Med vanvittige 10 000 lumen retter Silva seg mot de aller mest kravstore syklistene med sin Spectra A. Men kan det bli for mye lys? Og hvordan er Silva Spectra A mot konkurrentene i samme klasse?
VANVITTIG KRAFTIG: 10 000 lumen bør holde i massevis for de fleste syklister. Vi har satt Spectra-lykten fra Silva på prøve i vintermørket. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Silva Spectra A
Pris: 7999 kroner
Vekt: Lyktehode: 226 gram uten festeplate. Batteri: 542 gram
Produsent: Silva
Nett: no.silvasweden.com
Oppgitt lysstyrke(maksimalt): 10 000 lumen
Oppgitt batteritid og nivåer:
Level 5: 10 000 lumen / 1 time i -5 grader / 3 timer i +20 grader
Level 4: 5000 lumen / 1 time og 30 min i -5 grader / 3 timer og 10 min i +20 grader
Level 3: 2500 lumen / 3 timer og 10 min i -5 grader / 3 timer og 30 min i +20 grader
Level 2: 800 lumen / 11 timer i -5 grader / 11 timer i + 20 grader
Level 1: 80 lumen / 80 timer i -5 grader / 80 timer i + 20 grader
Silva har du sikkert hørt om, men kanskje ikke sammenheng med sykkellykter. Merket er mest kjent for hodeløping til multisport-bruk, men har også et par lykter som er rettet mot sykling.
Silva Spectra A er definitivt én av dem, med sine vanvittige 10 000 lumen lysstyrke. Og prisen - 8000 kroner når testen gjøres - er heller ikke så verst.
Esken Silva Spectra A kommer med, skal gi deg det meste du trenger for å ta den i bruk på sykkeltur. Her er det både styrefeste, hjelmfeste (som kan festes både med dobbelsidig teip og stropper), og batterifeste til ramme. Silva Spectra A kommer også med en fjernkontroll, som du både kan feste på håndleddet med en stropp, eller på styret. Det følger også med forlengerkabel til batteriet, og lader.
Det er også annet tilbehør å få kjøpt, blant annet bærevest til batteriet, hodebånd og flere monteringsløsninger.
Silva Spectra A i bruk
Vi har testet Silva Spectra A på vinterstier i Oslomarka, i februar 2023. Vi har brukt Silva Spectra A primært til stisykling, men også langs grusveier og på transportetapper.
VENNER? Vi var hvertfall åpen for et nytt vennskap da vi pakket ut lykten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RYDDIG: I esken følger det med både lyktehode, batteri og fjernkontroll, for å nevne noe. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STORT BATTERI: Både lyktehodet og batteriet er av betydelig størrelse. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Ikke en flying start
Silva Spectra A bruker en helt egen festeanordning, med en baseplate som er lik uansett om du skal ha lykten på hjelmen eller på styret. Lykten sklir ned i to hakk, og har en slags mothake. Denne skulle vi gjerne sett hadde et mer markant knepp. Det er lite tillitvekkende på et så dyrt produkt at lykten ikke klikker på plass i festet. Hjelmfestet er også ganske bredt, som ikke nødvendigvis gjør det bare enkelt å montere på hjelm. På vår POC Kortal gikk dette heldigvis greit.
Fjernkontrollen er i utgangspunktet en god idé. Når du har 10 000 lumen på hodet eller styret og møter andre folk, er det nødvendig å kunne juster ned styrken kjapt for å ikke blende andre. Men fjernkontrollen som følger med her virker rett og slett litt uferdig. Selve knappene er fine, de er passe store(selv om de kunne vært mindre), og har taktile klikk. Men braketten til styret er smal og gir lite støtte, og festes bare med en slapp gummistrikk.
STOR: Størrelsen taler ikke til lyktens fordel hvis du skal ha den på hjelmen, men vekten er heldigvis ikke alt for høy. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PANEL: De 8 led-lysene gir enormt god spredning. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SITTER IKKE: Fester du batteriet slik, vil det neppe sitte godt fast når det rister og slår fra underlaget. Her finnes det langt enklere og bedre design på markedet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Resultatet er at når vi flytter tommelen bort for å justere styrken, dytter vi hele bryteren rundt og nedover. Vi lurer på om de som har designet Silva Spectra A i det hele tatt har prøvd å bruke denne knappen ute på tur selv. Vi kunne selvfølgelig brukt den medfølgende håndleddsstroppen, men da må vi fjerne begge hendene fra styret, noe som er mindre ønskelig i fart.
Slik oppleves de forskjellige lysstyrke-nivåene:
Men er det ikke bare å bruke knappen på lyktehodet, tenker du nå? Jo, det kunne vært det, men også denne virker litt uferdig og uprøvd. Pluss- og minusknappene er plassert på baseplaten til lyktehodet, og når lyktehodet tiltes fremover blir knappene utilgjengelige, hvertfall med litt tykkere vinterhansker. Dette er helt håpløst.
Batteriet festes til rammen ved å tre det inn i et stoff-trekk, som så igjen festes til rammen med to borrelåser. Men batteriet er ikke spesielt godt utformet for å festes på rammen - vi skulle gjerne sett at det var utformet mer som en sylinder, slik som batteriene er fra Lupinem, Gemini og andre. Kombinasjonen av litt løse borrelåsstropper og lite kontaktflate mot ramma gjør også at batteriet ikke sitter spesielt godt fast, vi opplevde flere ganger i testingen at batteriet løsnet og slang rundt.
Det lite optimale rammefestet til batteriet gjørt at vi tenker at Silva Spectra A først og fremst egner seg som hodelykt, ikke på styret.
SPESIAL: Lyktehodet er festet på en plate som sklir inn på baseplaten du kan feste enten på hjelmen eller styret på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
JUSTERING: De to knappene på lyktehodet brukes både til å justere lysstyrken, og å skru lykten av og på. Lyktehodet er dreibart, med en strammeskrue (til venstre i bildet). Men knappene kan være vanskelige å komme til hvis du må dreie hodet helt frem. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TILBEHØR: Noe tilbehør følger med, og noe må du kjøpe, hvis du tenker å bruke lykten til andre ting enn bare sykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Er størst best?
Men pirk til side: når Silva Spectra A først er på, gjør den virkelig natt om til dag. Lyskjeglen har enorm spredning, og lyser opp så kraftig at det er lite avrunding å spore. Med denne lykten på hjelmen, er det lite behov for å ha en lykt på styret. Hvis ikke Silva Spectra A kan hjelpe deg å navigere i kveldsmørket, er det ingen som kan. Både nivå 3 og 4 gir mer enn nok lys til å herje på vinterkledde stier, vi følte sjelden behov for å bruke 10 000 lumen, og heller dra nytte av den store batterikapasiteten.
På første prøvetur dro vi ut med fulladet batteri, og var ute i mørket i cirka to timer. Her varierte vi mellom å bruke nivå 2 i rolig tempo oppover, og vekslet mellom nivå 3,4 og 5 når det gikk nedover. Når vi kom tilbake fra tur, viste fortsatt batteri-indikatoren 80%.
Hvem bør kjøpe denne Silva Spectra A?
Syklister som mener de trenger vanvittig mye lys for å sykle, eller som bare vil ha muligheten til å sykle i flere timer med litt lavere lysstyrke.
Alternative produkter
10 000 lumens er vanvittig mye lys, og det er ikke mange sykkellykter som leverer så mye. Men vi har testet noen kandidater som er i samme klasse, som du kan vurdere :
Olight H67 gir deg hele 12 000 lumen for en imponerende lav pris.
Lupine Alpha er en dyr og eksklusiv monsterlykt med høy kvalitet.
Silva Spectra A er en enormt kraftig lykt til sykling. Lysstyrken vil være bra for dem som trenger mye lys, men vi mener det fortsatt er mye å gå på når det kommer til detaljer på brukervennlighet og byggekvalitet. Til 8000 kroner mener vi man bør forvente bedre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.