NiteRiders kraftigste terrengsykkellykt har super fjernkontroll og enorm lysstyrke. Verken lyktefestet eller batterifestet er helt brukervennlig, dessverre.
NiteRider er en av pionerene når det kommer til lykter for terrengsykling. De har vært med hele veien fra da halogenlykter og gule lyskjegler gjaldt frem til dagens LED-teknologi.
Pro 4200 Enduro er produsentens desiderte toppmodell. Lykta, skal som navnet tilsier by på 4200 lumens på maks styrke.
To store LED-pærer gir lys fra lykta. Disse kan brukes sammen eller hver for seg. De utfyller hverandre ved at en pære lyser nært, mens den andre lyser lengre fremover.
Styrefestet til NiteRider er en kompleks affære. En stor plastikklemme med kraftig tommelskrue holder lyktas festebrakett fast til styret. Festebraketten lar deg justere lyktehodet sideveis. Selve lyktehodet klikkes på plass i braketten med et klikk.
I tillegg til lyktebraketten skal også lyktas fjernkontroll festes på styret. Denne festes med en kraftig strikk rundt styret på høyre side, slik at du når den med tommelen. Ledningen mellom lykt og fjernkontroll er tjukk og kan bli litt kort hvis du har styrebredde på 780-800 mm.
Batteriet, som er på størrelse med en Red Bull-boks festes til egnet sted på sykkelen med to stropper. Disse festes med plastklips. Batteriet har et gummideksel med konkav form på siden som skal ligge an mot sykkelrammen. Vi måtte feste batteriet oppå overrøret på vår stisykkel. Ledningen mellom batteri og lykt er kraftig og ganske lang. I tillegg inkluderer den en ekstra koblingsklump der du kan plugge inn ledningen til et tilhørende baklys.
Er det noen som ønsker seg baklys med ledning? USB-oppladbare baklykter er mer enn kraftige nok.
Batteriindikatoren på toppen av lyktehodet har åtte nivåer, beskrevet med fire LED-lys. Disse kan lyse både i grønt og rødt. Slik at ett grønt lys går til rødt for hver åttendedel av batteriet som brukes opp. Det er veldig krevende å se forskjell på grønt og rødt lys i fart, da lysene sitter tett inntil hverandre og er kun 2 mm store.
Vi opplever at lykta holder det den lover hva gjelder batterikapasitet. Selv i minusgrader fikk vi to timer med lys ut av batteriet, da med veksling mellom de to sterkeste nivåene sammenhengene i 1.30 timer.
En utfordring er at lyset slukker brått når batteriet går tomt. På veien hjem fra skogen gikk vi rett fra kraftig lys til null lys, uten mulighet til å hente ut en siste nødreserve på lavbluss. Det er derfor viktig å være obs på batteristatusen og justere ned styrken i god tid før du går helt tom.
Selve lyset fra NiteRider Pro 4200 Enduro er veldig bra. Det er kraftig og hvitt. Spredningen er veldig god nærmest forhjulet og 5-6 meter fremover. Det gir også godt syn ut til sidene av stien. Lyset er kraftigere enn nesten alle andre lykter vi har prøvd rett foran forhjulet. Samtidig lyser det ikke noe lenger enn lykter med mye lavere oppgitt lumens-tall.
Når vi hever blikket ekstra og i klatringer savner vi noe lengre spotlys fremover. På snø er det kraftige nærlyset nesten i overkant kraftig, slik at vi blir litt blendet. Et noe svakere og heller mer spredt nærlys ville være å foretrekke, men bevares det er digg med så kraftig lys de nærmeste 3-4 meterne foran sykkelen.
Fjernkontrollen er også veldig praktisk i bruk. Vi sykler med nedsatt lysstyrke i motbakkene og på slake partier før vi setter lyset på maks ved behov. Dessverre er det ingen programmeringsfunksjon som lar oss veksle mellom de to sterkeste nivåene. Lykta har fire lysnivåer å velge mellom. Ønsker du å gå fra nest sterkeste nivå til maks må du trykke deg gjennom de to svakeste nivåene på veien. En kjapp veksling mellom nivå 2 og nivå 1 og tilbake igjen, ville vært en mye mer stisyklingsvennlig løsning.
Konklusjon
NiteRider Pro 4200 Enduro har skikkelig kraftig lys med en ganske behagelig lyskjegle og lystemperatur. Spredningen er god i bredden på nærlyset, mens den lange strålen er litt mer diffus enn vi kanskje ønsker oss. En spot-lykt på hjelmen vil kunne fylle ut dette.
Styrefestet er unødvendig stort og klumpete. Fjernkontrollen er uvurderlig i fart, men ledningen kunne gjerne vært både tynnere og ørlite grann lengre.
Batteriindikatoren er vanskelig å tyde i fart, et display slik vi ser på Gemini Titan og Exposure Sixpack hadde vært en klar oppgradering og noe vi bør forvente til prisen. Batteritiden på full guffe er også noe kort det store batteriet og den høyre prisen tatt i betrakting.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.