LEKREST PÅ MARKEDET: Ritcheys topp-pedaler er som smykker å regne, men funger de like bra som de ser ut?
Lesetid: 3 minutter
Det er like greit å konkludere først som sist.
Shimano har et solid grep om pedalmarkedet til terrengsykling.
Pedalene deres fungerer og fungerer, de er lette å klikke både inn-og ut av, vekten er akseptabel og prisen moderat.
Shimano tok pedalmarkedet med så stor kraft at Shimanos patentnavn SPD, Shimano Pedaling Dynamics, blir brukt som navn på alle slags klikkpedaler i bransjen.
Men hva med konkurrenten fra Ritchey? Nino Schurter og resten av Scott-laget har syklet på disse i en årrekke.
Inn på kontoret seiler et sett pedaler som ser ut som sukkertøy for en som liker klikkpedaler i terrenget. Pedalenes utforming er like lekker som den ser eksklusiv ut, og vekten er i tillegg merkbart lav.
Slenger vi Paradigm-pedalene på vekten klokker de inn på snaue 120 gram, 35 gram lettere enn Shimanos toppmodell XTR og 70 gram mindre enn den enkle og robuste Shimano PD M540.
Pedalakslingen er også fem millimeter kortere enn på M540, noe som er foretrukket av mange syklister. Selve pedalen bygger også mindre fra akslingen, den er faktisk hele tre millimeter lavere enn tidligere nevnte M540.
Dette gjør at du kan ha setet ørlite grann lavere og dermed få noe lavere tyngdepunkt i terrenget.
Dessuten, momentfjæren er av gull. Dette gjør seg på en fet sykkel.
Det tar selvsagt tid å bli vant til en ny pedal, og Paradigm har et annet innsteg enn de fleste andre pedalene på markedet.
Her er det et skikkelig «klikk» som må til for å komme både inn-og ut. Det kreves ikke mer kraft enn på de andre merkene, heller litt mer bevissthet.
En ting vi liker på Shimanos pedaler, er at om du bommer på innsteget kan du fortsatt føle deg frem med foten og skli deg tilbake til riktig posisjon.
På Paradigm-pedalen blir du sittende fast på helt andre steder enn i pedalen om du ikke treffer på første forsøk. Pedalen har mange skarpe kanter hvor det er lett å huke fast deler av skoklossen.
Bom fast sitter du ikke, men nok til å tro du har klikket deg inn for så å løsne igjen, eller om du er riktig uheldig, ikke komme deg løs tidsnok.
Pedalen har en kvadratisk form, og på høykant er faktisk kontaktflaten stor nok til at du fint kan sykle på den. Dessverre kan du også hekte fast klossen i denne posisjonen.
Gjørmeklareringen kunne også vært bedre. Selve «huset» som klossen blir festet i er lite, og det er få steder gjørme kan presses ut.
HØYKANT: Det er lett å bomme på pedalflaten og sette seg fast på pedalens høykant. Foto: Henrik Alpers
OPPSUMMERT
Ritchey Paradigm er en rimelig, lett, superlekker SPD-kompatibel pedal til rittsykling, eller rask stisykling.
Pedalen er best egnet til deg som klikker inn på start og blir der. Ønsker du en pedal du klikker raskt og trygt inn og ut av, hyppig, får du bedre pedaler fra Shimano.
Er du derimot på jakt etter en tilsynelatende uslitelig pedal til en vintersykkel, eller en sykkel der du ikke nødvendigvis skal hoppe av og på i stor fart, kan du spare både vekt og penger med Ritchey Paradigm.
Ritchey Paradigm WCS klikkpedaler 120 gram per pedal 1299 kroner JBS Sport Bra: Lav pris for en lett og holdbar pedal, rålekker, høy kvalitet, bruk vanlige SPD-klosser, enkelt vedlikehold. Ikke bra: For lett å hekte skoklossen inn på feil måte, ikke spesielt god gjørmeklarering.
Passer til: Gram-og stiljegere
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.