NÅR DU MÅ: Pedaler bytter man kanskje ikke hver dag, men følg disse instruksjonene om du skal. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Å bytte pedaler er en av de enkleste mekaniske tingene du kan gjøre på sykkelen. Det er bare to gjenstander som skal skrus fast i sykkelen. Likevel er det fullt mulig å gjøre feil, av en enkelt grunn.
På venstre krankarm er det links-gjenger. Links-gjenger vil si at man skrus motsatt vei av det man vanligvis gjør, for å stramme pedalen (eller skruen om man vil).
I omtrent alle andre tilfeller er du sikkert vant til å skru en skrue med klokka for å stramme, men akkurat i dette tilfellet er det motsatt. Hvorfor det er slik, skal vi komme tilbake til.
Verktøy
Pedaler monterer og demonterer du i all hovedsak med to forskjellige verktøy:
Unbrako
De aller fleste moderne pedaler (selvfølgelig med noen unntak) monteres med enten 8 mm eller 6 mm unbrako.
Pedalnøkkel/fastnøkkel
Før unbrako-nøkkelen ble vanlig å bruke til dette, monterte man pedaler med en 15 mm pedalnøkkel. En pedalnøkkel kan være til forveksling lik en fastnøkkel, men er smalere, slik at den ikke kan kiles mellom pedalen og krankarmen.
Uavhengig av verktøy, fest verktøyet i/på pedalen, gjerne med håndtaket pekende bakover.
For å gjøre jobben enklest, gjerne bruk en løs unbrakonøkkel som er litt lang. Kraft ganger arm gjør jobben enklere.
Still deg ved siden av sykkelen, vendt framover. Legg så trykk på verktøyet ned, og «bakover».
Hvis pedalen sitter, prøv å gå for ett skikkelig rykk eller trykk, i stedet for å legge an vekt forsiktig.
Framgangsmetoden er den samme på begge sidene, altså du skrur «feil» vei på den siden av kranken som ikke har tannhjul.
Når du skal montere pedaler, reverserer du prosessen.
Når du skal stramme til, skal dette gjøres med et godt håndgrep, men ikke legg på all makt du har. Se under.
Så kommer vi tilbake til hvorfor det er links-gjenger. Når du trår, går selvfølgelig kraften ned og fram i pedalene, altså «med klokka». Hvis du da skulle være så uheldig å ha strammet pedalen for lite på venstre side, og gitt at den hadde vanlige gjenger, ville dette ha betydd at pedalen i verste fall kunne skrudd seg løs. Derfor er pedalen på venstre side av sykkelen links-gjenget, slik at du får samme effekt som på høyre: du tråkker i den retningen gjengene skrus inn.
Dette er også et viktig poeng for hvorfor du ikke trenger å stramme pedalene alt for hardt.
Konsekvenser av å skru feil
Den som har jobbet på verksted, vet at dette kan gå galt hvis man ikke gjør det riktig. Den første feilen man kan gjøre, er at man prøver å entre gjengene på venstresiden feil, for så å skru med all makt man klarer.
Det er nemlig mulig, om du prøver hardt nok. Konsekvensen? Om du ikke ødelegger gjengene fullstendig i det du skrur pedalen inn, kan du banne på at du ødelegger dem hvis du prøver å skru pedalen ut igjen.
Da har du ødelagt krankarmen. Den kan til en viss grad repareres med en gjengeinnsats, men det aller billigste er å ikke ødelegge den.
Den andre feilen man kan gjøre, er at man prøver å demontere pedalen, men skru feil vei. Da risikerer du minimum å brekke/bøye verktøyet, og/eller skru så hardt at pedalen knapt lar seg skru løs igjen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.