Med rulla i sekken - Test av Roodol Compact balanserulle

Roodol Compact-rulle er en balanserulle du kan ha med deg i sekken. Perfekt sykkelrulle til oppvarming, men også til den daglige treningen.

Sist oppdatert: 19. februar 2016 kl 10.04
RULLESEKK
RULLESEKK
Lesetid: 6 minutter

Spanske Roodol har spesialisert seg på å lage balanseruller som du kan ta med deg på tur.

Enten du skal på ritt, treningssamling, på hyttetur eller noe annet kan det være nyttig å ha med en rulle for å sikre kvalitet i treningen og oppvarmingen.

Bakhjulsruller, eller direktemonteringsruller som BKool og Wahoo Kickr og flere modeller fra Tacx og Elite kan være ok å ha med på ritt for å gjennomføre en god oppvarming.

Til terrengsykkel er flere av disse sykkelrullene vanskelige å bruke. Hverken direktemonteringsrullene der du monterer sykkelen rett på kassetten, uten bakhjulet i, eller de vanlige bakhjulsrullene har noen god løsning for terrengsyklenes moderne bakakslinger.

Dette gjør at de fleste som ønsker å sykle på rulla med terrengsykkelen bør se seg om etter en balanserulle.

Da er det bare å sette sykkelen rett på valsene og tråkke i vei.

Du har sikkert hørt skrekkhistorier om fall fra balanserulle, men disse er som regel overdrevet. Har du en vegg å støtte deg mot i starten går det som regel greit. Faller du av rulla blir det sjelden veldig dramatisk. Farten i hjulene stopper med en gang du faller av rulla, så du havner ikke hverken i veggen foran deg eller bak deg.

FERDIG: Slått ut ser Roodol-rulla ut som de fleste andre balanseruller. Men den ligger lavt over bakken.
FERDIG: Slått ut ser Roodol-rulla ut som de fleste andre balanseruller. Men den ligger lavt over bakken.

FERDIG: Slått ut ser Roodol-rulla ut som de fleste andre balanseruller. Men den ligger lavt over bakken.  

Roodol Compact

  • Pris: ca 2500 kroner inkludert frakt fra Spania og moms. 

  • Vekt: 5 kilo inkludert bæresekk

  • roodol.com

 

Pluss:

  • Portabel og kompakt, lett, enkel å sette opp og lagre.

  • Relativt stillegående med glatte dekk.

  • Passer både til racer og terrengsykkel.

  • Perfekt til oppvarming før ritt.

  • Lav høyde gjør den enkel å komme på og av

  • Krever ingen fester eller spesielle akseladaptere - alle syklene dine vil kunne passe. 

 

Minus: 

  • Litt kort ramme for lange terrengsykler.

  • Litt smal for deg med dårlig balanse.

  • Dyrere enn noen andre enkle balanseruller.

  • Ingen måling av noe som helst uten måler på sykkelen. 

  

Balanseruller er supre å ha med på tur, men de tar vanligvis stor plass i både bil og bod. Ikke spanske Roodols smarte rulle.

LITEN: Ryggsekken med rulla inni er liten nok til å sykle med.
LITEN: Ryggsekken med rulla inni er liten nok til å sykle med.

LITEN: Ryggsekken med rulla inni er liten nok til å sykle med. 

 

RYDDIG: Sekken har egne rom til hver av valsene og til strikken.
RYDDIG: Sekken har egne rom til hver av valsene og til strikken.

RYDDIG: Sekken har egne rom til hver av valsene og til strikken. 

Roodols smarte rulle består av en sammenleggbar base, tre valser og en gummistrikk. Det hele leveres i en hendig bæresekk, som ikke er større enn at du faktisk kan sykle med den på ryggen.

Å montere rulla er gjort på under ett minutt.

Umiddelbart ser vi at Roodol-rulla er spesielt egnet som oppvarmingsrulle foran ritt. Da fungerer den selvsagt også som nedkjøringsrulle etter målgang, for dem som driver med slikt.

Men Roodol-rulla er også tiltenkt å kunne brukes som et treningsverktøy i hverdagen.

Vi har prøvd den til begge formål, og både med landeveis- og terrengsykkel.

 

FAST: Hver valse hektes fast i plastrammen med et par stålpinner.
FAST: Hver valse hektes fast i plastrammen med et par stålpinner.

FAST: Hver valse hektes fast i plastrammen med et par stålpinner. 

Som oppvarmingsrulle:
At den pakkes ned i en hendig sekk gjør at den er lett å ta med i bilen på vei til ritt. Du kan sågar ta den med til ritt du sykler til start til, hvis du ønsker mer konsentrert oppvarming når du kommer til rittområdet. Selv i en liten bil er det null problem å få inn rulla.

Sekken beskytter innsiden av bilen mot eventuell møkk som rulla har fått fra tidligere treningsøkter.

Når du ankommer rittområdet er det bare å finne seg en passelig flate, helst med noe å støtte seg i mot, og trå i vei.

Vi brukte rulla til oppvarming foran et 45 km langt maratonritt der vi syklet på en rittfulldemper i størrelse Large. Med rittdekk og 25psi/1,7 bar i dekkene ble motstanden i rulla mer enn stor nok til vi ble gode og varme selv med 32-tenners krankdrev på 1x11-oppsett.

Rullerammen er dessverre litt kort. Med 29er-fulldemperen i large med akselavstand på 1150 mm kom forhjulet litt frempå på den fremste rulla. Dette er ikke ideelt, men det var ikke verre enn at sykling gikk helt fint. Er sykkelen din lenger enn dette kan du få problemer. 

Nedenfor ser du hvor kjapt og enkelt du setter opp rulla før, eller etter et ritt, eller bare for å trene. 

Som treningsredskap i hverdagen

Vi har også gjennomført treningsøkter på Roodol-rulla med landeveissykkelen. Her har vi plassert en sykkel i størrelse 56 på rullene. Da måtte vi feste forhjulsvalsen i hakk nummer to. Da havnet valsen midt under hjulet, noe som er ideelt. Har du kortere sykkel, har du flere hakk å gå på, men da går også motstanden i rulla noe ned.

Har du watt-måler på sykkelen og evnen til å gjennomføre gode økter på rulla uten gaming-funksjoner får du perfekt sittestilling, litt balansetrening, og en mer involverende opplevelse på en balanserulle enn på en fastrulle.

Lydmessig er Roodol-rulla vesentlig mer stillegående enn mange andre fastruller, og også vesentlig mer stillegående enn Tacx Antares som er en annen rimelig balanserulle.

Hemmeligheten til Roodol Compact-rulla ligger i de ganske små valsene og de lettrullende kulelagrene. Roodol består av to brødre der han ene er maskiningeniør og designer, og han andre er dataingeniør. En måle-dings som skal gjøre Roodol-rulla gaming-kompatibel er på vei.

En app til android-telefoner er allerede tilgjengelig. Denne simulerer banesykling og er kompatibel med Bluetooth-målere for puls og tråkkfrekvens.

På landeveissykkelen gjennomførte vi en hard intervall-økt på Roodol-rulla. Med den vanlige Garmin-enheten på styret og watt-måler i kranken er det lite behov for mer teknologi for å få gjennomført en knalløkt. Motstanden reguleres enkelt ved å skifte gir og ved å øke eller senke tråkkfrekvensen. Å sykle med høy frekvens på en balanserulle er en vesentlig mer livaktig øvelse enn det er på fastrulle.

Med kompaktkrank og 50x11 som tyngste utveksling nådde vi ca 350 watt med 100 i tråkkfrekvens på det tyngste giret. Har du proffkrank med 53-tenner vil du få enda mer motstand.

Med terrengsykkel på rulla blir motstanden en del høyere for tilsvarende gir. Med 32x10 som tyngste giret på terrengsykkelen går det fint å trå godt over 330 watt med 29er-hjul og terrengdekk, uten å sprenge kadensmåleren.

De små valsene på Compact-rulla til Roodol gir større motstand enn de større valsene på f.eks Tacx Antares. Til gjengjeld er valsene på Roodol-rulla noe smalere og er ikke konkave i formen. Dette gjør det litt mer krevende å holde balansen på rulla, men ikke verre enn at en balanserulle-fersking bør ha det innøvd på et par økter. Sykling uten hendene på styret og med mobiltasting og lignende kan ta litt mer øvelse å mestre.  

Som portabel oppvarmingsrulle er Roodol den beste løsningen vi har sett.

Som balanserulle til intervalløkter og rulleøkter forøvrig gjør den også en god figur, men en balanserulle krever en sterk indre motivasjon. Det er uansett en grunn til at du som oftest ser proffene på ruller uten gaming-funksjon, snarere enn motsatt. Har du et treningsprogram å forholde deg til, og en motivasjon til å gjennomføre, får du alt du trenger med Roodols kompakte rulle.

Ønsker du å varme opp realt før ritt er det ingen ruller som er enklere å bruke.

Publisert 19. februar 2016 kl 10.04
Sist oppdatert 19. februar 2016 kl 10.04

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen