Enten du bare har en terrengsykkel eller en grussykkel, eller du trener på flere forskjellige sykler kan det gi god mening å ha watt-måler i pedalene.
Test av Garmin Rally XC200 wattpedaler
Å trene med watt-måler er viktig for mange, også i terrenget. Garmins nye watt-pedaler er laget for terrengsykling og kan enkelt brukes på alle syklene i stallen.
Pris: 12 899 kroner (7549 kroner for kun venstremåling)
Vekt: 442 gram for paret
Tykkelse: 40 mm - 4 mm tykkere på hver side enn Shimano XT
Akslingslengde: 53/55 mm 2 mm tykke shims følger med
I denne testen kommer jeg ikke til å diskutere viktigheten av watt-måler til gravel- og terrengsykling, men flere av Garmin-pedalenes spesielle funksjoner øker verdien av en watt-måler, også på terrengsykkelen.
La oss ta for oss hva vi forventer av et sett med terrengpedaler først.
De bør være ganske lette
De bør være enkle å klikke inn og ut av
De bør takle gjørme
De bør tåle stadige slag mot underlaget
De må tåle vann - både regn, spyling og sykling gjennom dype vanndammer
De bør være enkle å montere og ta av
Når det i tillegg er pedaler med effektmåler, også kjent som kraftmåler og watt-måler, vi snakker om, er det ytterligere noen forventinger som dukker opp.
Wattpedaler må
Være enkle å pare med sykkelcomputeren
Være presise og pålitelige
Være enkle å kalibrere både med mobil og sykkelcomputer
Ha god batterikapasitet
Fungere på flere forskjellige sykler
Ikke være vesentlig annerledes å bruke enn vanlige pedaler
Tilby målinger som det gir mening å bruke og analysere for å bli en bedre syklist
Ikke koste mer enn de smaker
Både i terreng- og landeveisversjoner
Garmins Rally-pedaler kan leveres i terrengversjon, slik vi har testet her. Da er de kompatible med Shimano SPD-skoklosser. Pedalene kommer levert med Shimano-lignende cleats fra Exustar, men kan også brukes med Shimanos egne SPD-klosser.
Peedalene kan også fåes med Shimano SPD SL landeveispedal-skall eller med Look landeveispedal-skall. Skallene kan kjøpes løst slik at du kan konvertere pedalene fra terrengpedaler til landeveispedaler.
Ønsker du å bruke pedalene på både terrengsykler og sykler med bukkestyre vil vi mene at det enkleste er å klare seg med terrengvarianten og bruke noen realt stive terrengsykkelsko. Men noen vil ønske også å ha andre skall. Byttingen av skall er ikke gjort i en enkel håndvending, men tar noen minutter, i følge Garmin. Dette har vi ikke prøvd i denne sammenhengen.
Ekstra byggehøyde
Vektforskjellen fra Garmin-pedalene til Shimanos toppmodell til terreng- og grussykling, XTR er 130 gram for paret.
Garmin-pedalene bygger 3-4 millimeter mer i høyden enn XTR-pedaler. Er du fintfølende på setehøyde vil du oppleve at du må heve setet litt når du bytter fra standard-pedaler til Garmin Rally terreng-pedaler.
Den ekstra høyden på pedalene gjør også at du vil kunne slå nedi røtter, steiner og fjell som du akkurat går klar av med vanlige pedaler. Vi merket godt forskjell på setehøyden da vi vekslet mellom XTR og Garmin-pedalene.
Spesielt var det tydelig at vi satt for høyt da vi byttet tilbake til XTR-pedalene etter å ha justert setet til Garmin-pedalene. De fleste vil nok uansett kun bruke disse pedalene når man først har kjøpt dem så vekslingen mellom pedaler vil være et ikke-tema.
Som pedaler fungerer Garmin-pedalene veldig likt Shimanos SPD-pedaler. De er lette å klikke inn i og forutsigbare å komme ut av. Vi opplevde at vi måtte stramme fjæren i pedalene litt hardere enn med standard Shimano-pedaler for å sitte helt trygt fast i pedalene.
Pedalens tykkelse gjør at vi noen ganger opplevde å bli stående på pedalens høykant. Men dette skjedde så sjeldent at det ikke føles som noe problem.
Gjørmeklaringen er noe dårligere på Garmin-pedalene enn på Shimanos XT og XTR-pedaler. Dette vil kunne bli en utfordring hvis du sykler om vinteren i snø. Vi har ikke testet pedalene på vinterføre. På selv sølete sommerføre opplevde vi få problemer med å klikke inn og ut av pedalene.
Garmin-pedalene har også noe større plattform enn XT og XTR-pedalene fra Shimano, men med stive sko er ikke dette merkbart.
Ikke ladbare batterier
Garmin-pedalene bruker små CR1/3N-batterier inni pedalen. Ett batteri i hver pedal. Garmin oppgir at disse skal vare opptil 120 timer med sykling. Dette vil selvfølgelig reduseres noe hvis du sykler mye i veldig kaldt vær. Nye batterier koster mellom 60 og 80 kroner per batteri.
At det ikke er oppladbare batterier i pedalene kan kanskje oppleves som et minus for noen, samtidig er det greit å slippe og ha enda en dings å lade opp. Sørg for å ha et par ekstrabatterier liggende så slipper du at søndagsturen må foregå uten wattmåling.
Enkel montering
Garmin-pedalene monteres nesten like enkelt som helt vanlige pedaler. Da selve elektronikken til wattmålingen ligger inne i pedalakslingen og akslingen har et led-lys i enden, kan du ikke bruke unbrakonøkkel på innsiden av kranken for å skru på pedalene.
Du må bruke en 15 mm pedalnøkkel, fastnøkkel eller sågar en skiftenøkkel. Pedalene leveres med et par ekstra tykke skiver som gir deg muligheten til å øke pedalenes avstand til kranken og til hverandre med 2 mm på hver side.
Veksler du mellom racersykkel og terrengsykkel kan det hende at det føles mer riktig med shim på racersykkelen og uten spacer på terrengsykkelen. Racersykler har gjerne kortere avstand mellom pedalene enn terrengsykler.
Garmin anbefaler å stramme pedalene til med 34 Nm, men det går fint å bare stramme dem til så de sitter godt med pedalnøkkelen. Ha gjerne litt fett på akslingen før du monterer dem. Da vil de være enklere å få av igjen ved behov.
Enkel kalibrering
Med pedalene installert på sykkelen må du pare og kalibrere dem med sykkelcomputeren eller mobilen. Da vil du også bli bedt om å oppgi hvor lange krankarmer du har. Men computeren kan også gjenkjenne dette automatisk.
Bytter du fra en sykkel med 175 mm til en med 172,5 mm krankarmer for eksempel vil en Garmin-computer kunne be deg om å bekrefte at den nye sykkelen har annen krankarmlengde.
Kalibrering krever at du går av sykkelen og plasserer kranken i loddrett stilling med venstre pedal ned. Hold sykkelen stille og vent til computeren sier at kalibreringen er fullført.
Det holder å kalibrere venstrepedalen, også hvis du har måler i begge pedalene.
Garmin-pedalen kan koble seg opp mot sykkelcomputeren enten med ANT+ eller med Blåtann. Det er best å bruke ANT+, da dette gir flere målinger og er uten begrensinger i antall sensorer du kan parre på en gang. Kobler du opp med Blåtann vil du gå glipp av en del av Cyclingdynamics-målingene. Dette kan være aktuelt når du kobler deg mot Zwift for eksempel.
Hvordan fungerer de i praksis?
Som terrengpedaler kan vi bare med en gang si at Garmin Rally XC-pedalene føles veldig like Shimano-pedaler i bruk. Når du har tatt hensyn til den ekstra byggehøyden ved å heve setet ca 4 mm, vil du i de aller fleste tilfeller ikke merke forskjell på Garmin-pedalene og en Shimano XT eller XTR-pedal. Vi opplever dem som like enkle å klikke inn i og like forutsigbare å klikke ut av. Vi opplever at det er større forskjeller i følelse mellom nye og ganske slitte skoklosser på Shimano-pedaler, enn det er mellom Shimano og Garmin-pedaler brukt med samme skoklosser.
Klikkpedaler til terrengsykling må tåle mye juling. De må tåle at du sparker hardt på dem og at de slår nedi steiner og fjell enda hardere. Vi har dælja Garmin-pedalene nedi steiner og fjell mange ganger. Flere ganger har det blitt merker i fjellet. Pedalene har ikke tatt synlig og nevneverdig skade av det. Heller ikke watt-målingene ser ut til å bli påvirket av slag mot underlaget. Verken i slagøyeblikket, eller etterpå.
Vi har brukt pedalene i flere måneder, både på terrengsykkel, grussykkel og landeveissykkel. De har blitt brukt i regn og søle og i strålende sommersol. I det siste har de begynte å lage en pipelyd fra kulelageret. I tillegg opplevde vi en gang at venstre batterilokk løsnet så mye at målingene sluttet. Da vi stoppet falt lokket av og batteriet ut. Heldigvis falt ingen av delene ned i en kum eller tilsvarende. Da vi fikk batteriet og lokket på plass igjen fungerte pedalene igjen som normalt. Batterilokket strammes enkelt med en 4 mm unbrako.
Som pedaler vil vi si at de fungerer minst like bra som forventet. Lagerpipingen er eneste tankekors etter et halvt års bruk.
Målingene
Det beste med Garmin-pedalene er at de så enkelt kan flyttes mellom sykler, og at de kan brukes både i terrenget, på grusen og på veien. Noen vil kanskje fnyse over å bruke terrengpedaler på landeveissykkelen, men vi tenker dette er en liten pris å betale for så enkelt kunne måle watt på alle syklene i stallen.
Er du mest opptatt av måling på landeveien kan du så klart velge landeveismodellen av pedalene. Du kan også velge å veksle mellom terreng- og landeveisskall - noe som tar noen minutter, men det blir en annen test.
Med det sagt, vi vil mye heller bruke terrengpedaler og sko på grus- og landeveissykkelen, enn landeveissko og pedaler på terrengsykkelen.
Vi bruker wattmåler først og fremst for å disponere kreftene i lange bakker, for å gjennomføre intervaller med riktig intensitet, for å teste formen og for å analysere innsats etter trening og ritt.
Underveis på sykkelen pleier vi å ha snitt-watt for de 3 siste sekundene synlig. Dette kan være nyttig å se på når vi sykler grus og asfalt, men i terrenget kan man sjelden se på computeren i fart.
Skal du teste formen kan du også velge å ha snitt-watt for siste runde synlig for å se hvordan du ligger ann i forhold til ønsket eller forventet watt-resultat f.eks på en 20 minutters FTP-test. Hva du velger å ha synlig på skjermen avhenger også av hvilken computer du bruker. Vi har brukt Rally-pedalene både med Wahoo Element Bolt v2 og Garmin Edge 530. Du får flere funksjoner ut av pedalene ved å bruke en Garmin-computer.
Garmin Rally XC200 måler begge beina separat. Du kan se dette i real-time på computeren eller lese det av i ettertid. Ideelt sett bør man etterstrebe å trå 50/50 med hvert bein. Garmin-pedalene kan fortelle deg hvor nære du er dette. Du kan selv velge om du vil trene spesifikt for å kommer nærmere.
I tillegg byr XC200 på analyse av såkalt tråkk-dynamikk. Du kan velge å se på dette mens du sykler eller sjekke det etterpå i Garmin Connect-appen, eller på Garmin-computeren. Pedalene gir deg også informasjon om hvor stor del av tråkksirkelen du påfører positiv kraft, både for venstre og høyre fot.
Tråkk-dynamikkmålingene innebærer hvor i tråkket du påfører kraft, hvor effektivt du tråkker med venstre og høyre bein og hvor på pedalen du påfører trykket. Det siste oppgis i pluss eller minus antall millimeter fra midt på pedalen.
Vi lå som oftest 8-12 mm utenfor midten av pedalen på begge bein. Ved å bruke 2 mm skiva som følger med pedalene og dermed øke avstanden mellom pedalene med 4 mm fikk vi redusert dette til mellom 6 og 9 mm. Ønsker du å korrigere ytterligere må dette skje med enda flere shims, ved å flytte på klossen under skoene og/eller tilpasse skoene med innleggssåler eller tilsvarende. Du bør ikke bruke mer enn 1-2 tynne 1mm tykke shims i tillegg til 2 mm-shimsen.
Det er uvisst om dette har noe betydning på kraften du får glede av i praksis eller om det bare er en unyttig statistikk. Vi har valgt å tenke at det i hvert fall ikke gjør noe med litt ekstra avstand mellom pedalene.
Det har i mange år vært et fokus på å begrense den såkalte Q-faktoren, altså avstanden mellom pedalene. For mange, inkludert undertegnede vil dette ikke være hensiktsmessig hvis vi skal tro på Garmin-pedalene.
Pedalene er også i stand til å kjenne om du står eller sitter og trår. Etter en tur vil du kunne lese av hvor mye du har stått og hvor mye du har sittet. Du får også informasjon om mengden watt du har tråkket stående og sittende separat. Denne infoen kan du f.eks bruke for å se om du klarer å trå mer watt over tid stående enn sittende, eller om du like godt kan bli sittende på setet.
Vi har testet Garmin-pedalene parallelt med en Rotor 2-In-Power-krank og har ikke opplevd at pedalene og kranken har vist vesensforskjeller i watt. Gjennomsnittswatt har vært lik og watten underveis har også fulgt hverandre tett. Noen forskjeller er det på mikronivå, men dette kan like mye være resultat av rene måleforskjeller som skyldes timing på målingen i tråkket.
Også sammenlignet med en Stages Generasjon 2-arm ser vi at målingene er konsistente og like. Stages-armen måler så klart bare venstrebeinet og forskjeller kan derfor komme av forskjeller i hvor mye beina bidrar med hver for seg, men heller ikke her så vi utslag som gikk utover målernes oppgitte feilmargin på 1-2 prosent.
Vi vil derfor konkludere med at Garmins Rally-pedaler gir konsistente verdier som også er like det andre målere på markedet gir.
Konklusjon
Garmin Rally XC200 er et kjærkomment tilskudd til oss som ønsker å måle watt både på terrengsykkelen, grussykkelen og på racersykkelen uten å måtte kjøpe inn flere målere.
De er også supre å flytte mellom to forskjellige terrengsykler, f.eks en fulldemper og en hardtail, eller en ritt- og en stisykkel.
Som pedaler fungerer de så bra vi forventer, selv om både vekten og byggehøyden er noe høyere enn målestokken fra Shimano. Den ekstra vekten på litt over 100 gram er uansett ikke det som velter lasset.
Holdbarheten har vist seg å være god i den perioden vi har testet pedalene - altså ca 4 måneder med bruk både på gravel-, sti-, ritt- og landeveissykkel.
Prisen er ganske høy, men du kan slippe en del billigere unna ved å gå for løsningen med måler kun i venstre pedal. Denne kan oppgraderes med en høyrepedal med måler senere.
Med kun venstre pedal får du ikke tilgang på Pedaling Dynamics-målingene. I tillegg risikerer du at watt du får oppgitt kan være misvisende, hvis du trår veldig forskjellig med høyre og venstre bein.
I tillegg til å maksimere treningsutbyttet kan watt-pedaler på terrengsykkelen brukes til å sjekke forskjeller mellom dekkoppsett og andre sykkeltekniske justeringer. Pedalene gjør et mulig å erstatte synsing og følelse med mer nøyaktige målinger. Kanskje kan også dette gjøre deg til en bedre syklist med en sykkel bedre tilpasset oppgaven.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Har du spørsmål?
Pålitelige watt-målinger
Tåler real terrengsykling
Lette å klikke inn og ut av
Enkle å pare med computer/mobil/klokke/Zwift
Enkle å flytte mellom sykler
Du kan bytte pedalskall: SPD (terreng), SPD-SL eller Look
Dyre!
Bygger ekstra i høyden
Batterilokk kan løsne under sykling
Lagrene begynte å pipe litt etter få måneders bruk
Ekstra vekt