Lezyne er kjent for sine lekre miniverktøy og pumper av høy kvalitet.
Pressure Drive er en solid metallpumpe med flere unike løsninger.
Vi har god erfaring med Lezynes håndpumper fra tidligere. Denne verkstedpumpa deler flere funksjoner med de etter hvert så velkjente håndpumpene.
Lezyne Pressure Drive er en pumpe med integrert trykkluftkammer som skal gjøre det enkelt å få slangeløse dekk til å feste seg på felgen og fylle seg raskt med luft. Som med andre tilsvarende pumper vi har testet tidligere bruker du pumpen til å fylle kompressorkammeret med luft, før du drar i en spak for å slippe luften løs i en kraftig dose i dekket.
Det at mye luft går inn i dekket raskt gjør at slangeløse dekk blir sjokket på plass på felgen og tetter seg vesentlig raskere.
Vi har tidligere testet flere andre pumper med separat luftkammer og har testvinneren fra Topeak i daglig bruk i hverdagen. Lezynes variant er derfor vurdert både på egenhånd, og opp mot pumpa fra Topeak.
Lezyne-pumpa har solid metallkonstruksjon. Både pumperør og luftkammer er laget i solid aluminium. Den stødige og tunge foten er laget i stål. Håndtaket er laget i tre, noe som gir et eksklusivt uttrykk.
Slangen på pumpa er lang, hele 124 centimeter og laget med et mykt, flettet stoff rundt en solid nylonslange. Lengden på slangen gjør det enkelt å bruke pumpa også når sykkelen henger i mekkestativet. Slangen kommer med Lezynes kjente og delvis beryktede gjengede pumpehode. Dette kan snues for å passe både Presta og Schrader-ventiler. På pumpehodet er det også et ventilkjerneverktøy, samt en knapp for å slippe ut luft for finjustering av trykk.
At Lezyne integrerer et ventilkjerneverktøy på pumpa er kjærkomment da de gjengede ventilhodene har en lei tendens til å skru ut litt løse ventilkjerner på verste tenkelige tidspunkt.
Alle som har måttet bruke en Lezyne håndpumpe ute i terrenget har opplevd at ventilkjernen sitter fast i pumpehodet når du skrur dette av ventilen. Lett å fikse ved å feste ventilkjernen godt på forhånd, men frustrerende når du står der med melkesyre i armene og flatt dekk.
Øverst på selve trykkammeret sitter manometeret som går fra 0 til hele 220 Psi. De fleste andre tilsvarende pumper stopper på 140-160 psi. Lezyne sitt trykkammer kan altså pumpes opp til mye høyere trykk enn på andre pumper.
Selve mekanismen for å slippe luften ut av kammeret og inn i dekket er en spak nederst på pumpa, en gummiert stålbøyle. Ved å tråkke på denne går lufta fra trykkammeret og gjennom slangen til dekket.
Pumpeenheten på Lezyne Pressure Over Drive gir lite luft per pump. På Topeak-pumpa vi sammenligner med trenger vi 40 pump for å nå 160 psi i luftkammeret. Med Lezyne-pumpa når vi ikke 160 psi før etter 60 pump. Selve kammeret er ikke større på Lezyne-pumpa enn på Topeak. At selve pumpingen går lett og smidig veier ikke opp for den ekstra tiden og innsatsen det krever å fylle kammeret på Lezyne-pumpa.
Oftest når vi ønsker å få et nytt slangeløst dekk til å sette seg på felgen skrur vi ut ventilkjernen på ventilen. Dette gjør at luften går raskere inn i dekket og sikrer at trykkammeret får gjort jobben sin best mulig. Det å skru ut ventilkjernen er lett å gjøre med pumpehodets integrerte verktøy. Men med ventilkjernen ute av ventilen er det ingen gjenger igjen på ventilen som pumpas hode kan skrus fast i.
Løsningen er enten å bruke Lezynes egne gjengehode for ventiler uten ventilkjerne, dette må kjøpes løst, eller skru inn ventilkjernen igjen å satse på at den ikke bremser lufttrykket så mye at dekket ikke tar luft.
Pussig nok leverer Lezyne gravel-pumpa Sport Gravel Floor Drive med et skruhode med gjenger som passer selve ventilskaftet. Dette hodet burde vært standard på denne pumpa også. Ingen bruker vel slangeløse dekk med Schrader-ventiler uansett?
Lezyne selger også et pumpehode med hull til både Schrader og Presta-ventiler løst - dette har gummiforing og klemmespak slik som de fleste andre pumper. Et slikt hode ville gjøre Lezyne-pumpa vesentlig mer brukervennlig.
Ønsker du å bruke Lezyne-pumpa som vanlig pumpe vil det ta lang tid. Ikke bare pumper pumpa veldig lite luft per pump, lufta går også hele veien innom kompressorkammeret før det når dekket. Du får heller ikke noe nøyaktig trykkmåling for dekktrykket før trykket utlignes mellom dekket og trykkammeret. Dette gjør det også veldig vanskelig å følge opp en utblåsning fra trykkammeret med ekstra pumping hvis dekket ikke blir helt tett, men er i ferd med å tette seg.
På andre lignende kompressor-pumper, som dem fra Topeak og Blackburn går luften rett fra selve pumpeenheten til dekket, uten å blåse innom trykkammeret på veien når du kun ønsker å toppe opp trykket eller kanskje skal bruke pumpa på en sykkel med slanger.
Lezyne burde ha sperret av kammeret når pumpa skal brukes uten å fylle trykkammeret for påpopping av slangeløse dekk.
Konklusjon
Lezyne Pressure Over Drive har eksklusiv og solid byggekvalitet. Den vil holde lenge og den ser flott ut. Muligheten til ekstra høyt trykk i kompressorkammeret gjør at sjansen for at det slangeløse dekket smeller på plass øker.
Som kompressorpumpe har den likevel flere funksjoner som gjør den mer klønete i bruk enn flere av konkurrentene. Både det fiklete skru-hodet, antallet pump for å fylle kammeret og det at pumpeenheten fungerer dårlig som vanlig pumpe gjør at Lezyne-pumpa ikke blir vår nye favoritt i verkstedet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.