Ikke akkurat SPD
Men hvorfor lansere en egen pedal for de som vil ha mykere fjær, og ikke bare gjøre alle modellene mye mer justerbare? Selve bindingen på andre pedalsystemer kan jo strammes/slakkes trinnløst for å kreve mer eller mindre kraft ved inn- og utklikk. Men Time gjør det annerledes. De gjemmer to stålfjærer under plattformen, fjærer som er koblet til hver sin side av en bøyle oppå pedalen. Denne ene av de to stålbøylene kan dermed beveges litt utover - slik at klossen under skoen din kan smette innunder bøyla når du trår ned på pedalen. Da sier det klikk, og da sitter du fast.
Skal du ut, flytter du hælen sideveis utover slik at klossen tvinger bøyla langt nok ut, og klikk: Du er fri og frank igjen. Ved å la de asymmetrisk formede klossene under skoen bytte plass, velger du om du vil at foten slippes fri når hælen er 13 grader ut fra senter, eller 17 grader for de som vil tillate mer bevegelse før utklikk. Denne vrien har ATAC-pedalene brukt siden introduksjonen i 1996, og det er her pedalnavnet kommer fra: Auto Tension Adjustment Concept. Hva de nå enn mener med det.
Justerbar flyt
Uansett: Det er altså formen på klossens kanter som i hovedsak definerer hvor kjapt du kommer deg ut av en Time-pedal, ikke bare fjærspenningen alene. De dyreste modellene har likevel en liten justering av fjærstrammingen, kalt Sensor Elasticity Tuner (S.E.T.). Den er ikke der primært for å lette inn- og utklikking - men kan regulere hvor mye skoen kan bevege seg omkring på pedalen når du er klikket inn. Det er dette som kalles flyt.
Mange av de som sverger til Time, liker at pedalen gir en friere følelse for foten når den er klikket inn, siden pedalene ikke bare tillater at hælen din kan bevege seg rundt ti-femten grader utover før utklikket nærmer seg. De lar også foten flytte seg noen millimeter sidelengs ved behov, til glede for alle med slitne knær.
Nye Time ATAC XL har også denne S.E.T.-skruen, sammen med den nevnte, mykere hovedfjæra - og skal ha litt bredere justeringsmuligheter der enn standardpedalene. XL-nyheten kan bli en interessant løsning for mange, for etter vår erfaring kan ATAC-pedalene med helt nye klosser føles noe harde å klikke ut av (vi har sett nettbutikker som selger customslipte klosser til Time ATAC - for de som ikke orker å vente på at de skal bli passe slitt og dermed smidigere i utklikket).
Liker du derimot dagens modeller slik de er, tilbyr Time for 2007 en ny farge som årets bonus: Time ATAC XX er helt lik XS-basismodellene, men leveres i en moteriktig «desert camo»-utførelse. Du kan også velge den rimeligere XE-modellen, som mangler S.E.T.-skruen, men ellers byr på akkurat det samme.