting, men i dette tilfellet er det helt klart å foretrekke. De andre lykteprodusentene leverer lyktene med kort eller lang ledning, noe som er en mye bedre løsning. På L&M Seca 1700 er ledningen permanent festet til lyktehodet.
Prisen er ganske stiv og ligger et godt stykke over lykter med tilnærmet tilsvarende ytelse som Gemini Olympic og Hope R4 LED. Forskjellen ligger i spredningen av lyset, som på Seca 1700 er veldig god, nesten på høyde med Full Beam.
Les forresten testen av Gemini Olympic og Gemini Xera her - Olympic er med også her som referanse.